انعکاس شرایط داخلی در تصمیم گیری‌های هسته‌ای

۱۰ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۱۳۶۸ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: داوود هرمیداس باوند
گفتاری از دکتر داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی برای دیپلماسی ایرانی
انعکاس شرایط داخلی در تصمیم گیری‌های هسته‌ای

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه  در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: "قرار دادن شرط و شروط برای تامین سوخت را درست نمی‌دانیم اما با این حال برای این که فرصت دیگری به طرف مقابل داده شود تا اعتمادسازی انجام شود با اصل معاوضه مرحله سوخت موافقت کردیم و این فقط به عنوان یک فرصت بوده است. اگر طرف مقابل این فرصت را از دست ندهد و از آن برای اعتمادسازی استفاده کند می‌توان راجع به جزییات آن مذاکره کرد."

گفتاری از دکتر داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل هسته‌ای ایران:

فرصت تعیین شده برای ایران از سوی گروه 1+5 ماه فوریه است اما می‌توان پیش بینی کرد که پیش از سر رسید این مهلت امریکاییان اقدامات یکجانبه خود را در مورد ایران به مورد اجرا گذارند؛ مواردی که در اقدامات مورد نظر امریکا در ارتباط با ایران مطرح است در قالب طرح‌هایی در کنگره ایالات متحده امریکا به تصویب رسانده و در مجلس سنا نیز نزدیک نهایی شدن است.

با این حال اوضاع داخلی ایران بطور قطع در تصمیم گیری‌های 1+5 در مورد ایران تاثیرگذار خواهد بود به ویژه که وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، ایتالیا و سخنگوی وزارت خارجه امریکا مواضع انتقادی نسبت به اوضاع داخلی ایران داشته اند.

به نظر می‌رسد که ایران در شرایط مطلوبی برای تصمیم گیری پیرامون مساله هسته‌ای قرار ندارد اما تا ماه فوریه ممکن است تحولاتی در پیش باشد که به نوبه خود بتواند بر روند مذاکرات هسته‌ای تاثیرگذار باشد.

نکته‌ای که امروز برای طرف‌های غربی اهمیت دارد خروج 1200 کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی شده‌ای است که در ایران وجود دارد، مقصد این انتقال برای غرب فاقد اهمیت است. حالا ترکیه می تواند به جای روسیه مطرح باشد اما کشور مقصد اهمیتی ندارد.

برای تغییر شرایط از سوی ایران به نحوی که موضوع هسته‌ای کشور از بن بست موجود خارج شود نیاز است که در داخل کشور یک استراتژی واحد وجود داشته باشد؛ تاکنون به نظر می‌رسد که چنین استراتژی وجود نداشته چراکه مواضعی اعلام شده اما بعد از مدتی از سوی برخی مقام‌های کشور موضعی متفاوت بیان مورد تاکید قرار گرفته و در نهایت خط مشی اولیه دچار عقب نشینی شده است.

وحدت نظر و استراتژی واحد در کنار افزایش اختیارات مذاکره کننده ارشد ایرانی با طرف‌های غربی اهمیت دارد. در عین حال شرایط داخلی ایران نیز در روند مذاکرات تاثیرگذار است.

داوود هرمیداس باوند

نویسنده خبر


نظر شما :