پر هزينه ترين انتخابات تاريخ آمريکا

۰۹ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۴۱۲ اقتصاد و انرژی
بر اساس برخی برآوردها رقابت های انتخاباتی سال 2008 آمریکا برای ورود به کاخ سفید پرهزینه ترین انتخابات از نوع خود در تاریخ این کشور محسوب می شود. امور تبلیغاتی بخش عمده هزینه ها را به خود اختصاص می دهند و نتیجه انتخابات نیز به شدت وابسته به این هزینه ها و البته استراتژی موثر تبلیغی است.
پر هزينه ترين انتخابات تاريخ آمريکا
بر اساس برخی برآوردها رقابت های انتخاباتی سال 2008 آمریکا برای ورود به کاخ سفید پرهزینه ترین انتخابات از نوع خود در تاریخ این کشور محسوب می شود. امور تبلیغاتی بخش عمده هزینه ها را به خود اختصاص می دهند و نتیجه انتخابات نیز به شدت وابسته به این هزینه ها و البته استراتژی موثر تبلیغی است.
 
تبلیغات نامزدهای اولیه انتخابات 2008 آمریکا از اولین رای گیری درون حزبی وارد مرحله تازه خود می شود. اما تبلیغات در واقع ماه ها پیش شروع شده است یعنی درست از زمانی که لوگو و در کنار آن شعار انتخاباتی روی سایت های اینترنتی نامزدها قرار می گیرد.
 
هم اکنون ایالت های آمریکا هر چند روز یک بار شاهد برگزاری رای گیری درون حزبی احزاب جمهوریخواه و دموکرات برای تعیین نامزد اصلی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری هستند. بعد از برگزاری هر انتخابات اخبار تازه ای از پیروزی یک نامزد جدید منتشر و باعث امیدواری طرفداران وی می شود.
 
اما بسیاری از آگاهان سیاسی معتقدند که از میان این نامزدها فقط می توان روی آنهایی حساب کرد که تاکنون توانسته اند بودجه زیادتری را برای هزینه های تبلیغاتی خود جمع آوری کنند. این واقعیتی است که در بارها صحت آن در انتخابات پیشین به اثبات رسیده است و معمولا نامزدی به پیروزی نهایی دست یافته است که از این نظر نسبت به رقبای خود پیشی گرفته باشد.
 
خوش اقبال ترین نامزدهای انتخاباتی آمریکا از این حیث هیلاری کلینتون و باراک اوباما بوده اند. بر اساس برخی از گزارش ها این دو تن طی سال 2007 توانستند روی هم 200 میلیون دلار کمک مالی جذب کنند.
 
این در حالی است که برخی دیگر از نامزدها نظیر هاکابی جمهوریخواه تاکنون فقط توانسته است 10 میلیون دلار از دست و دلبازی اهداکنندگان را در حساب خود داشته باشد.
 
برخی از نامزدهای نه چندان سرشناس هم توانایی خوبی در ترغیب اهداکنندگان کمک های مالی دارند، اما به دلیل عدم برخورداری از یک استراتژی خوب تبلیغاتی بخش عمده ای از کمک ها را بدون دستیابی به نتیجه مطلوبی از دست داده اند.
 
ران پل، یکی از نامزدهای جمهوریخواه، نمونه ای بارز در این مورد است. بر اساس برخی از نظرسنجی ها لوگوی طراحی شده برای این نامزد بیش از سایر لوگوها مورد توجه مردم قرار گرفت است. او همچنین توانست طی یک روز 85/1 میلیون دلار از طریق اهداکنندگان اینترنتی پول جذب کند.
 
پل از طرق مشابه در سه ماهه آخر سال 2007، 20 میلیون دلار کمک طرفداران خود را جمع کند. این رقم در مقایسه با مبلغی که سایر نامزده های سرشناس تاکنون جمع آوری کرده اند، رقم بسیار خوبی است. با این حال ران پل در عین حال لقب یکی از ولخرج ترین نامزدهای انتخاباتی 2008 را نیز با خود یدکی می کشد و استعداد جالبی در هدر دادن اندوخته هایش دارد.
 
وی پیش از انتخابات درون حزبی نیوهمشایر که هشتم ژانویه برگزار شد، هواپیمایی اجاره و سوار بر آن شد تا بنر تبلیغاتی خود را در آسمان این ایالت به نمایش در آورد. اما این ایده قدیمی کارساز نیفتاد و وی توانست با به دست آوردن تنها 9 درصد آرای هم حزبی های خود در نیوهمشایر، به حفظ جایگاه پنجمی خود در میان سایر نامزدهای جمهوریخواه نایل آید. 
 
با این حال نامزدهای کم بنیه تر معتقدند که هنوز برای جلب نظر اهداکنندگان فرصت باقی است. این نامزدها در انتظار سه شنبه بزرگ ( 5 فوریه/ 17 بهمن ) نشسته اند که طی آن نتایج رای گیری درون حزبی 20 ایالت آمریکا و برتری نسبی نامزدها در ادامه رقابت های درون حزبی مشخص خواهد شد.
 
یکی از این نامزدها رودی جولیانی جمهوریخواه و شهردار سابق نیویورک است. وی تاکنون در انتخابات درون حزبی در 4 ایالت آمریکا موفق به کسب آرای چندانی نشده است. وی تمام توان تبلیغاتی خود را در انتخابات درون حزبی ایالت فلوریدا صرف خواهد کرد که به فاصله چند روز مانده به رای گیری سه شنبه بزرگ برگزار خواهد شد. جولیانی معتقد است که موفقیت احتمالی وی در فلوریدا نام وی را برای رای گیری سه شنبه بزرگ بلند آوازه خواهد کرد.
 
پس از این زمان است که بیشترین کمک های جمهوریخواهان و دموکرات نصیب نامزدهایی خواهد شد که صاحب بیشترین آرا در این 20 ایالت شده باشند. به همین دلیل اکنون اهداکنندگان بدون انجام هیچ تصمیمی در انتظار این نتایج نشسته اند.
 
در چنین وضعیتی است که نامزدها هم چندان مایل نیستند خود را به آب و آتش زده و برای دیدار حضوری با اهداکنندگان ثروتمند از این ایالت به ایالتی دیگر سفر کنند. نامزدها اکنون ترجیح می دهند که بخش عمده توانایی مالی خود را برای تبلیغ در این 20 ایالت صرف کرده و از فرصت های باقیمانده برای ترغیب رای دهندگان هم حزبی مردد خود بهره بگیرند.
 
در سال های اخیر هزینه انجام امور تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا افزایش چشمگیری داشته اند.
 
بر اساس برخی از گزارش ها در صورتی که نامزدها انتخابات 2008 آمریکا بر همین منوال برای تبلیغات خود هزینه کنند، جمع هزینه مبارزات انتخاباتی نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه که شامل هزینه انتخابات مقدماتی، کمیسیون های حزبی و انتخابات عمومی است، رقمی یک میلیارد دلاری خواهد شد که تقریبا بیش از دو برابر هزینه تبلیغاتی نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 است.
 
این هزینه برای سال 2004، 693 میلیون دلار به ثبت رسیده است. بدین ترتیب رقابت سال جاری میلادی برای جایگزینی جورج بوش در کاخ سفید را باید پرهزینه ترین رقابت از این دست در تاریخ آمریکا دانست.
 
نیویورک تایمز اخیرا در گزارشی تخمین زده است که 6 بازیگر اصلی میدان رقابت سال 2008 تا کنون موفق به کسب 400 میلیون دلار کمک مالی برای فعالیت های حزبی و تبلیغاتی خود شده اند که از این میزان تاکنون 80 درصد آن صرف امور مربوط به این فعالیت ها شده است.

نظر شما :