احتمال اقدام نظامی ‌اسرائیل؟

۰۴ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۱۵۱۴ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حسین علایى
گفتاری از دکتر حسین علایی، کارشناس مسائل نظامی ‌و استراتژیک و تحلیل‌گر خاورمیانه براى ديپلماسى ايرانى
احتمال اقدام نظامی ‌اسرائیل؟

دپلماسی ایرانی: رسانه‌های غربی مدتی است احتمال حمله نظامی ‌اسرائیل به حزب الله یا ایران را مطرح می‌کنند. 40 نماینده عضو کنگره آمریکا نیز از حمله اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران حمایت کردند. محمود احمدی نژاد نیز در روز گذشته از احتمال حمله اسرائیل به دو کشور در منطقه خبر داد. این مسائل در گفتار زیر مورد بررسی قرار گرفته است:

گفتاری از دکتر حسین علایی، کارشناس مسائل نظامی ‌و استراتژیک و تحلیل‌گر خاورمیانه:

اسرائیل رژیمی ‌است که از بدو تولد تاکنون به طور مکرر به کشورهای مختلف و خصوصا به همسایگان خود حمله نظامی ‌کرده است و اصولا این رژیم بر پایه توانمندی نظامی ‌که بتواند به اهداف مختلف در خاورمیانه حمله کند بنا نهاده شده است. اسرائیل به سوریه، لبنان، مصر، اردن و حتی به کشورهای دیگر حمله کرده است. اقدام نظامی‌علیه کشورهای مختلف و یا فلسطینی‌ها در کشورهای مختلف همیشه جز برنامه‌های راهبردی اسرائیل بوده است. بنابراین هر اقدام نظامی ‌از این دست از سوی رژیم اسرائیل همیشه متصور است.

اما به نظر نمی‌رسد که در شرایط کنونی اسرائیل دست به حمله نظامی ‌علیه کشورهای منطقه یا گروه‌های نظیر حماس و حزب الله بزند چرا که شرایط برای چپنین کاری مهیا نیست. هرچند فضای رسانه‌ها این گونه است و در رسانه‌ها به این فضا دامن زده می‌شود ولی شرایط کنونی دراین جهت برای اسرائیل فضای مناسبی نیست.

البته این که اسرائیل بخواهد به چه کشور یا گروهی حمله کند هم مهم است. به گروه‌های فلسطنیی که اسرائیل به طور مرتب حمله می‌کند ولی این حمله‌ها محدود است. همین الان اسرائیل در کرانه باختری یا در خود قدس مشغول تخریب خانه‌های مردم است و اقدامات نظامی ‌را به طور مرتب انجام می‌دهد. اما درگیر شدن با کشورهایی مثل لبنان یا مثلا جنگ با حزب الله وضع را برای اسرائیل وخیم خواهد کرد.

 اسرائیل می‌تواند اقدام به حمله کند ولی این حمله قطعا بدون پاسخ نخواهد بود. بنابراین هرنوع حمله‌ای موجب شروع یک درگیری در منطقه هست که ممکن است اسرائیل بتواند آن را آغاز کند ولی تمام کردن آن یک فرایند جدیدی را می‌طلبد.

اما در مورد ایران  باید گفت که سالهاست اسرائیل احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را مطرح می‌کند و البته در این روزها این موضوع  گسترده‌تر و بیشتر شده است. در واقع همیشه آرزوی اسرائیل حمله به مراکزهسته‌ای ایران بوده ولی آیا در حال حاضر اسرائیل قادر هست چنین کاری را انجام دهد؟ از لحاظ نظامی ‌توان نظامی‌اسرائیل برای حمله به ایران بسیار محدود است و بدون همکاری و پشتیبانی گسترده آمریکا و کشورهای منطقه که با آمریکا روابط حسنه دارند این اقدام امکان پذیر نیست ثانیا هر نوع اقدام نظامی‌ علیه ایران به معنی آغاز یک تنش جدید ده‌ها ساله در خاورمیانه است.

 الان اسرائیل بیش از 60 سال است که به طور مرتب به فلسطینی‌ها حمله نظامی ‌می‌کند اما همین مسئله باعث شده که درگیری اسرائیل و فلسطینی‌ها به عنوان معضل و چالش خاورمیانه در این 60 سال مطرح شود و هر ریئس جمهوری که در این سالها در آمریکا بر سر کار آمده یکی از مسائل خود را حل مسئله اسرائیل و فلسطینی‌ها تلقی کرده و در نهایت هم اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که تا یک دولت فلسطینی تشکیل نشود اسرائیل نه روی امنیت را خواهد دید و نه می‌تواند به بقای خودش فکر کند.

 طبیعتا وقتی درگیری نظامی‌ با جمعیت کوچکی مثل فلسطینی‌ها چنین نتایجی را به بار آورده باشد درگیر شدن با کشور بزرگی مثل ایران طبیعتا پایه یک درگیری ده‌ها ساله و طولانی مدت را در خاورمیانه خواهد گذاشت. این که آمریکا می‌تواند این را بپذیرد که اسرائیل شرایط جدیدی را در خاورمیانه به وجود بیاورد که ناامنی و بی ثباتی را که الان در بسیاری از مناطق خاورمیانه از جمله درافغانستان، پاکستان، عراق  و فلسطین وجود دارد به خلیج فارس، به لبنان و منطقه ایران توسعه دهد، مسئله‌ای است که بعید به نظر می‌رسد.

آمریکا ده سال است که به افغانستان وارد شده و نتوانسته خود را از این جنگ رها کند. همچنین آمریکا 8 سال است که در جنگ عراق گرفتار شده است. آیا اسرائیلی‌ها مجاز خواهند شد که پایه‌گذار یک درگیری جدیدی در خاورمیانه باشند که شاید شروع آن ساده باشد ولی عواقب آن به مراتب گسترده‌تر، پیچیده‌تر و غیرقابل پیش بینی‌تر از وضعیت عراق، افغانستان و لبنان خواهد بود؟

این مسئله ابهام مهمی‌ است که طبیعتا کسانی که به جنگ جدیدی در منطقه فکر می‌کنند باید به آن پاسخ دهند. بنابراین می‌توان گفت حرف زدن درباره جنگ کار ساده و راحتی است ولی تصمیم در ورود به جنگی که عواقب آن ناشناخته است کار ساده‌ای نیست و بعید است اوباما که به دنبال تغییردر سیاست‌های جنگ طلبانه بوش بوده و درواقع با دادن این امید به مردم آمریکا بر سر کار آمده بخواهد دوباره آمریکا و منطقه را درگیر یک وضعیت جنگی جدیدی کند که عواقب آن ممکن است برای ده‌ها سال ادامه پیدا کند.

حسین علایى

نویسنده خبر


نظر شما :