تلاش اسرائيل براى همراه کردن ترکيه

۲۴ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۲:۴۰ کد : ۱۵۰۰ اقتصاد و انرژی
ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، به ترکیه سفر کرده است تا در خصوص افزایش همکاری های دو جانبه و مسائل مهم منطقه، از جمله سوریه و ایران با مقامات ترک صحبت کند. این نخستین سفر ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، به ترکیه است.
تلاش اسرائيل براى همراه کردن ترکيه
همکاری های نظامی و امنیتی ترکیه و اسرائیل را می توان اصلی ترین پایه روابط این دو کشور دانست. حتی زمانی که تنش های بین دو کشور در دوران جنگ دوم لبنان بالا گرفت، روابط امنیتی ترکیه و اسرائیل همچنان پابرجا ماند. 
 
ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، به ترکیه سفر کرده است تا در خصوص افزایش همکاری های دو جانبه و مسائل مهم منطقه، از جمله سوریه و ایران با مقامات ترک صحبت کند. 
 
این نخستین سفر ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، به ترکیه است. وی پیش از ملاقات با علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر با وجدی گونول، همتای ترک خود دیدار کرد. 
 
ایهود باراک در دیدار با وجدی گونول با اشاره به برنامه های نظامی و امنیتی مشترک دو کشور، همچنین فروش سلاح به ترکیه گفت که هدف من از این سفر گسترش همکاری های دفاعی است که مسلما به نفع دو کشور خواهد بود.
 
وجدی گونول، وزیر دفاع ترکیه، نیز در جمع خبرنگاران گفت که ترکیه در عملیات حمله به شمال عراق برای سرکوب شورشیان حزب کارگران کرد از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت اسرائیل استفاده کرده است. وی همچنین از آغاز دوباره گفت و گو ها بین مقامات وزارت دفاع اسرائیل و ترکیه برای خرید ماهواره های جاسوسی ساخت شرکت های هوافضایی اسرائیل خبر داد.
 
وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که هرچند این موضوع در گفت و گو با ایهود باراک مطرح نشد اما مسائل تکنیکی این پروژه مورد بحث قرار گرفت. از آنجا که پروژه های زیادی بین اسرائیل و ترکیه وجود دارد ما تنها در خصوص مسائل تکنیکی این پروژه ها صحبت کردیم. 
 
در خاورمیانه، تنها اسرائیل است که ماهواره های خودش را تولید و به فضا ارسال کرده است. اولین سری از ماهواره های " افق " در سال 1988 به فضا پرتاب شد. 
 
برخی از منابع ترکی اعلام کرده اند که آنکارا درصدد است تا همکاری های اطلاعاتی خود با اسرائیل را افزایش دهد که شامل خرید ماهواره های جاسوسی از اسرائیل است.
 
ترکیه و اسرائیل از زمان امضای همکاری های نظامی گسترده در سال 1996، روابط اقتصادی تنگاتنگی با یکدیگر پیدا کرده اند. 
 
برنامه هسته ای ایران
ایهود باراک پیش از سفر به ترکیه گفته بود که در خصوص برنامه های هسته ای ایران که اسرائیل ادعا می کند هدف آن ساختن بمب اتمی است با مقامات ترک گفت و گو خواهد کرد. 
 
نخست وزیر اسبق اسرائیل گفت که مهم است که اکنون ترکیه را متقاعد سازیم که از زاویه دید ما به مسئله ایران نگاه کند و سعی کنیم حقیقت را برای آنها روشن سازیم. 
 
ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، روز سه شنبه در کنفرانس امنیتی برلین گفت که واضح است که ایران با وجود گزارش آژانس های اطلاعاتی آمریکا که اعلام کرده اند ایران از سال 2003 فعالیت های هسته ای خود را برای تولید سلاح هسته ای متوقف کرده است، همچنان درصدد دستیابی به سلاح های هسته ای است.
 
این درحالی است که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در این کنفرانس با حمایت از برنامه هسته ای ایران اعلام کرد که بهترین راه برای پایان دادن به بحران هسته ای ایران مذاکره است و ترکیه این مسئله را از نزدیک دنبال می کند و در پی یافتن راه حلی منطقی برای پایان دادن به این مسئله است.
 
سوریه
ایهود باراک پیش از سفر به ترکیه اعلام کرد که در خصوص سوریه و مذاکرات صلح که از سال 2000 با شکست رو به رو شد با مقامات ترک صحبت خواهد کرد. 
 
وزیر دفاع اسرائیل گفت که ترکیه روابط تاریخی خوبی با کشورهای منطقه بخصوص با سوریه دارد. ترکیه از هم پیمانان اسرائیل به حساب می آید و ما امیدواریم که بتواند تاثیر مثبتی بر سوریه داشته باشد. 
 
یکی از مقامات ارشد ترک که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد احتمال دارد که عبدالله گل،رئیس جمهور و رجب طیب اردوغان،نخست وزیر ترکیه، پیامی از طرف دمشق به ایهود باراک بدهند. 
 
ایهود باراک در رابطه با موضوع صلح در خاورمیانه و نقش ترکیه در برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطین گفت که من فکر نمی کنم ترکیه بتواند نقشی در ایفای صلح داشته باشد. 
 
آقای باراک در سفر دو روزه به ترکیه با یاشار بویوکانیت، فرمانده ارتش و عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه نیز دیدار خواهد کرد.  

نظر شما :