روزنامه کریستین ساینس مانیتور

ایران قدرت خود را به رخ غرب کشید

۲۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۳:۰۳ کد : ۱۳۶۸۰ پرونده هسته ای
هیچ کس در غرب نمی‌داند که چرا ایرانی‌ها دوباره برنامه هسته ای خود را سرعت بخشیده اند. آیا این خبر در حقیقتی بلوفی برای مصرف داخلی است یا این کشور واقعا در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته ای قدم می‌زند؟
ایران قدرت خود را به رخ غرب کشید
دیپلماسی ایرانی: هیچ کس در غرب نمی‌داند که چرا ایرانی‌ها دوباره برنامه هسته ای خود را سرعت بخشیده اند. آیا این خبر در حقیقتی بلوفی برای مصرف داخلی است یا این کشور واقعا در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته ای قدم می‌زند؟

خبر سرعت گرفتن غنی سازی اورانیوم در ایران که هفته پیش در صدر تمامی‌اخبار قرار گرفته و البته به سرعت هم از سوی برخی مقام‌های ایرانی تکذیب شد باز هم غربی‌ها را به نیت خوانی در خصوص برنامه هسته ای کشوری برانگیخته است که تاکید دارد برنامه هسته ای صلح آمیز را دنبال می‌کند و البته هیچ کس هم این ادعایش را باور نمی‌کند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: چهارشنبه که از راه برسد دولتمردان ایرانی فرصت خواهند داشت پس از نشست هیات دولت این خبر را تایید و یا تکذیب بکنند. حرکتی که می‌تواند به جهانیان این هشدار را بدهد که اندک اندک خود را برای پذیرش ایران هسته ای مهیا کنید. ایرانی که دیگر در مسیر حرکت از سوی انرژی صلح آمیز هسته ای به سمت تسلیحات هسته ای قرار گرفته است.

برنامه دیگری که ایران در سر دارد و باعث نگرانی همگان شده مجهز کردن نیروگاه نطنز قم به تجهیزات بیشتر برای تولید و غنی سازی اورانیوم است. برخی تحلیل گران ادعا می‌کنند که ایران با سرعت بخشیدن به برنامه هسته ای خود در حقیقت در مسیر دفاع از تاسیسات در مقابل حملات احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. در سوی دیگر این ترازو هم تحلیل گرانی نشسته اند که ادعا می‌کنند ایران سرعت تولید و غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داده تا بتواند در شرایطی که وادار به توقف غنی سازی اورانیوم شود میزان ذخیره اورانیومی‌خود را بالا برده باشد. هنری سکولوسکی از کارشناسان مسائل خلع سلاح در مرکز تحقیقاتی واشنگتن در این خصوص می‌گوید: ایرانی‌ها در حال کوتاه کردن زمان تصمیم گیری خود هستند. پیش از این آنها میان زمان دستیابی به اورانیوم غنی سازی شده و تولید بمب فاصله چشمگیری وجود داشت. فاصله ای که ضریب اطمینان غربی‌ها از عدم میل قطعی ایران به دستیابی به بمب هسته ای بود.

این کارشناس مسائل خلع سلاح اعتقاد دارد که تهران در حال کاستن از این فاصله زمانی است. وی در این خصوص می‌گوید: ما مثل همیشه سر خود را با مسائل نه چندان مهم گرم می‌کنیم و این در حالیست که ایرانی‌ها عزم خود را در این مسیر جزم کرده اند و توانسته اند در کوتاه ترین بازه زمانی ممکن بهترین تصمیم‌ها را بگیرند.

البته در این میان یک امید وجود دارد و آن هم این است که هیچ کس با قاطعیت نمی‌تواند در خصوص میل ایرانی‌ها برای دستیابی به انرژی هسته ای با قاطعیت سخن بگوید.

کریستین ساینس مانیتور در این خصوص می‌نویسد : از سال 2002 تاکنون ایران بارها و بارها اینچنین موضع گیری‌هایی را اتخاذ کرده و در خصوص برنامه هسته ای خود هم بعضا اغراق کرده است. شاید در این برهه زمانی هم که محمود احمدی نژاد در قامت رئیس جمهوری ایران اختلافاتی با دیگر سیاستمداران این کشور را تجربه می‌کند ، ایرانی‌ها به دنبال اعلام این خبر برای مصرف داخلی هستند.

کریستین ساینس در ادامه می‌نویسد: این موضع گیری در سطح بین المللی هم تبعاتی به همراه داشته و البته آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم سخت ترین موضع گیری خود را در این خصوص داشته و آخرین گزارش آژانس بسیار تند و تیز است. ایرانی‌ها با این حرکت می‌خواهند اراده خود را به رخ جهانیان بکشند و تاکید کنند که با وجود تمام تحریم‌ها ما راه خود را رفتیم.

پیش از این منابع اطلاعاتی غربی تاکید داشتند که برنامه هسته ای ایران به دلیل پاره ای از تحریم‌ها چه در سطح بین المللی و چه در سطح اروپا و آمریکا به شکل خاص دچار افول و نزول گشته است.برای نخستین بار در چند سال گذشته غربی‌ها اقدام به محدود کردن فعالیت‌های تهران در حوزه تکنولوژی و تجهیزات شدند. علاوه بر این خرابکاری‌هایی مانند ویروس استاکس نت هم صدماتی را به تاسیسات هسته ای ایران وارد کرد.

این روزنامه امریکایی در ادامه می‌نویسد: زمان یافتن راه کاری دیپلماتیک برای پرونده هسته ای ایران فرارسیده است. باید تجهیزات هسته ای تهران را محدود کرد و این کشور را به تن دادن به نظارت‌های آژانس هم متقاعد کرد.

نظر شما :