سکوت علامت رضا نیست!

۱۴ دی ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۹ کد : ۱۱۳۷۰ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید جلال ساداتیان
گفتاری از دکتر سیدجلال ساداتیان، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران براى ديپلماسى ايرانى
سکوت علامت رضا نیست!

ایران برای غرب مهلت یک ماهه برای تامین سوخت هسته‌ای تعیین کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص گفت: "برخی از طرف‌ها از جمهوری اسلامی ايران خواستند که ايران دو ماه برای تفاهم صبر کند که از سوى کشورمان با اين موضوع موافقت شد اينک يک ماه از دو ماه به پايان رسيده و يک ماه ديگر فرصت باقی مانده است تا چنانچه اين امر اجرا نشود جمهوری اسلامی ايران تصميم مقتضی را اتخاذ کند."

گفتاری از دکتر سیدجلال ساداتیان، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران:

تعیین مهلت برای ایران از سوی جامعه جهانی بر اساس یک روند مشخص انجام گرفت اما اکنون ایران اعلام کرده است که این مهلت را قبول نداشته و خود برای طرف‌های غربی تعیین مهلت کرده است. این که دنیا تا چه اندازه این تعیین تکلیف را از سوی ایران پذیرا باشد مشخص نیست چراکه هنوز واکنش رسمی را از سوی کشورهای غربی شاهد نبوده‌ایم.

به نظر می‌رسد که کشورهای غربی این تعیین مهلت را نپذیرند و آنها روند قطع نامه‌هایی را که قرار بود دنبال شود، پیگیری خواهند کرد. ممکن است تهران از سکوت طرف‌های غربی در مقابل این تعیین مهلت که به دلیل قرار داشتن آنها در تعطیلات سال نو میلادی است، این تلقی را داشته باشد که طرف‌های غربی از ضرب الاجل ایران استقبال کرده‌اند، در حالی که واقعیت این است که کشورهای مختلف مسیحی در تعطیلات به سر می برند و پس از تعطیلات باید در انتظار مواضع و واکنش‌های رسمی طرف‌های غربی در مقابل تعیین مهلت یک ماهه ایران باشیم.

رویکرد موافق غرب در مقابل مهلت تعیین شده ایران تنها در صورتی امکان پذیر است که ضرب الاجل ایران متکی بر پیشنهاداتی راهگشا باشد و گامی به سوی تعامل با غرب محسوب شود اما به نظر نمی‌رسد که ایران با اتکا بر چنین پیشنهاداتی برای غرب تعیین مهلت کرده باشد.

تنها پیشنهادی که ایران اخیرا در ارتباط با تامین سوخت مطرح کرد مبتنی بر تبادل 450 کیلو اورانیوم کمتر غنی شده در کیش بود که مورد پذیرش واقع نشد؛ پس از آن پیشنهاد جدیدی ارائه نشد و اکنون برای غرب یک ماه مهلت تعیین شده تا وضعیت تامین سوخت ایران را مشخص کند.

این در حالی است که مجموعه کشورهای غربی به اتکا قطع نامه‌ای که شورای حکام آژانس علیه ایران صادر کرد و زمینه صدور قطع نامه دیگری در شورای امنیت سازمان ملل شد، همچنان رویکرد تحریم و تشدید فشارها را دنبال می‌کند و بعید است ضرب الاجل ایران تحول جدیدی در این رویکرد ایجاد کند.

سید جلال ساداتیان

نویسنده خبر


نظر شما :