پیشنهاد رسمی ایران برای صادرات گاز به اردن

۲۵ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۴۶۴۰ سرخط اخبار
مشارکت اسلامگرایان در فعالیت‏های ضد دولتی، پیشنهاد رسمی ایران برای صادرات گاز به اردن، موضع‌گیری رئیس پارلمان اردن در قبال اعتراضات مردمی و آغاز تحصن فراگیر شهروندان در اعتراض به دولت از مهم‏ترین رخدادهای اردن در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، جبهه عمل اسلامی اردن در هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که با دقت تمام فعالیت‏های انقلابیون این کشور را در تمامی استان‏ها و مناطق زیر نظر دارد.
این بیانیه می‏افزاید: تحرکات اخیر اردن بیانگر آگاهی ملت این کشور و مسالمت آمیز بودن انقلاب این ملت است و چنین جنبشی تا رسیدن به اصلاحات کامل و فراگیر در کشور ادامه خواهد یافت.
در بخش دیگر از این بیانیه آمده بود: هر حکومتی که بر ملت تکیه نکند، نماینده آن ملت نیست و نمی‏تواند منافع آن ملت را محقق سازد.
جبهه عمل اسلامی اردن تصریح کرد: جنبش گسترده و هفتگی مردمی اردن، نشان از پویایی تمامی اقشار و توده‏های این کشور دارد.
در پایان این بیانیه آمده بود: از جمله اهداف اصلی انقلاب اردن، تقویت قوای رویارویی با چالش‏های خارجی و در رأس آن دشمن صهیونیستی است که خطری بزرگ برای کشور به شمار می‏رود.

* پیشنهاد رسمی ایران برای صادرات گاز به اردن

وزیر انرژی اردن در ابتدای هفته گذشته از پیشنهاد رسمی ایران برای صادرات گاز به این کشور خبر داد و گفت این پیشنهاد در حال بررسی است و امان تاکنون تصمیمی در مورد آن نگرفته است.
در همین راستا مقامات رسمی اردن اعلام کردند که به علت حملات متعدد به خط لوله انتقال گاز مصر به این کشور، امان نمی‌تواند به انتقال گاز از مصر اطمینان داشته باشد و در حال بررسی پیشنهاد ایران برای صدور گاز به این کشور است.
"خالد طوقان " وزیر انرژی و منابع معدنی اردن در این زمینه گفت: این کشور در حال بررسی پیشنهاد ایران مبنی بر انتقال گاز به اردن به منظور غلبه بر بحران انرژی در این کشور است.
وی تصریح کرد: ایران نامه‌ای به اردن مبنی بر تمایل این کشور برای صادرات گاز به اردن تاکید کرده است.
وی افزود: این نامه در حال بررسی است و هنوز هیچ قیمتی تعیین نشده است.

*موضع‌گیری رئیس پارلمان اردن در قبال اعتراضات مردمی

درپی اعلام خبر تحصن فراگیر انقلابیون اردن، رئیس پارلمان اردن با انتقاد از موج اعتراضات، در برابر انقلاب این کشور موضع گیری کرد.
"فیصل فایز " رئیس پارلمان اردن و نخست وزیر اسبق این کشور تصریح کرد: تحصن و راهپیمایی بر اساس قانون اساسی حق قانونی شهروندان است ولی این حق باید در راستای منافع کلان کشور باشد.
وی گفت: تحصنی که شهروندان اردنی درصدد برگزاری آن هستند، نفعی برای منافع کلان کشور به همراه ندارد و این سوال مطرح می‏شود که هدف از برگزاری چنین مراسمی چیست؟!
رئیس پارلمان اردن افزود: اگر شهروندان اردن به دنبال اجرای اصلاحات در کشور هستند، اصلاحات مدتی است که آغاز شده و پادشاه نیز دستور تحقق فوری اصلاحات و مطالبات ملت را صادر کرده است.
فیصل فایز در پایان تصریح کرد: ملت اردن بهتر است دست از اعتراضات خود بردارد تا کشور از گزند فتنه و آشوب در امان بماند.

*تحصن فراگیر شهروندان اردن در اعتراض به دولت

انقلابیون اردن در این تظاهرات که "جمعه ثبات " نامگذاری شده، خواستار تحقق فوری اصلاحات، مبارزه با فساد و مفسدین، انحلال پارلمان و کناره گیری دولت "معروف بخیت " شدند.
در شهر "امان " (پایتخت اردن) ده‏ها هزار تن از شهروندان معترض پس از اقامه نماز جمعه با برگزاری یک تظاهرات ضد دولتی خواستار انجام اصلاحات در کشور و کناره گیری دولت شدند.
شهروندان امان پس از این تظاهرات در میدان "نخیل " این شهر تحصن فراگیر خود را آغاز کردند.
حضور انبوه نیروهای امنیتی در مسیرهای تظاهرات و محل برگزاری تحصن از نکات قابل توجه بود.
نیروهای امنیتی اردن برای متفرق کردن شهروندان و ممانعت از رسیدن آنان به محل تحصن، از گاز اشک آور و باتوم استفاده کردند که در این میان تعدادی از شهروندان پس از ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی، عازم بیمارستان شدند.
در همین راستا، صدها تن از افراد لباس شخصی حامی دولت نیز در مسیرهای تظاهرات و محل تحصن حاضر بودند که به سرکوب معترضین پرداختند.
خبرنگارانی که به منظور پوشش اعتراضات در محل حاضر شده بودند نیز از سوی نیروهای امنیتی، ژاندارمری و افراد لباس شخصی حامی دولت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
در این میان بیش از 10 خبرنگار و عکاس از جمله رئیس دفتر الجزیره در اردن، خبرنگار الجزیره نت، عکاس روزنامه السبیل (روزنامه رسمی اسلامگرایان)، خبرنگار پایگاه خبری عمون نت و فیلمبردار تلویزیون "نورمینا " پس از ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی و افراد لباس شخصی به بیمارستان منتقل شدند.
نیروهای ژاندارمری نیز با حمله به بانوان معترض حاضر در محل نیز ده‏ها تن از آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند که حال یکی از آنان وخیم گزارش شده است.
سایر استان‏های اردن از جمله "اربد "، "کرک "، "طفیله "، "معان " و ذیبان " نیز پس از اقامه نماز جمعه، شاهد برگزاری اعتراضات شهروندانی بود که خواستار تحقق اصلاحات فوری در کشور، برکناری دولت "معروف بخیت "، انحلال پارلمان، تعدیل قانون اساسی و لزوم لغو پیمان سازش با رژیم صهیونیستی (موسوم به وادی عربه) شدند.  

نظر شما :