افغانستان و رفت‌وآمد کم حاصل

۱۸ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۳:۲۶ کد : ۱۱۴۱۹ نگاه ایرانی
یادداشتی از محمدابراهیم طاهریان، سفیر سابق ایران در افغانستان برای دیپلماسی ایرانی
افغانستان و رفت‌وآمد کم حاصل

روزهای اخیر که مصادف با پایان سال شمسی در افغانستان و فرا رسیدن نوروز باستانی است. رفت‌وآمدهای زیادی به افغانستان صورت گرفت. سفر نخست‌وزیر انگلیس و سفر رئیس ستاد کل ارتش پاکستان در قالب اجلاس سه جانبه (ناتو + افغانستان + پاکستان) و دیدار مشاور امنیت ملی هند از کابل. ولی به نظر می‌رسد اکثر کشورهایی که در افغانستان به نحوی حضور دارند قبل از اینکه به دنبال تخفیف آلام مردم افغانستان باشند به دنبال اهداف خود و رفع و تخفیف مشکلات خود هستند.

همزمان با سفر نخست‌وزیر انگلیس به افغانستان و بازدید وی از فعالیت‌های نیروهای نظامی این کشور در جنوب، احزاب مخالف در لندن و برخی دولتمردان و سیاستمداران افغانی این سفر را درجهت رفع یا تخفیف مشکلات سیاسی حزب حاکم در انگلیس عنوان کردند تا کمک به بهبود اوضاع در افغانستان.

بنابراین این ارزیابی کم ‌و بیش بر برخی دیگر از رفت‌ و آمدها به افغانستان حاکم است. زیرا افغانستان،‌ شرایط نامناسب امنیتی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، به طوریکه برای اولین بار در مناطق مرکزی در ولایت (بغلان) استان بغلان  در مرکز افغانستان درگیری‌ بین دو گروه رقیب که ظاهراً هیچ‌یک تبعیتی از دولت مرکزی ندارند و اعتنایی به حضور نیروهای نظامی خارجی نکرده‌اند.

 با درگیری سنگین که چند روزی است در جریان است (درگیری طالبان با حزب اسلامی) باعث کشته و زخمی شدن ده ها نفر از نیروهای طرفین گردیده است و دولت و نیروهای خارجی فارغ از همه مسئولیت‌هایشان بیشتر نقش نظاره‌گر و گزارش دهنده دارند تا تأمین کننده امنیت و در چنین اوضاعی که عملیات در جنوب در جریان است و اکثر مردم افغانستان هم درگیر مصائب و مشکلات وضع عمومی مردم افغانستان تأثیری ندارد و به دنبال اهداف و منافع خودشان هستند و مسائل و مشکلات افغانستان به طور واقعی دیده و شمرده نمی‌شود.


نظر شما :