سارکوزی و تقسیم انرژی هسته ای با خلیج فارس

۲۲ دی ۱۳۸۶ | ۲۱:۰۹ کد : ۱۳۳۰ اخبار اصلی
موضوع اصلی سفر نیکولا سارکوزی به سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس بحث و گفت و گو در خصوص همکاری در زمینه انرژی هسته ای است. رییس جمهور فرانسه در حالی به منطقه سفر می کند که همتای آمریکایی وی نیز سفر خاورمیانه ای خود را آغاز کرده است.
سارکوزی و تقسیم انرژی هسته ای با خلیج فارس
نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه روز یکشنبه  13 ژانویه سفر خود به سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی را آغاز خواهد کرد.
 
این اولین باری است که آقای سارکوزی پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری به طور رسمی به منطقه خلیج فارس سفر می کند و امیر نشینهای منطقه با نوعی احتیاط سفر وی را دنبال می کنند. هر چند گفته می شود که وی با پیشنهاد همکاری در زمینه انرژی هسته ای به این سه کشور عربی به منطقه سفر می کند.
 کشورهای عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی خواهان گسترش برنامه های هسته ای خود هستند و فرانسه اعلام کرده است که حاضر است تجربه های خود را در این زمنیه در اختیار آنها قرار دهد.
 
نیکولا سارکوزی در حالی وارد عربستان سعودی می شود که جورج بوش، رییس جمهور آمریکا سفر خود به خاورمیانه را آغاز کرده است تا بتواند به گفته خودش  حمایت کشورهای منطقه را برای انزوای ایران به دست آورد.
 
به نوشته سایت میدل ایست آنلاین یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود اعلام کرده است که نیکولا سازکوزی در یک توقف کوتاه در ابوظبی قراردادی مبنی بر آغاز همکاری در زمینه انرژی هسته ای با امارات متحده عربی را امضا خواهد کرد. بنابراین با امضای این قرارداد امارات متحده عربی به عنوان سومین کشور عرب بعد از الجزایر و لیبی تبدیل خواهد شد که با فرانسه قرارداد همکاری های هسته ای را به امضا می رساند.
 
آقای  سارکوزی  ماه گذشته پس از امضای قرار داد با الجزایر و در زمینه  همکاری های هسته ای اعلام کرد که همکاری در زمینه انرژی هسته ای یکی از برنامه های بنیادینی است که غرب باید برای نشان دادن اعتماد خود به جهان اسلام به اجرا در آورد.
 
با توجه به موضوع برنامه هسته ای ایران، 6 کشور عربی حاشیه خلیج فارس در ماه دسامبر سال 2006 تصمیم گرفتند تا برنامه هسته ای صلح آمیز مشترکی را آغاز کنند.
این در حالی است که علی ابن عبدالله الاویس، وزیر انرژی امارات متحده عربی اعلام کرد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تا سال 2025 به راکتور هسته ای دست پیدا خواهند کرد.
 
در همین راستا یکی دیگر از مقامات امارات متحده عربی اعلام کرد که با وجود برنامه های مشترک بین کشورهای عربی هر کشور به تنهایی می تواند به تنهایی هرگونه اقدامی را برای گسترش برنامه هسته ای کشور خود انجام دهد. وی که نمی خواست نامش فاش شود گفت که فکر نمی کنم هیچ تداخلی بین این دو موضوع وجود داشته باشد.
 
امارات متحده عربی که با توجه به ذخایر عظیم انرژی در راستای توسعه اقتصادی گام برمی دارد در صدد است تا در کنار توسعه صنعتی بخش انرژی خود را نیز از گذشته فعال تر سازد. آقای اویس اعلام کرد که با توجه به اینکه مطالبه قدرت در منطقه از تمام دنیا بیشتر است ما نیازمند منابع بسیار بزرگی از انرژی هستیم تا بتوانیم کشورمان را توسعه دهیم.
 
در همین راستا روزنامه فرانسوی اکو روز جمعه، 11 ژانویه نوشت که که یک گروه فرانسوی در صدد هستند تا در دو راکتور هسته ای در شهر ابوظبی امارات متحده عربی راه اندازی کنند. این پروژه قرار است توسط گروه فن آوری هسته ای فرانسه، آروا، شرکت نفتی توتال و شرکت خدماتی سوئز که هر سه فرانسوی هستند به اجرا درآید. این درحالی است که مدیر عامل شرکت آروا در سفر نیکولا سارکوزی به خلیج فارس وی  را همراهی خواهد کرد. امارات متحده عربی سمومین کشور تولید کننده نفت خام عضو اوپک است که از نظر ذخایر نفتی پنجمین کشور دنیا و از لحاظ ذخایر گازی چهارمین کشور دنیا به شمار می آید.
 
این روزنامه هنچنین نوشت که این سه کمپانی آمادگی کامل برای آغاز پروژه را دارند و منتظر تصمیم نهایی ابوظبی هستند که ممکن است چند ماه به طور انجامد.
 
هرچند نیکولا سارکوزی قرار است تنها در امارات متحده عربی قرارداد هسته ای امضا کند اما احتمال اینکه در ریاض و دوحه نیز برای همکاری بر روی برنامه های هسته ای گفت و گو کند وجود دارد.
در قطرکه سومین صادر کننده بزرگ گاز پس از روسیه و ایران است، قرار است که شرکت آروا روز دوشنبه  14 ژانویه قرار دادی مبنی بر تامین تجهیزات برقی در این کشور را امضا کند.
 
امیر نشینان منطقه خلیج فارس ژاک شیراک، رییس جمهور سابق فرانسه را یک دوست به شمار می آوردند اما در مورد نیکولا سارکوزی با احتیاط برخورد می کنند. چرا که معتقدند که سیاست فرانسه در زمینه عراق و یا روند صلح در خاورمیانه در ماه های اخیر به سیاست های آمریکا بسیار نزدیک شده است و آقای سارکوزی بیش از حد از آمریکا طرفداری می کند.
 
 تمام کشورهای عربی منطقه خلیج فارس در ارتباط با امنیت و حفاظت به شدت به آمریکا وابسته هستند اما احساسات ضد آمریکایی در این کشورها رو به افزایش است .
 
نیکولا سارکوزی که این روزها برنامه فشرده ای را برای سفر به اقصا نقاط دنیا دنبال می کند بیش از آنکه برنامه های سیاست خارجی وی مورد بحث قرار بگیرد زندگی خصوصی اش بر روی فعالیت های وی سایه انداخته است.
بسیاری از تحلیل گران فرانسوی معتقدند که زندگی خصوصی نیکولا سارکوزی فعالیت های سیاسی وی را تحت الشعاع قرار داده است و وی بیش از حد خود را درگیر مسائل خانوادگی و خصوصی کرده است.
در سفرهای خارجی وی که اغلب به همراه کارلا برونی، معشوقه جدید نیکولا سارکوزی است بیش از آنکه جنبه ای دیپلماتیک داشته باشد سفرهایی است تفریحی.
آقای سارکوزی در هفته های اخیر به مصر و اردن سفر کرده است و تعطیلات آخر هفته و سال نوی خود را همراه با کارلا برونی در این کشورها گذرانده است. این درحالی است که پس از اعلام برنامه سفر نیکولا سارکوزی به هند به همراه کارلا برونی، مقامات هندی با مشکل جدیدی رو به رو شده اند و نمی دانند با کدام لقب باید از خانم برونی در هند پذیرایی کنند.
نیکولا سارکوزی که زندگی خصوصی وی به نوعی دردسر ساز شده است اعلام کرد که خبر ازدواج خود با کارلا برونی را پس از ازدواج اعلام خواهد کرد. زندگی خصوصی رییس جمهور فرانسه به اندازه ای در متن خبرها قرار گرفته است که تمامی مشکلات داخلی فرانسه به حاشیه رانده شده است. مشکلاتی که در چند ماه گذشته کشور فرانسه را وارد بحران داخلی کرده بود و با وجود آرامش نسبی در روزهای اخیر همچنان ادامه دارد.
اکنون نیکولا سارکوزی در همپوشانی سفر همتای آمریکایی خود، جورج بوش به منطقه سفر می کند تا با امضای قراردادهایی گوناگون بخصوص در زمینه انرژی هسته ای در راستای سیاست جدید خود یعنی تقسیم انرژی هسته ای غیر نظامی با این منطقه گام بردارد.

نظر شما :