ارسال کشتی کمک‌های انسانی به بحرین به نفع ایران نبود

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۱:۴۰ کد : ۱۲۹۱۷ اخبار اصلی
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک درباره ارسال کشتی حامل کمک های ایرانی به بحرین.
ارسال کشتی کمک‌های انسانی به بحرین به نفع ایران نبود
 دو روز گذشته کشتی حامل کمک‌های انسانی برای همبستگی با مردم بحرین روانه خیلج فارس شد. این کاروان همبستگی نام‌های شاعره بحرینی "آیات القرمزی " و "سفینه النجات" را بر خود داشتند.  اما این کشتی‌ها متوقف شده و اجازه ورود پیدا نکردند، حتی اعزام این کاروان تا جایی پیش رفت که واکنش برخی از مقامات بحرینی و دیگر کشورهای منطقه را برانگیخت که به ایران اتهام دخالت در مسایل داخلی بحرین زدند. امیر موسوی،‌ کارشناس مسائل استراتژیک، در گفتگو با دیپلماسی ایرانی براین عقیده است که راه حل بهتر برای حل بحران در بحرین ایجاد بستر مناسب برای گفتگو میان دولت و ملت این کشور است.

 

کشتی حامل کمک‌های انسانی به بحرین توقیف شد، این کمک‌ها شامل چه چیزهایی بوده که باعث حساسیت شده است؟

این کشتی حامل تعدادی از دانشجویان و داوطلبان جوان دختر و پسر برای کمک کردن به مردم بحرین به ویژه کمک‌های پزشکی بوده است. هدف این کمک بیشتر به این دلیل  بوده که دولت بحرین با کمک نیروهای اشغالگر سعودی بیمارستان سلمانیه در این کشور را کاملا تصرف کرده و تعدادی از دکترها و پرستارها را نیز دستگیر کردند و هم اکنون در انتظار محاکمه‌های نظامی به اتهام مداوای مجروحین اعتراض‌ها هستند.

در حقیقت این کمک‌های مردمی ایران حرکتی نمادین است و به نظر من نمی‌تواند کمکی به مردم بحرین بکند. واقعیت این است که شرایط بحرین نیاز به تلاش‌های دیپلماتیک و گفتگوهای گسترده میان مقامات ایران و بحرین و دولت‌های دوست در منطقه همانند قطر، عمان و حتی کویت و خیرخواهان عرب که تعداد آنها هم کم نیست، دارد. تنها با این گفتگوهای سیاسی می‌توان به بحران بحرین کمک کرد. به دلیل اینکه نه تنها دولت بحرین، بلکه امریکا و همپیمانان آنها اجازه نخواهند داد کشتی از طرف جمهوری اسلامی ایران به آن سمت برود، این جزیره کاملا از طرف نیروهای امریکایی به طرف ایران و از طرف دیگر توسط سعودی‌ها محاصره شده است. بنابراین هیچ فردی قادر به نزدیک شدن به جزیره بحرین نیست و این مسائل نیز شرایط میان دو کشور را تشدید می‌کند. باید اذعان داشت که تلاش‌های آقای صالحی اخیرا در منطقه بسیار مثبت بوده و نتیجه مثبت نیز از طرف بحرینی گرفتیم. بنابراین شاید این گونه حرکت‌ها اثر منفی بر تلاش‌های دیپلماتیک ما داشته باشد و  به عبارت دیگر جلوی حرکت رو به جلوی دیپلماسی ایران را خواهد گرفت.

راهکار پیشنهادی شما برای دیپلماسی ایران در این مورد خاص چیست؟

شاید بهتر باشد که این گونه حرکت‌ها بیشتر در قالب تظاهرات و به صورت نمادین در داخل شهرها و در خود بندرعباس و در مقابل کشور بحرین باشد، اما فرستادن کشتی حامل کمک‌های انسانی مناسب نیست و شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

از طرف دیگر شاهدیم که جوی علیه شیعه در حال شکل‌گیری در منطقه است، وهابی‌ها و سلفی‌ها را بر علیه کشورهای دوست ایران همانند سوریه یا حزب‌الله تحریک می‌کنند. این اعمال منجر به تشنجات طایفه‌ای شده و مشکلات بسیاری را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

بنابراین به نظر می‌رسد بهتر است مسئولان نسبت به این حوادث حساسیت بیشتری نشان داده و اجازه ندهند که این تنشنجات به اوج خود برسد و برای آرام کردن با تحرک بیشتر دستگاه دیپلماسی   و در کنار آن سیاستمداران ایران اسلامی و کشورهای همسایه دوست در جهت کم کردن فشارها روی مردم بحرین و ایجاد راه ‌حل سیاسی برای گفتگو بین مخالفان و دولت بحرین تلاش کنند و نه در جهت بحرانی‌تر کردن اوضاع پیش روند.

با توجه به این‌که گفته شده این کمک‌ها از طرف بسیج بوده، آیا اگر به عنوان  مثال از جانب هلال احمر یا دیگر نهادهای مربوطه انجام می‌شد، حساسیت کمتری ایجاد می‌کرد؟

 در مورد بحرین اصلا بحث کمک مطرح نیست، مردم بحرین از بالاترین امکانات برخوردارند، امروز بیشتر بحث، برخورد سیاسی و امنیتی با مردم بحرین است به این معنا که دولت بحرین عمدا به مردم دارو نمی‌دهد، عمدا به معترضان امکانات نمی‌رساند و اماکن مسکونی، مدارس و بیمارستان‌های آنها کاملا محاصره است. بنابراین بحث کمبود امکانات همانند شرایط لیبی یا مصر و تونس مطرح نیست، بلکه شرایط کاملا متفاوت است. به همین دلیل این حرکت نمادین بهتر بود که در بندرعباس انجام می‌شد، کاملا از پیش مشخص بود که اجازه ورود این کشتی‌ها داده نمی‌شد. به عقیده من فرستادن این کشتی در نهایت به نفع ایران نبود.

نقش کویت را در این مساله چطور ارزیابی می‌کنید؟

امیر و نخست وزیر کویت انسان‌های مثبتی هستند و با جمهوری اسلامی ایران نیز رابطه خوبی دارند. امیر و نخست‌وزیر و حتی ولیعهد نیز پیشنهادهایی برای حل بحران در بحرین داشتند ولی دولت بحرین نپذیرفت. به عقیده من اگر تلاش در این جهت باشد بسیار موثرتر خواهد بود، با توجه به این که کویت، قطر و عمان اعضای موثر شورای همکاری خلیج‌فارس بوده و رابطه بسیار خوبی نیز با ایران دارند. بنابراین از این طریق می‌توان به سوی کمک به مردم بحرین حرکتی کرد. البته جواب آقای احمدی نژاد به امیر قطر که توسط آقای شیبانی ارسال شد نیز می تواند در راستای تلاش های دیپلماتیک برای حل مسائل در منطقه باشد.

در پایان برای نتیجه‌گیری از بحث بایدگفت: به عقیده من باید اجازه دهیم که گفتگوهای سیاسی بیشتر مطرح شود، ‌به دلیل اینکه یک گروه سیاسی در بحرین به نام الوفاق و گروه‌های دیگری موجود هستند که تمایل دارند بحث گفتگو را دوباره طرح کنند. امیر بحرین نیز اشاره‌هایی در این زمینه داشته است. بنابراین باید همه تلاش‌ها را بر پایه گفتگو بگذارند، چراکه جمهوری اسلامی ایران نیز تمایل و قصدی ندارد که رژیمی در منطقه سرنگون شود، این مسائل بستگی به خود مردم این کشورها دارد. بر همین اساس ما باید تلاش کنیم تا دولت و ملت بحرین باهم گفتگو کرده تا مسائل حل شود.


نظر شما :