راز اتکا به نفس آقای اردوغان

۲۰ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۳:۲۶ کد : ۱۴۷۵ اقتصاد و انرژی
ناظران مسائل ترکیه اعتماد به نفس آشکار آقای رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را، قبل از هر چیز مرهون موفقیت های اقتصادی این دولت در پنج سال گذشته می دانند که در ازای آن حمایت اکثریت مردم را کسب کرده است.
راز اتکا به نفس آقای اردوغان
هفته گذشته در کنار اخبار انتخابات مقدماتی آمریکا برای تعیین کاندیدای ریاست جمهوری آن کشور، تصویب شور اول لایحه حجاب در مجلس ترکیه در صدر خبرهای جهانی قرار گرفت و در پایان ماراتنی 13 ساعته، نمایندگان مجلس، این لایحه را با اکثریت آرا به تصویب رساندند.  
 
ناظران مسائل ترکیه سهولت تصویب لوایح دولت در مجلس، به رغم مخالفت احزاب اقلیت و تظاهرات خیابانی پشتیبان آنان، و اعتماد به نفس آشکار آقای رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را، قبل از هر چیز مرهون موفقیت های اقتصادی این دولت در پنج سال گذشته می دانند که در ازای آن حمایت اکثریت مردم را کسب کرده است.  
 
کامیابی های این دولت در احیای ارزش پول کشور، که در دولت های گذشته به وجه حقارت آمیزی بی ارزش شده بود، رساندن میزان تورم به عدد یک رقمی، که یکی از شرایط پذیرش ترکیه به عضویت اتحادیه اروپا است، رونق اقتصادی و به تبع آن ارتقاء اعتبار منطقه ای و جهانی کشور، که در طول عمر این دولت به دست آمده بر کسی پوشیده نیست.  
 
این کامیابی ها آسان به دست نیامده و هر یک از آن ها در سایه یک برنامه از طراحی شده تحقق یافته است. مسئولین این دولت در هر فرصتی که به کشور های دور و نزدیک سفر می کنند بازرگانان و صاحبان صنعت و تجارت کشورشان را به همراه می برند. طبیعتاً دستاورد این سفر ها توانسته در ایجاد کار و اشتغال و فراهم کردن موجبات رونق و رفاه عمومی و اجتماعی ترکیه مؤثر باشد.  
 
بر اساس سیاست اشتغال آفرینی، هفته گذشته به همراه عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، هیأتی 200 نفره از بازرگانان و صاحبان سرمایه و مقاطعه کاران بزرگ آن کشور راهی قطر شدند تا در حین امضاء موافقت نامه خرید گاز مایع بتوانند از دلارهایی که این امیر نشین حاشیه جنوبی خلیج فارس صرف پروژه های عمرانی عظیم می کند سهمی برای شرکت های ترک دست و پا کنند. در این سفر علاوه بر شخص عبدالله گل، وزرای انرژی و صنایع دفاعی، عمران و آبادانی و دارائی ترکیه  حضور داشتند.
 
سازندگان ترک سهم قابل توجهی از دلارهای نفتی قطر را تصاحب کرده اند. هتلی 1111 اتاقی، برای توریست های قطر در منطقه آفیون ترکیه در دست ساختمان است که با سرمایه گذاری مشترک صاحب روزنامه صباح و تلویزیون atv، از سوی ترکیه، و سرمایه داران و بانک دوحه، از طرف قطر، ساخته می شود. این هتل که زمینش از سوی دولت ترکیه تأمین شده است در نهایت 57 میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت و در سال 2009 برای استفاده گردشگران قطری افتتاح خواهد شد.  
 
علاوه بر این طرح، سازندگان و مقاطعه کاران ترک سهم عمده ای از پروژه های 142 میلیارد دلاری قطر برای تصاحب میزبانی المپیک سال 2016  را به دست آورده اند.
 
شرکت سازنده فرودگاه های بین المللی استانبول و آنکارا، موفق شد تا قرارداد ساخت تجهیزات فنی فرودگاه بین المللی دوحه را به دست آورد.  
 
شرکت دیگر ترک، توانست قرارداد ساخت تأسیسات ساختمانی آن فرودگاه را که 5 میلیارد دلار برآورد شده است با مشارکت کنسرسیومی ژاپنی به امضاء برساند.  
 
شرکت های ترک از بازار پر رونق چین نیز غافل نمانده اند. مؤسسات مالی و تجاری آن کشور در اقتصاد رو به رونق چین حضوری فعال دارند. به گزارش مطبوعات ترکیه، از سال 2000 به این سو حدود 500 شرکت ترک در چین فعالیت می کنند که 50 عدد از آنها صرفاً تولیدات ساخت ترکیه را به آن کشور صادر می کنند.  
 
در میان شرکت های صادرکننده محصولات ساخت ترکیه به چین نام شرکت های صاحب " مارک " و مشهور آن کشور در کنار نام های معتبر و جا افتاده ژاپنی، کره ای و غربی فراوان به چشم می خورد و در میان آن ها، به نظر می رسد ماشین های لباس شوئی ساخت ترکیه از استقبال بیشتری برخوردار است. چرا که یک شرکت سازنده این محصول در حال ساختن کارخانه ای با ظرفیت سالانه 200هزار عدد ماشین لباس شوئی در نزدیکی شانگهای است.  
 
در لیبی یک شرکت مقاطعه کاری ترک پروژه عظیم آبرسانی آن کشور را به عهده دارد. کادر فنی آن شرکت عمدتاً از مهندسین ترک تشکیل شده است.  
 
اردوغان، نخست وزیر ترکیه، پس از تصویب لایحه اخیر در مجلس، بلافاصله راهی آلمان شد تا ضمن اظهار همدردی و حمایت از خانواده 9 نفر ترکی که در یک آتش سوزی در محل سکونتشان جان باخته اند چند قرارداد تجاری با شرکت های بزرگ و کوچک آلمانی امضاء کند.
 
حلمی گولر، وزیر انرژی و منابع طبیعی، به مونیخ رفته تا مشارکت آلمانی ها در پروژه انتقال گاز طبیعی از خاک ترکیه به اروپا، معروف به " نابوکو" را جلب کند.  
 
همه این ها افزون بر موفقیت مدیران اقتصادی و بازرگانان ترک در کشورهای ترک زبان آسیای مرکزی است. ناظران مسائل ترکیه در ارزیابی عملکردهای دولت حزب عدالت و توسعه به این عوامل اشاره می کنند و راز اطمینان خاطر و اعتماد به نفس او و دولتش را در آنها می بینند. 

نظر شما :