جدال ایران – عربستان در اوپک

۲۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۴ کد : ۱۳۷۰۴ اقتصاد و انرژی
در حالی که مطرح شدن تصمیم یکجانبه عربستان سعودی برای افزایش سطح تولید نفت به دنبال به نتیجه نرسیدن نشست اخیر اوپک در این راستا، به کاهش بهای نفت منجر شده، مقامات تهران از مقابله با عربستان و متحدان حامی افزایش تولید، خبر می‌دهند.
جدال ایران – عربستان در اوپک
دیپلماسی ایرانی: در حالی که مطرح شدن تصمیم یکجانبه عربستان سعودی برای افزایش سطح تولید نفت به دنبال به نتیجه نرسیدن نشست اخیر اوپک در این راستا، به کاهش بهای نفت منجر شده، مقامات تهران از مقابله با عربستان و متحدان حامی افزایش تولید، خبر می‌دهند.

ایران و عربستان در چند ماه اخیر با توجه به بحران بحرین روابط پرتنشی را سپری می‌کنند و اکنون اوپک با توجه به ریاست دوره‌ای جمهوری اسلامی به صحنه‌ای برای رویارویی علنی این رقبای منطقه‌ای تبدیل شده است. پیش از برگزاری 159‌امین نشست اوپک در وین با ریاست دوره‌ای بحث بر انگیز محمد علی آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت ایران، گمانه‌زنی‌ها در مورد تشدید اختلاف‌ها در این کارتل نفتی تقویت شد.

مقامات نفتی جمهوری اسلامی پیش از برگزاری این نشست موضع مخالف خود مبنی بر پیشنهاد عربستان، امارات و کویت برای افزایش سطح تولید به منظور ایجاد توازن در بازار را به طور صریح اعلام کرده بودند. در جریان این نشست نیز هرچند علی آبادی از همراهی تهران با تصمیم جمعی خبر داد اما گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران از طریق لابی با ونزوئلا حرکت گروه حامی عربستان در جهت افزایش سقف تولید را متوقف کرده است.

به این ترتیب نشست اوپک به ریاست دوره‌ای ایران با ناخرسندی آشکار عربستان، امارات و کویت پایان یافت و پس از آن روزنامه الحیات چاپ ریاض از تمایل عربستان برای افزایش سطح تولید خبر داد. این روزنامه اعلام کرد که عربستان سطح تولید خود را به 10 میلیون بشکه در روز ارتقا می‌دهد و تنها انتشار این خبر بهای نفت را به حدود 98 دلار برای هر بشکه در بازار نیویورک کاهش داد.

با این وجود علی آبادی در تازه‌ترین اظهارات خود تاکید کرده است که ایران توانسته با خواست آمریکا در زمینه افزایش تولید مقابله کند. وی خاطرنشان ساخت که عربستان و متحدانش برای پیش برد هدف ایالات متحده در صدد افزایش سطح تولید در اوپک بودند که با توجه به اقدام تهران در این زمینه ناکام ماندند.

علی آبادی که به رغم سوابق ورزشی، سابقه فعالیت‌اش در صنعت نفت را به 3 دهه پیش ارتباط می‌دهد، بر این باور است که با توجه به رشد اقتصادی منفی ایالات متحده نیازی به افزایش تولید نیست و این در حالی است که عربستان نیز نتوانست این هدف را محقق کند. تحلیلگران بر این باورند که دشمنی همیشگی ایران با ایالات متحده و از سویی دیگر تنش‌های اخیر در روابط تهران – ریاض از جمله عواملی است که اصرار جمهوری اسلامی برای مقابله با افزایش تولید به منظور کاهش قیمت‌ها را بیشتر کرده است.

این در حالی است که مقامات نفتی عربستان با اشاره به نزدیک شدن به نیمه دوم سال و افزایش تقاضا بر این باورند که برای تعادل بازار و مقابله با افزایش بیش از پیش بهای نفت باید تولید را افزایش داد. همچنین ایالات متحده نیز با توجه به مقام نخست در واردات جهانی نفت، آسیب‌های سنگینی را در زمان اوج قیمت‌ها متحمل می‌شود و به همین دلیل دوستان عرب خود در کارتل اوپک را به حمایت از افزایش قیمت‌ها فرامی‌خواند.

نظر شما :