نفت دوباره اوج گرفت

۲۷ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۵۰۴ اقتصاد و انرژی
قطع رابطه نفتی ونزوئلا و آمریکا در کنار احتمال رکود اقتصادی آمریکا سبب شد تا قیمت نفت در بازارهای جهانی به یکباره افزایش یابد. در این میان، پیش بینی کاهش مصرف نفت در سال جاری بر احتمال کاهش تولید اوپک در جلسه مارس تاکید کرد.
نفت دوباره اوج گرفت
قیمت نفت که مدتی به دلیل وضعیت نابسامان اقتصاد آمریکا در سطح 92 دلار ثابت باقی مانده بود بعد از قطع رابطه نفتی آمریکا و ونزوئلا، بالا گرفتن درگیریها در کشور نیجریه و ارائه گزارشهایی از طرف سازمانهای بین المللی در مورد پیش بینی تقاضای نفت در سال 2008 میلادی به یکباره به مرز 96 دلار صعود کرد.
 
تنشهای ژئوپوتیکی در کشورهای نفت خیز جهان سبب شد تا قیمت نفت در جهان افزایش یابد. درگیری های کشور نیجریه، مساله عراق و عدم امکان تولید این کشور در حد ظرفیتهای موجود در این سرزمین سبب شد تا تولید نفت در جهان کمتر از برآوردهای گذشته باشد.
 
از طرف دیگر قطع رابطه نفتی کشور ونزوئلا با شرکت نفتی اکسون موبیل - بزرگترین شرکت نفتی جهان- سبب شد تا بازار نفت جهانی با افزایش قیمت مواجه شود.
 
پیش بینی عرضه و تقاضای نفت
با تضعیف نرخ رشد اقتصاد آمریکا و ارائه گزارش صندوق بین المللی پول مبنی بر اینکه نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال 2008 میلادی با 8/0 درصد کاهش نسبت به پیش بینی های گذشته به 1/4 درصد خواهد رسید. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود را در مورد مصرف نفت در جهان تغییر داد.
 
این مرکز پیش بینی کرد مصرف نفت در جهان در سال 2008 میلادی 7/1 میلیون بشکه در روز نسبت به سال گذشته افزایش یابد. این مرکز در سال 2007 میلادی پیش بینی کرده بود نرخ رشد مصرف نفت در سال جاری میلادی 98/1 میلیون بشکه نفت در روز باشد.
 
آژانس بین المللی انرژی نرخ رشد مصرف در سال جاری را 9/1 برآورد کرد در حالیکه پیش از این انتظار می رفت مصرف 3/2 درصد رشد کند.
 
اما سازمان کشورهای صادر کننده نفت - اوپک - که اعضای ان بیشتر از 40 درصد از نیاز نفتی جهان را پاسخ می گویند پیش بینی کرد در سه ماه اول سال جاری تقاضای نفتی جهان به 130 هزار بشکه نفت در روز کاهش نسبت به سال قبل به 19/87 میلیون بشکه در روز می رسد.
 
اوپک متوسط کاهش تقاضا در سال جاری را برابر با 80 هزار بشکه در روز اعلام کرد. در این سال متوسط تقاضای نفت در جهان 99/86 میلیون بشکه نفت در روز پیش بینی شد. اوپک انتظار دارد در سال جاری نرخ شد تقاضای نفت 4/1 درصد باشد در حالیکه در آغاز سال جاری نرخ رشد تقاضا را 5/1 درصد پیش بینی کرده بود.
 
اوپک انتظار دارد در سه ماه دوم سال جاری میلادی در اثر اتمام فصل سرما و رکود اقتصادی آمریکا تقاضای نفت در جهان 8/1 میلیون بشکه در روز تنزل یابد و بدون شک باید اوپک نیز تولید خود را با تقاضای بازار هماهنگ نماید.
 
جلسه پنجم مارس
با توجه به این گزارشها در مورد کاهش تقاضا و مصرف نفت در سال جاری میلادی و احتمال رکود اقتصاد آمریکا که بزرگترین بازار مصرف جهان است، انتظار می رود در جلسه ماه مارس سال جاری سطح تولید نفت اوپک افزایش نیابد.
 
برخی بر این باورند که معقول ترین راه برای مواجهه با وضعیت کنونی کاهش سطح تولید است. زیرا ادامه این روند می توان سبب بیشتر شدن عرضه از تقاضا و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود.
 
در جلسه قبلی که در وین برگزار شده بود ایران و ونزوئلا پیشنهاد کاهش سطح تولید اوپک برای حمایت از قیمت را مطرح کردند و قرار بر این شد که این پیشنهاد در جلسه پنجم مارس بررسی شود.
 
در این میان آمریکا که علت اصلی بحران اقتصادی خود را افزایش قیمت نفت و بنزین می داند خواستار افزایش تولید اوپک و مداخله این سازمان به منظور کاهی قیمت نفت است. جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، طی سفر خاورمیانه خود بارها این ادعا و درخواست را مطرح کرد ولی تمامی اعضای اوپک عامل اصلی قیمت بالای نفت را تنشهای ژئوپولتیکی و عوامل غیر بازاری می دانند.
 
یکی از عوامل افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر مشکل ایجاد شده بین شرکت ملی نفت ونزوئلا و شرکت اکسون موبیل است.
 
مشکل ونزوئلا
شرکت اکسون موبیل به دادگاه کشورهای آمریکا، انگلیس و هلند شکایت کرده است که سیاستهای کشور ونزوئلا سبب زیان آور شدن پروژه این شرکت و تصاحب برخی از اموال شرکت اکسون موبیل  شده است.
 
به موجب این شکایت دادگاهها رای دادند تا 12میلیارد دلار از اموال شرکت نفت ونزوئلا در این کشورها مسدود شود.
 
ونزوئلا به موجب این رای که از نظر وی غیر عادلانه بوده است از دادن نفت به شرت اکسون موبیل امتناع کرد. قطع رابطه نفتی بین این دو کشور سبب شد تا فشار دیگر بر بازار نفت وارد شود و قیمت نفت افزایش یابد.
 
البته قطع رابطه نفتی آمریکا و ونزوئلا بیشتر از آمریکا به اقتصاد ونزوئلا لطمه وارد می کند. زیرا درآمد حاصل از صادرات نفت به آمریکا 60 درصد از درآمد صادراتی ونزوئلا را تشکیل می دهد، در حالیکه نفت ونزوئلا تنها 11 درصد از نیاز آمریکا را تامین می کند.
 
از طرف دیگر آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد در صورت کم شدن عرضه نفت به آمریکا و احتمال ایجاد مشکل از این جهت با کمک ذخایر استراتژیک خود این کمبود را تامین می کند.
 
یکی از تحلیل گران جی پی مورگان در این مورد می گوید:" نفت ونزوئلابسیار سنگین است و تنها در پالایشگاههای موجود در خلیج مکزیک امکان تصفیه ان وجود دارد. قطع رابطه با آمریکا به معنای ایجاد مشکلی بزرگ در اقتصاد ونزویلا است. مشکلی که به سادگی قابل حل نخواهد بود."
 
شایان ذکر است اوپک از این اقدام ونزوئلا حمایت کرده است و در نظر دارد در روز چهارم مارس جلسه ای با حضور حقوقدانان این سازمان تشکیل دهد. 

نظر شما :