لیبی سفارت سوریه را تعطیل کرد

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۹ کد : ۱۶۹۴۰ سرخط اخبار

شورای ملی انتقالی لیبی با به رسمیت شناختن شورای ملی سوریه اعلام کرد سفارت سوریه را در طرابلس تعطیل می‌کند.

به گزارش العربیه، موسی الکاونی، عضو شورای ملی انتقالی لیبی، سه‌شنبه ۱۱ اکتبر ۲۰۱۱ (۱۹ مهر ۱۳۹۰) در یک نشست خبری گفت: "به رسمیت شناختن شورای ملی سوریه به معنی به رسمیت شناختن انقلاب مردم سوریه است."

وی افزود: "همان‌گونه که مردم لیبی رنج برده بودند اکنون مردم سوریه وضعیت مشابهی دارند. در سوریه یک رئیس‌جمهور وجود دارد که ملت خود را می‌کشد، این دولت (سوریه) دست به ترور می‌زند."

الکاونی گفت: "ما انقلابیون لیبی از نظام مشابهی به شدت رنج بردیم و برای به رسمیت شناخته شدن با بحران مواجه شدیم."
شورای ملی انتقالی لیبی: شورای ملی سوریه را به عنوان نماینده مشروع مردم سوریه به رسمیت می‌شناسیم

عضو شورای انتقالی لیبی افزود: "به همین دلیل ما اولین کسانی هستیم که شورای ملی سوریه را به رسمیت می‌شناسیم."

وی گفت: "شورای ملی سوریه را به عنوان نماینده مشروع مردم سوریه به رسمیت می‌شناسیم."

شورای ملی سوریه طیف گسترده‌ای از اپوزسیون داخلی و خارجی سوریه را در بر می‌گیرد و "برهان غلیون"، جامعه‌شناس سوری ریاست آن را بر عهده دارد.

شورای ملی انتقالی لیبی در حالی اعلام کرد سفارت سوریه را تعطیل می‌کند که چند روز پیش ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه هشدار داده بود با کشورهایی که از نمایندگی‌های دیپلماتیک سوریه در خارج محافظت نکنند، اقدام متقابل می‌کند.

وی همچنین گفته بود با کشورهایی که شورای ملی سوریه را به رسمیت بشناسند "به شدت برخورد می‌شود."

مخالفان دولت سوریه پس از ترور مشعل تمو از فعالان سیاسی کرد، شماری از سفارت‌خانه‌های این کشور را در لندن، ژنو ، وین و بروکسل برای چند ساعت تصرف کردند.

اتحادیه اروپا و آمریکا ترور تمو را محکوم کرده‌اند. جی کرنی، سخنگوی کاخ سفید در یک بیانیه در واکنش به ترور این مخالف دولت سوریه، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را متهم کرد که این کشور را به سمت "پرتگاه بسیار خطرناکی" می‌برد.

مخالفان، دستگاه امنیتی دولت سوریه را به ترور این فعال مخالف کرد متهم می‌کنند. مشعل تمو موسس حزب کردی "آینده "است و پیشتر به مدت دو سال در زندان بود.

مشعل تمو، یکی از رهبران کرد مخالف حکومت سوریه پس از آزادی از زندان ترور شد. بعد از ظهر روز جمعه هفتم اکتبر ۲۰۱۱ چهار فرد مسلح در حالی که صورت خود را پوشانده بودند وارد منزل مشعل تمو شده و او را به قتل رساندند و فرزنش مرسل و زاهده رشکیلو از فعالان کرد را نیز زخمی کردند.

تظاهرات مخالفان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از میانه ماه مارس ۲۰۱۱ (اسفند ۱۳۸۹) آغاز شده است. بنا بر آخرین آمار سازمان ملل، شمار افرادی که در جریان اعتراضات ضد حکومتی در سوریه تاکنون کشته شده‌اند به بیش از ۲۹۰۰ نفر رسیده است.

آمریکا و کشورهای اروپایی تلاش داشتند تا با تصویب قطعنامه‌ای علیه دولت سوریه در شورای امنیت سازمان ملل، مقامات این کشور را به دلیل "سرکوب مخالفان" تحریم کنند اما روسیه و چین که از اصلاحات در سوریه حمایت می‌کنند، این قطعنامه را وتو کردند.

با این حال آمریکا و اتحادیه اروپا، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای علیه شماری از مقامات سوریه و صنعت نفت و گاز این کشور اعمال کرده‌اند.



نظر شما :