شورای انقلاب لیبی شورای مخالفان سوریه را به رسمیت شناخت

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۷ کد : ۱۶۹۴۳ سرخط اخبار
دولت انقلابیون لیبی، شورای تشکیل شده از سوی مخالفین سوریه را به رسمیت شناخت.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای حکومت انتقالی (دولت انقلابیون) در لیبی ضمن به رسمیت شناختن شورای ملی سوریه تشکیل شده توسط مخالفین بشار ، سفارت این کشور در شهر طرابلس را تعطیل کرد.

یک مقام مسئول در شورای حکومت انتقالی لیبی گفت که این کشور تصمیم گرفته است شورای ملی سوریه (مخالفین بشار اسد)  را به عنوان "تنها دولت مشروع و نماینده ملت سوریه" به رسمیت بشناسد.

"موسی الکاونی" عضو شورای حکومت انتقالی لیبی در این باره گفت: به رسمیت شناختن شورای مخالفین در سوریه، به رسمیت شناختن انقلاب ملت سوریه است. رنج های ملت سوریه به مانند رنج ملت لیبی است. در سوریه نیز رئیس جمهوری وجود دارد که ملت خود را می کشد. دولت سوریه تروریسم را علیه ملت خود به کار گرفته است و قبل از این از قذافی نیز حمایت می کرد. ما به عنوان انقلابیون لیبی، طعم چنین حکومتی را چشیده ایم و خود بحران به رسمیت شناختن از سوی دیگر کشورها را پشت سرگذاشته ایم.
 

وی افزود: به همین دلیل ما نخستین کشوری هستیم که شورای مخالفین سوریه را به رسمیت می شناسیم زیرا این شورا مشروعیت خود را از ملت سوریه گرفته است. ملت سوریه با برگزاری تظاهرات این شورا را تایید کرده است به همین دلیل شورای ملی سوریه شایستگی به رسمیت شناخته شده از سوی لیبی را دارد. به همین دلیل تصمیم گرفته شد سفارت سوریه در طرابلس نیز تعطیل شود.

اعتراضات در جمعه گذشته با عنوان "شورای ملی نماینده من است" در شهرهای مختلف سوریه برگزار شده بود.
هم اکنون به جز مرکز شهر دمشق پایتخت، بقیه شهرهای سوریه صحنه اعتراضات و سرکوب نیروهای دولتی است.

قبل از این کارکنان سفارت لیبی در دمشق با پیوستن به انقلابیون، از صف حکومت قذافی جدا شده بودند.

شورای حکومت انتقالی لیبی

شورای حکومت انتقالی لیبی در نخستین ماه های آغاز انقلاب لیبی در حدود 9 ماه پیش تشکیل شد و پس از سقوط حکومت معمر قذافی، هم اکنون اداره این کشور را در اختیار دارد.

شورای حکومت انتقالی در لیبی زمانی تشکیل شد که بخش هایی از خاک لیبی از کنترل معمر قذافی رهبر وقت این کشور خارج شده بود.

فرانسه و قطر به ترتیب اولین کشورهایی بودند که شورای حکومت انتقالی لیبی را به عنوان دولت رسمی این کشور به رسمیت شناختند. پس از آن به تدریج کشورهای بیشتر، دولت انقلابیون لیبی را به رسمیت شناختند.

شورای مخالفین سوریه

شورای مخالفین سوریه متشکل از مخالفین بشار اسد رئیس جمهور این کشور در روز دوم اکتبر در نشستی در استانبول اعلام موجودیت کرد و پس از آن نشست هایی را در قاهره و استکلهم برگزار کرد.

سرنگونی مسالمت آمیز حکومت بشار اسد در سوریه، در راس اهداف این شورا قرار دارد.

شورای ملی سوریه برخلاف شوراهایی که پیش از این تشکیل شده بودند؛ بیشترین طیف های مخالفین را در بر گرفته است.
در این شورا، علاوه بر احزاب و شخصیت های مخالف سنتی، شورای هماهنگی محلی (مسئول هماهنگی اعتراضات در شهرهای سوریه)، لیبرال ها، اخوان المسلمین، احزاب کرد و مسیحی هم حضور دارند.

کاترین آشتون کمیسر عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این باره گفت : به رسمیت شناختن شورای ملی سوریه ، گام بزرگی است ؛ البته اتحادیه اروپا دست به این اقدام نخواهد زد مگر اینکه وزیران خارجه اتحادیه اروپا آن را حتمی بدانند.

ریاست شورای ملی سوریه (شورای مخالفین بشار اسد)برعهده برهان غلیون متولد 1945 در شهر حمص سوریه است. وی دارای مدرک دکتری در رشته جامعه شناسی سیاسی از دانشگاه هشتم پاریس ، دکترای فلسفه و علوم انسانی از دانشگاه سوربون است.
وی استاد دانشگاه در پاریس و مقیم این شهر است.

غلیون دیروز دوشنبه در مصاحبه با شبکه ال بی سی لبنان گفته بود که سرنوشت بشار اسد به مانند سرنوشت هر جنایتکار دیگری است.اسد یک مجرم وجنایتکار است . او مسئول نخست  دستورهای قتل و بازداشت دهها هزار نفر از مردم سوریه است.
وی افزود: بشار اسد چگونه می خواهد از مجازات فرار کند . او نمی تواند از مجازات فرار کند.

آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی نیز از تشکیل این شورای مخالفین استقبال کرده اند.
"آلن ژوپه" وزیر امور خارجه فرانسه نیز دیروز دوشنبه با رئیس شورای مخالفین سوریه دیدار و گفت وگو کرد.
 
اتحادیه اروپا نیز دیروز دوشنبه با انتشار بیانیه ای از تشکیل شورای ملی سوریه (مخالفین بشار اسد) استقبال کرد ولی اقدامی در راستای به رسمیت شناختن این شورا، انجام نداد.


هشدارهای سوریه

این اقدام لیبی در تایید شورای مخالفان سوریه پس از آن صورت گرفت که ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه روز یکشنبه گذشته هشدار داده بود هر کشوری که شورای مخالفین را به رسمیت بشناسد با واکنش شدید دمشق روبه رو خواهد شد.

سوریه از 7 ماه پیش تاکنون با موجی از اعتراضات مردمی و مطالبه کناره گیری بشار اسد از ریاست جمهوری و پایان حکمرانی 41 ساله حزب بعث و خانواده اسد بر این کشور روبه رو است.

این اعتراضات، با سرکوب شدید و خونین نیروهای دولتی روبه رو شده است. براساس آمار فعالان حقوق بشر و نهادهای حقوق بشری وابسته به سازمان ملل متحد تاکنون در سرکوب اعتراضات در سوریه، 2900 نفر کشته شده اند.
سوریه 22 و نیم میلیون نفر جمعیت دارد.

البته دولت سوریه همچنان وجود اعتراضات مردمی و مطالبات برای کناره گیری اسد را نمی پذیرد و معتقد است گروه های افراط گرای اسلامی، گروه های تبهکار مسلح و تروریستی، مسئول ناآرامی های 7 ماهه این کشور هستند و آنها شماری از مردم و نیروهای امنیتی سوریه را به قتل رسانده اند.

سوریه و انقلاب لیبی

سوریه 8 ماه قبل و در هنگام آغاز اعتراضات مردمی در لیبی، نه تنها سعی در نادیده گرفته شدن این اعتراضات می کرد بلکه در محافل دیپلماتیک به شدت با محکومیت سرکوب اعتراضات در لیبی مخالف می کرد.

به عنوان مثال دولت سوریه در هنگام آغاز اعتراضات در لیبی، جدی ترین مخالف دخالت خارجی در این کشور برای حمایت از معترضین در نشست های اتحادیه عرب بود.

اتحادیه عرب در نشست های اتحادیه عرب از برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی برای حمایت از معترضین و جلوگیری از سرکوب خشن آنها به شدت انتقاد و مخالفت کرده بود.

پس از سقوط حکومت قذافی ، شبکه ماهواره ای الرأی که مقر آن در سوریه است ، به بلندگوی قذافی و حامیان او تبدیل شده است به طوری که بیانیه ها و پیام های صوتی قذافی ، پسرش سیف الاسلام و دخترش عایشه از این شبکه پخش می شود.

نظر شما :