اجلاس داووس به رويات ديپلماسى ايرانى

افتتاح مجمع جهانى نااميدان اقتصادى در دامنه آلپ

۱۵ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۳۸۷ اقتصاد و انرژی
سران اقتصادى و سياسى جهان امروز وارد دامنه هاى آلپ در کشور سوئيس شدند تا به بررسى مشکلات جهانى بپردازند. رکود اقتصاد آمريکا و احتمال رکود اقتصاد جهان محور اصلى مذاکرات امسال را در داووس تشکيل مى دهد.
افتتاح مجمع جهانى نااميدان اقتصادى در دامنه آلپ
گردهم آیی سالانه داووس در شرایطی آغاز می شود که فضای غبار آلود و سنگینی اقتصاد جهان را در برگرفته است و بازارهای سهام کشورهای مختلف در بدترین حالت خود در طی یک سال گذشته قرار گرفته است.
 
این شرایط بحرانی که موجبات ناامیدی شرکت کنندگان در اجلاس را فراهم کرده است برای آنان تازگی دارد. ضمن اینکه این تجربه یک سال قبل برای هیچ یک از آنان قابل پیش بینی نبود.
 
رهبران سیاسی و اقتصادی جهان به دلیل کسب سودهای کلان اقتصادی و توسعه اقتصاد جهانی سال 2007 میلادی و سالهای باقی مانده تا انتهای دهه حاضر را سالهای روشنی پیش بینی کردند ولی از ماههای پایانی سال موج ناامیدی به اوضاع سیاسی و اقتصادی جهان آنها را نیز در برگرفت.
 
یکی از شرکت کنندگان اجلاس در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت:" ما سال 2008 میلادی را در شرایطی آغاز کردیم که بازارهای مالی و اقتصادی جهان در وضعیت نامطلوبی قرار داشتند و علیرغم عملیات سریع بانک مرکزی آمریکا برای کنترل این بحران در آمریکا و اقتصاد جهانی باز هم مشکلات عمیق و بسیار زیادی دامان اقتصاد جهانی را گرفته است. "
 
وی افزود:" در اجلاس سال گذشته سران اقتصادی و سیاسی جهان نسبت به وضعیت اقتصادی بسیار امیدوار بودند ولی با سپری شدن نیمه اول سال 2007 میلادی این امید به یاس بدل شد. در اجلاس امسال امید زیادی وجود ندارد و ما همگی درصدد حل مشکلات جهانی و جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی هستیم و به آینده روشنی امیدوار نیستیم."
 
راهول بجاج مدیر عامل گروه صنعتی بجاج اوتو( Bajaj Auto) متعلق به کشور هند در این مورد می گوید: " من نمی دانم آیا اقتصاد آمریکا در سال 2008 میلادی وارد رکود می شود یا خیر ولی می دانم که در سال گذشته وضعیت اقتصاد جهان کاملا متفاوت از امسال بود. در سال گذشته ما امید زیادی به آینده اقتصاد جهان داشتیم ولی امسال غبار ناامیدی بر چهره تک تک حضار نشسته است."
 
در فهرست شرکت کنندگان امسال در اجلاس داووس 27 رئیس جمهور،113 وزیر کابینه و صدها رئیس موسسه و شرکت بزرگ جهان قرار دارند که در روز چهارشنبه بیست و سوم ژانویه سال 2008 و بدون مشاهده افقی روشن در اقتصاد جهانی وارد دامنه های برفی آلپ شدند.
 
 در میان روسای جمهور حاضر در اجلاس داووس پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان، و روسای دولت افغانستان، اسرائیل، کلمبیا، نیجریه و فیلیپین حضور دارند.
 
از دیگر افراد مطرح حاضر در اجلاس می توان از بان کی مون- دبیر کل سازمان ملل متحد- و بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت را نام برد. گوردون براون نخست وزیر انگلیس و تونی بلر نخست وزیر سابق این کشور نیز در اجلاس حضور دارند.
 
پیش از آغاز اجلاس، کلاووس شواب بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد، اعلام کرده بود که اجلاس سال جاری مانع از ناامید شدن مجامع اقتصاد جهانی نسبت به آینده اقتصاد جهان می شود و زمینه را برای همکاریهای بیشتر و به دنبال آن ممانعت از آسیب دیدن بازارهای اقتصادی فراهم می کند.
 
اما به نظر می رسد این سخنان امیدوار کننده تاثیری روی جو موجود در اجلاس نداشته باشد. یکی از سران صنعتی جهان که از دعوت شدگان اجلاس است در این مورد می گوید:" فضای حاکم بر اجلاس را نمی توان با یک یا دو سخنرانی امیدوارکننده تغییر داد ."
 
با وجود تلاش بسیاری از سردمداران اقتصادی برای عادی جلوه دادن وضعیت اقتصاد جهانی در سال 2008 میلادی یکی از موضوعات بسیار با اهمیت برای جلسات داووس که توسط سران اقتصادی جهان پیشنهاد شد" برنامه ریزی برای رکود اقتصاد جهانی" است.
 
برنامه ریزی برای رکود اقتصاد جهانی به این معنا است که چگونه نظام اقتصادی و تجاری شرکتهای بزرگ را برنامه ریزی کنیم تا در جریان رکود اقتصاد جهانی کمترین آسیب را متحمل شوند.
 
اما برخی با توجه به اینکه هم اکنون مشکل جهان رکود اقتصادی آمریکا است نه رکود اقتصاد جهان این سوال را مطرح می کنند:" آیا زمانیکه آمریکا عطسه کند، ویروس بیماری آمریکا به اقتصاد جهان منتقل می شود؟"
 
پاسخ این سوال به عملکرد کشورهای در حال توسعه در جهان بستگی دارد. اگر نقش اقتصاد این کشورها در جهان بیشترشود و برعملکرد اقتصادی آمریکا سایه بیندازد شاید بتوان از رکود اقتصاد جهان در اثر رکود اقتصادی آمریکا جلوگیری کرد.
 
این در شرایطی است که اقتصاد کشورهای در حال توسعه تا حد زیادی مستقل از اقتصاد آمریکا باشد نه اینکه در جنبه های مختلف اقتصادی و صنعتی به بزرگترین اقتصاد جهان وابسته باشند.
 
برخی از منتقدان این نظریه را کاملا رد می کنند. زیرا بر این باورند که اقتصاد کشورهای در حال توسعه آسیایی وابستگی زیادی به اقتصاد آمریکا دارد. بنابراین با رکود اقتصاد آمریکا اقتصاد کشورهای در حال توسعه نیز نمی تواند با سرعت قبلی رشد کند و حتی ایفای نقش کنونی خود را در اقتصاد جهان ادامه دهند.
 
دومینیک استراوس کاهن، رئیس صندوق بین الملی پول، در این مورد می گوید:" با رکود اقتصاد جهان نمی توان انتظار داشت عملکرد اقتصادهای در حال توسعه با سرعت و شدت اقتصاد آمریکا آسیب ببیند، زیرا هم اکنون این کشورهای اقتصادهای بسیار بزرگی دارند و با سرعت زیادی رشد می کنند."
 
وی افزود:" البته با رکود اقتصاد جهان نرخ رشد اقتصاد کشورهای در حال توسعه نیز کاهش می یابد و این مساله ای اجتناب ناپذیر است."
 
در اجلاس سال جاری داووس در مورد رکود احتمالی اقتصادی آمریکا و راههای جلوگیری از سرایت این بیماری اقتصادی به دیگر کشورهای جهان، کاهش ارزش دلار، قیمت بالای نفت، رشد قیمت مواد غذایی، نا برابری تراز تجاری جهان بحث خواهد شد. با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد جهانی اهمیت مسایل غیر اقتصادی در این اجلاس کمترخواهد بود.
 
به گزارش سایت مجمع جهانی اقتصاد، آغازگر اجلاس داووس کاندولیزا رایس - وزیر امور خارجه آمریکا- و ایهود باراک و تای زیپ لیونی وزرای کابینه اسرائیل خواهند بود. قرار بر این است که در روز چهارشنبه نخست وزیر دولت مردمی فلسطین در جلسه علنی مجمع با نمایندگان اسرائیل مناظره کند. بسیاری از تحلیل گران این مناظره را مهمترین مبحث سیاسی مجمع می دانند.

نظر شما :