شاهزاده بريتانيايى ؛ از بایکینگهام تا تجارت

۲۰ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۷:۳۱ کد : ۱۴۶۹ اقتصاد و انرژی
پرنس اندرو، شاهزاده انگلیسی و چهارمین نفر در سلسله مراتب سلطنتی برای نشستن بر تخت سلطنت، گفت واشنگتن باید به نصایح لندن گوش فرا می داد چون کشورم به خاطر تاریخ استعماریش بسیاری از مسائلی را که آمریکا با آن مواجه است را قبلا تجربه کرده است.
شاهزاده بريتانيايى ؛ از بایکینگهام تا تجارت
پرنس اندرو، شاهزاده انگلیسی و چهارمین نفر در سلسله مراتب سلطنتی برای نشستن بر تخت سلطنت، در یک مصاحبه غیرمنتظره با روزنامه هرالد تریبون سیاست های آمریکا در عراق را مورد انتقاد قرار داد و گفت واشنگتن باید به نصایح لندن گوش فرا می داد.
 
پرنس اندرو که خود را دوستدار آمریکا معرفی می کند، این سخنان را پیش از سفری ده روزه به آمریکا برای برخی قراردادهای تجاری ادا کرد. او آمریکا را اولین متحد انگلیس نامید اما همچنین گفت که روابط دو کشور رو به سردی گراییده است. او اضافه کرد:" در موقعیت هایی مردم بریتانیا آرزو می کنند که کاش کسانی که در رأس قدرت در آمریکا هستند, از تجربه های ما می آموختند."
 
پرنس اندرو نقش مهمی در روابط تجاری انگلیس و آمریکا دارد و به مدت 22 سال در ناوگان دریایی سلطنتی انگلیس خدمت کرده و عراق یکی از مهم ترین دغدغه های او است.
 
او گفت که بریتانیا به خاطر تاریخ استعماری خود بسیاری از مسائلی را که امروز آمریکا با آن مواجه است، قبلا تجربه کرده است. او گفت:" اگر شما اکنون به استعمار فکر می کنید، اگر شما اکنون به عملیاتی در سطح جهانی فکر می کنید، اگر شما اکنون به حمله نظامی فکر می کنید ما همه این ها را از سر گذرانده ایم. در برخی پیروز شدیم، و در برخی شکست خوردیم و برخی بی نتیجه پایان یافت. واقعیت این است که تجربه های بسیاری در این جا هست که می توان به آن اتکا کرد و باید به آن گوش فرا داد."
 
بسیاری از انگلیسی ها همانند پرنس اندرو معتقدند که اگر پرزدینت بوش به تجربه های مشترک دو کشور توجه می کرد درگیری ها و اغتشاشات در عراق به این جا نمی کشید.
 
به عنوان مثال جف هون، وزیر دفاع سابق انگلیس معتقد بود که دیدگاه های انگلیس در مورد عراق در تصمیم گیری ها در مورد برانداختن حزب بعث و در هم شکستن ارتش عراق در نظر گرفته نشد. به نظر پرنس اندرو، رفتارهای آمریکا در عراق " تردیدی سالم " نسبت به واشنگتن در میان انگلیسی ها برانگیخته است.
 
پرنس اندرو که اکنون 47 سال دارد از زندگی در نیروی دریایی دست کشید و از سال 2001 تاجر شد و به عنوان نماینده ویژه انگلیس در تجارت و سرمایه گذاری بین المللی مشغول به کار گشت. پرنس اندرو این کار را چرخشی از زندگی به سبک قدیم به الگوهای جدید، ذکر می کند. در دفتر کار او هنوز بقایای زندگی پیشینش، از جمله نقاشی های مربوط به صحنه های نبردهای دریایی قرن نوزدهم دیده می شود.
 
او می گوید:" همیشه اونیوفورم به تن داشتم و با هلی کوپترم مدام در پرواز بودم. همیشه برای دفاع از سلطنت آماده بودم و هر وقت و هر جا که آنها دستور می دادند می رفتم. اما حالا وارد جهان تجارت شده ام، با انسان هایی واقعی سر و کار دارم و کسانی که عملا بریتانیا را اداره می کنند همین مردم هستند."
 
پرنس اندرو در جنگ فالکلند در سال 1982 تجربه های مهمی را از سر گذراند و همین جنگ بود که "درک او را از زندگی" متحول کرد، و " دیدگاه دیگری نسبت به جهان " به او بخشید. از آن پس او در آرژانتین نیز بوده، و ضمن دیدار از نیروی دریایی آن کشور، در یادبود غرق شدن یک کشتی جنگی آرژانتینی به نام "بلگرانو" توسط نیروهای انگلیسی که به مرگ 368 نفر منجر شد، شرکت داشت. او هم چنین در توصیف زندگی خصوصی خود می گوید که سعی کرده کودکانش را به نوع متفاوتی تربیت کند.
 
مردم انگلیس پرنس اندرو را مهربان ترین و صمیمی ترین فرزند ملکه می دانند. مرگ دایانا، پرنسس ولز، در سال 1997، خانواده سلطنتی انگلیسی را وادار به تطبیق خود با ارزش های مدرن کرد و چرخش پرنس اندرو از خدمت در نیروی دریایی به تجارت نیز ظاهرا بخشی از این پروسه است.
 
کار او اکنون کمک به تجارت های خرد انگلیسی در عقد قراردادهای صحیح، ملاقات با همکاران تجاری متنفذ، رایزنی در مورد برخی قراردادهای مهم تجاری و غیره است.
 
به گفته او:" بریتانیا شاید بازترین اقتصاد سراسر جهان را دارا باشد." این پیامی است که او قرار است در همین سفر خود به فلوریدا، کالیفرنیا، جورجیا و نیویورک به گوش مردم برساند.

نظر شما :