چرا اوباما و هوکابی پیروز شدند

۱۶ دی ۱۳۸۶ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۳۰۵ اخبار اصلی
پیروزی باراک اوباما، سناتور آفریقایی- آمریکایی و مایک هوکابی، کشیش محافظه کار در رای گیری مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت آیووا بیانگر این است که آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند کشورشان در مسیر نادرستی در حرکت است و باید هر چه زودتر تغییر جهتی صورت گیرد.
چرا اوباما و هوکابی پیروز شدند
در حالی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا خود را برای نبردی دیگر در ایالت نیوهمپشایر در روز 8 ژانویه آ ماده می کنند، اولین تحلیل ها از عوامل شکست و پیروزی این نامزدها در رای گیری مقدماتی ایالت آیووا و تلاش آنها برای رفع نقایص موجود در نحوه مبارزات انتخاباتی شان منتشر شده اند.
 
در میان این تحلیل ها یک موضوع بیش از سایرین خود را نشان می دهد. این تحلیل که بیشتر رای دهندگان خواهان تغییر در روند موجود هستند و این موضوعی است که به نظر می رسد باراک اوباما و مایک هوکابی بیش از سایر نامزدهای انتخاباتی در آیووا مورد توجه قرار داده بودند.
 
اوباما
پیش از برگزاری انتخابات در آیووای سفید، رنگ سیاه پوست اوباما و کم تجربگیش در انجام امور سیاسی، از جمله نقاط ضعف وی در مبارزه با هیلاری کلینتون قلمداد می شد. اما این نقاط ضعف برای غلبه کردن بر اوباما کافی نبود.
 
هیلاری یک تجربه حضور 8 ساله را در کاخ سفید به همراه شوهرش را در کارنامه خود دارد. او همچنین 8 سال دیگر در کسوت یکی از سناتورهای ایالت نیویورک توانسته است پتانسیل قابل اتکایی را در میان رای دهندگان زن ایجاد کند. با این حال این تجارب و سابقه حضور فعال تر در صحنه سیاسی آمریکا نتوانستند بر شعار اوباما برای تغییر در کشورش غلبه کنند.
 
اوبامای 46 ساله توانست با انرژی باقیمانده از جوانی خود، انگیزه بسیاری از رای دهندگان را به قلیان آورد. او اگرچه یک رنگین پوست است، اما در سخنرانی های خود موضوع "یک کشور، یک ملت" را همیشه مورد توجه قرار داده است.
 
شاید میراث خانوادگی اوباما - پدر سیاه و مادر سفید پوست وی – یکی از اصلی ترین نشانه های برای وجود صداقت در این سناتور آمریکایی در راستای تحقیق این شعار از سوی رای دهندگان آیووایی تلقی شده باشد.
 
از این جهت است که پیروزی اوباما در این رای گیری را باید بسیار برجسته و مهم دانست، زیرا وی در ایالتی به پیروزی رسید که بخش اعظم جمعیت آن را سفید پوستان تشکیل می دهند.
 
البته شعارهای ضد جنگ اوباما نیز از جمله ویژگی های وی برای غلبه بر سایر نامزدها در ایالت آیووا برشمرده می شود. او در این مورد تلاش کرد که شخصیتی ثابت قدم را از خود در ذهن رای دهندگان ترسیم کند.
 
اوباما همان قدر پس از انتشار گزارش NIE بر مواضع ضد جنگ خود پافشاری می کرد که پیش از اعلام نتایج این گزارش بر آنها اصرار داشت.
 
این در حالی بود که هیلاری کلینتون به عنوان اصلی ترین رقیب خود در میان سایر نامزدهای هم حزبی اوباما پس از انتشار گزارش NIE در مورد فعالیت های هسته ای ایران، بر رویه جنگجویانه خود پیش از این گزارش خط بطلان کشید و از عدم تهاجم نظامی به ایران حمایت کرد.
 
هوکابی
در میان جمهوریخواهان هم هوکابی توانست با شعارهای ضد جنگ، تاکید بر مطالبات دینی مردم و همچنین تکیه به یک روش غیرمتظاهرانه که مبارزه علیه ازدواج همجنس بازان و سقط جنین را محور اصلی خود قرار داده است، یک پیروزی غیرمترقبه را در ایالت آیووا برای خود به ثبت برساند.
 
هوکابی 52 ساله با عقاید محکم اخلاقی و سخنرانی هایی در مورد روحیات فرودستانه اش، تصویر یک کشیش فروتن را که قبلا لباس آن را به تن داشت، برای رای دهندگان آیووایی از خود ترسیم کرد. میراث هوکابی نیز توانست او را در تثبیت این تصویر یاری دهد.
 
وی به عنوان فرماندار سابق آرکانزاس مانند میت رامی، نامزد دیگر جمهوریخواهان از چنان تمکن مالی بالایی برخوردار نیست. شهرت و محبوبیتش نیز قابل رقابت با رقبایی مانند مک کین یا جولیانی نخواهد بود.
 
اما این ویژگی های کافی بود تا رای دهندگان در ایالت آیووا هوکابی را به عنوان نیروی جدیدی که مشکلات مردم عادی آمریکا را درک می کند، بشناسند.
 
شاید این فرمول در نیوهمشایر که رای دهندگان میانه روی بیشتری در آن سکونت داشته و جان مک کین- دیگر نامزد جمهوریخواه که از قهرمانان جنگ ویتنام محسوب می شود- در نظرسنجی ها جلوتر است، مثمر ثمر واقع نشود. اما هنوز با وجودی که موضوع عراق از عناوین اول اخبار در آمریکا رخ بربسته اند، این موضوع در پس زمینه ذهن رای دهندگان جا خشک کرده است.
 
به هر حال در انتخابات مقدماتی آیووا که در واقع نخستین چالش انتخاباتی نامزدهای برای هر دو حزب عمده آمریکا محسوب می شود، نتایج به دست آمده از سوی این دو حزب بسیار غیرمنتظره و پرمعنا بود.
 
این نتایج بسیاری از پیش بینی ها در نظرسنجی ها را با تردید مواجه ساخت و این موضوع را مورد تاکید قرار داد که باید معیارهایی که پیشتر در مباحثی که مغفول مانده بودند، بازنگری کرد.
 
آیووا ایالتی است که بافت جمعیتی آن را کشاورزان و طبقه متوسط و حتی سنتی آمریکا تشکیل می دهند. این نوع طبقه معمولا نسبت به تغییر مقاوم بوده و تا حد زیادی محافظه کار است.
 
پیروزی هوکابی و اوباما در این ایالت که انجام تغییر جزو شعار اصلی آنان در مبارزات انتخاباتی بوده است، اکنون بسیاری از تحلیلگران امور انتخاباتی در آمریکا را به فکر فرو برده است. 

نظر شما :