اجلاس داووس به روايت ديپلماسى ايرانى

گزارش دیپلماسی ایرانی از روز سوم اجلاس داووس ۲۰۰۸

۱۴ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۸:۵۵ کد : ۱۳۹۶ اقتصاد و انرژی
از مهم ترین حوادثی که در حاشیه برنامه های روز سوم اجلاس سالانه داووس اتفاق افتاد، سخنرانی بیل گیتس میلیونر آمریکایی و مدیر شرکت میکروسافت بود که 350 میلیون دلار برای کمک به توسعه کشاورزی در کشورهای فقیر خواهان کمک بیشتر دولت ها به این بخش از اقتصاد شد.
اجلاس سالانه داووس که امسال نیز در منطقه کوهستانی داووس در کشور سوییس برگزار شده است شاهد حضور اقتصاددانان و سیاست مداران جهان است تا حول محور اقتصاد با برگزاری نشست هایی راه حل های مناسبی برای مشکلاتی که جهان رو به روی خود دارد پیدا کنند.
 
روز جمعه سومین روز از اجلاس داووس با موضوع آمریکا، بعد از انتخابات چه خواهد شد آغاز شد؟ آغاز شد
5 سال پس از آغاز جنگ آمریکا با عراق اکنون اقتصاددانان به این نتیجه رسیده اند که هزینه های این جنگ می تواند بر روی اقتصاد جهان تاثیر گذار باشد. هزینه هایی که اقتصاددانان آمریکایی پیش از آغاز این جنگ پیش بینی کرده بودند با آنچه امروز واقعیت نشان می دهد تفاوت بسیاری دارد، چراکه پیش از آغاز جنگ هیچ کس پیش بینی نمی کرد که جنگ عراق و آمریکا بیش از 5 سال طول بکشد.
 
در میان سخنرانان این بخش از برنامه آیت الله دکتر مهدی هادوی، رییس موسسه رواق حکمت از کشور ایران و برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه سخنرانی کردند.
بخش دوم برنامه های سومین روز اجلاس داووس به موضوع خواست های ژئوپلیتیکی روسیه چیست؟ اختصاص داشت. تنش های سیاسی و اجتماعی موجود در جهان می تواند روی مسیر جرکت روسیه در جهان و سیاست های این کشور تاثیر زیادی برجای بگذارد و روابط این روسیه را که یکی از کشورهای بسیار غنی جهان است را با دیگر کشورها تغییر دهد.
 
در حاشیه برنامه های روز جمعه اجلاس داووس، بیل گیتس، میلیونر آمریکایی و صاحب شرکت بزرگ میکروسافت 360 میلیون دلار برای توسعه کشاورزی در کشورهای فقیر اعطا کرد. این حرکت بیل گیتس در جمع سرمایه گذاران بزرگ دنیا، توجه بسیاری را جلب کرد.
 
بیل گیتس که اعلام کرده است اواخر سال جاری از سمت خود کناره گیری خواهد کرد گفت که اگر در خصوص پایان دادن به گرسنگی در سراسر دنیا مصر هستیم باید کار خود را از زمین های کوچک کشاورزی  که اکثر کارکنان آنها را زنان تشکیل می دهند آغاز کنیم و به آنها اهمیت بدهیم.
 
بیل گیتس همچنین با عنوان کردن این پرسش که چرا فکر می کنیم که کشاورزی مهم است گفت که 3/1 از میلیاردها انسانی که با درآمدی کمتر از 1 دلار در روز زندگی می کنند، به کشاورزی در زمین های کوچک مشغول هستند.
اکنون اینجا برآنیم تا سیستمی را طراحی کنیم که بتوانیم به فقرا بیشترین کمک را برسانیم. بیل گیتس این سخنرانی خود را مهمترین سخنرانی سال 2008 خود نامید و گفت این سخنرانی که " کاپیتالیزم خلاق " نام دارد در خصوص فلسفه جدید اقتصاد است. آقای گیتس با اعلام اینکه یک انسان بسیار خوش بین است گفت که من بر این باورم که تمام مشکلات بشر قابل حل است.
 
بیل گیتس گفت که در برنامه کاپیتالیزم خلاق دولت ها و سازمان های غیر دولتی با همکاری یکدیگر تکنولوژی های جدیدی را برای فقرا طراحی و تولید خواهند کرد و در اختیار انسان هایی قرار خواهند داد که سرمایه های بسیار کمی دارند. اما نباید منتظر نتایج این برنامه در آینده ای نزدیک باشیم. این برنامه ای است که نتایج آن به تدریج و در طی سال های آینده نمایان خواهد شد.
 
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز موضوعات را به سمت ریشه کنی مالاریا و تغییرات آب و هوا سوق داد.
در اجلاس داووس سال 2008 که بیش از 2 هزار و 500 نفر از نخبگان سیاسی و اقتصادی حضور دارند، گوردن بروان، نخست وزیر بریتانیا با خطاب قرار دادن بانک جهانی اعلام کرد که بهتر است این بانک گامی موثر در جهت مبارزه با تغییرات آب و هوایی بردارد.
 
گوردن بروان همچنین با خطاب به کشورهای اروپایی و سایر کشورها از آنها خواست تا در در خصوص سرمایه گذاری و تجارت نقش گسترده تری داشته باشند تا این سرمایه گذاری ها بتواند به میزان ریسک رکو اقتصادی در جهان را متوازن کند. آقای بروان گفت که ما باید کمتر از محصولات داخلی خود حمایت کنیم. من در بسیاری از بخش های اروپا دیده ام که مردم تنها از محصولات تولید داخل حمایت می کنند و فکر می کنم که این یک خطر است. وی با اشاره به این نکته در کشور خاصی را مد نظر ندارد گفت با سیاست های نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه که نگران آزادی تجارت جهانی است مخالف است.
 
راجندرا پاچوری، برنده جایزه صلح سال 2007 نیز در سومین روز از اجلاس سالانه داووس گفت که مردم هنوز نمی دانند که گام های بسیار جدی در خصوص تخریب کره زمین بر می دارند.
 
راجندرا پاجوری که سال گذشته به همراه ال گور، کاندیدای ریاست جمهوری روز پیشین در آمریکا برنده جایزه صلح نوبل شده بود معتقد است که هنوز اکثر کارهایی که باید برای نجات کره زمین انجام شود شروع نشده است.
 
ال گور نیز روز گذشته با اشاره به موضوع تغییرات آب و هوا در اجلاس داووس گفته که تغییرات آب و هوایی بسیار سریع تر از آنچه که در جدول سازمان ملل وجود دارد در حال تغییر است. وی با اشاره با انتخابات سال جاری آمریکا اعلام کرد که تنها امید باقی مانده انتخابات ماه نوامبر رییس جمهوری در کشور آمریکا است. همچنین تغییر قوانینی که در این خصوص در کشورهای مختلف جهان وجود دارد باید جزو اولویت های سران کشورها قرار بگیرد.
 

( ۱ )

نظر شما :