اهمیت سیاست‌های ایران در اعتماد اعراب

۲۴ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۰:۵۷ کد : ۱۱۴۲۶ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: مسعود ادریسی
گفتاری از مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه.
اهمیت سیاست‌های ایران در اعتماد اعراب
شیخ عبدالله بن‌زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی با ابراز امیدواری نسبت به یافتن راه حلی دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای ایران در عین حال اعلام کرد، کشورش به تحریم‌های احتمالی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران احترام خواهد گذاشت.
 
گفتاری از مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه:

امریکاییان تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا کشورهای عربی منطقه را نسبت به ایران بدبین کرده و خطر ایران برای این کشورها را در منطقه نهادینه کنند؛ با نهادینه شدن این خطر القا شده، اهداف امریکا از سوی کشورهای عربی مورد پذیرش قرار گرفته و در منطقه محقق خواهد شد.
 
یکی از اهدافی که اکنون امریکا دنبال می‌کند تشدید تحریم علیه ایران است، در این راستا واشنگتن تلاش دارد برای تسهیل و تسریع فرایند تحریم ایران کشورهای عربی را همراه خود کند. در این ارتباط گاهی مقام‌های عربی مواضعی همسو با امریکا در زمینه تحریم ایران را اعلام می‌کنند و گاهی دیگر خود را مخالف اعمال فشارهای بیشتر بر تهران معرفی می‌کنند.
 
اما مهم آن است که جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست‌هایی مشخص هر چه بیشتر کشورهای عرب منطقه را نسبت به اهداف و سیاست‌های خود خوشبین کند. به این ترتیب کشورهای عربی اعتماد خود را نسبت به اعلام خطرهای امریکا در ارتباط با خطر منطقه‌ای ایران از دست خواهند داد.
 
با این حال مجموع تناقض گویی‌های کشورهای عربی در ارتباط با ایران نشان دهنده این نکته است که کشورهای عرب منطقه تحت فشار امریکا مجبور به اعلام مواضعی بر ضد ایران می‌شوند. لذا نمی‌توان اظهارات گه گاه مقام‌های عربی در ارتباط با ایران را در زمره سیاست‌های واقعی آنها تصور کرد.
 
همچنین میزان توفیق مقام‌های امریکایی در جلب همکاری و همراهی کشورهای عربی منطقه در قبال ایران به میزان زیادی بستگی به سیاست‌های منطقه‌ای ایران در جلب اعتماد و بهبود ارتباط با این کشورها دارد. با این حال بخشی از مواضع اعراب در مورد ایران به تلاش‌ها، سیاست‌ها و امکاناتی است که امریکاییان در منطقه به کار می‌گیرند.
 
ایران و کشورهای عرب منطقه قادرند روابط بسیار مثبت و موفقی با یکدیگر داشته باشند، نقاط اشتراک فراوان میان ایران و اعراب در بعد همسایگی، دینی و فرهنگی تسهیل کننده روابطی ثمربخش است. در عین حال منافع مشترک منطقه‌ای میان ایران و اعراب مانع از دشمنی یا تیرگی روابط می‌شود، با تجدید نظر یا تصحیح مواضع و سیاست‌های هر دو طرف به میزان زیادی مشکلات موجود فی مابین قابل حل خواهد بود.
مسعود ادریسی

نویسنده خبر


نظر شما :