آفريقاى جنوبی؛ رییس دوره ای ماه آوریل شورای امنیت

۱۷ فروردین ۱۳۸۷ | ۲۱:۱۶ کد : ۱۶۹۹ آسیا و آفریقا
دولت آفریقای جنوبی که برای دومین بار ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده گرفته است در صدد است تا از این موقعیت در جهت استحکام روابط بین سازمان ملل و سازمان های منطقه ای آفریقایی استفاده کند.
آفريقاى جنوبی؛ رییس دوره ای ماه آوریل شورای امنیت
دولت آفریقای جنوبی که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده گرفته است در صدد است تا از این موقعیت در جهات استحکام روابط بین سازمان ملل و سازمان های منطقه ای آفریقایی استفاده کند.
 
دومسانی کومالو، نماینده دائمی آفریقای جنوبی در سازمان ملل، در یک کنفرانس خبری با تشریح برنامه های شورای امنیت در ماه آوریل گفت که برای استحکام روابط بین سازمان ملل و کشور های آفریقایی دو برنامه اصلی گنجانده شده است. در تاریخ 16 آوریل ملاقات تاریخی بین 15 فرستاده سازمان ملل و 15 عضو سازمان صلح و امنیت آفریقا برنامه ریزی شده است. در تاریخ 17 آوریل تابو امبکی، رییس جمهور آفریقای جنوبی در یک گفتمان آزاد در خصوص روابط بین اتحادیه آفریقا و سایر سازمان های منطقه ای آفریقایی و سازمان ملل شرکت خواهد کرد که بسیاری از روسای کشورهای جهان در آن شرکت خواهند داشت و موضوع اصلی این گفتمان درگیری های قاره آفریقا خواهد بود.
 
شورای امنیت سازمان ملل از سازمان سلح و امنیت اتحادیه آفریقا در خواست کرده است تا در نشست 16 آوریل سال 2008 که قرار است در نیویورک برگزار شود برای همکاری های بیشتر شرکت کند.
 
این دومین بار است که آفریقای جنوبی ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده می گیرد. عضویت موقت آفریقای جنوبی در شورای امنیت سازمان ملل که از آغاز سال 2007 آغاز شد به مدت دوسال ادامه خواهد داشت.
آفریقای جنوبی موظف است تا در این مدت یکماهه که ریاست شورا را برعهده دارد از توانایی خود برای برنامه ریزی بهتر در برنامه های شورا استفاده کند، این کشور همچنین موظف است که ریاست ملاقات ها و کنفرانس های شورا را عهده دار باشد و مهره ای برای ارتباط اعضای سازمان ملل، رسانه ها و جامعه بین المللی باشد.
 
از دستاوردهای ریاست پیشین آفریقای جنوبی در سال 2007 می توان به همکاری شورای امنیت سازمان ملل و بریتانیا در خصوص کشور غنا، سهولت نقش رهبری زنان در مسائل صلح و امنیت و متقاعد کردن شورای امنیت برای پذیرش یک سیاست کنشگرا در مقابل جنگ افزارهای کوچک را می توان نام برد.
 
برنامه آفریقای جنوبی در خصوص نزدیکی بیشتر سازمان ملل و سازمان های محلی آفریقایی می تواند فرصتی باشد برای قاره سیاه تا برخی از مسائل خود، هرچند کوچک را حل کند. آفریقا می تواند از این فرصت برای حل و فصل برخی از درگیریهایی که به نظر می رسد نقطه پایانی نخواهند داشت استفاده کند و راه حل هایی هر چند کوچک بیافریند.
 
پیش از آفریقای جنوبی کشور روسیه ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده داشت. در دوران ریاست روسیه، مسائل کوزوو، خاورمیانه، افغانستان و برنامه هسته ای ایران به مسائلی دارای اولویت در این شورا تبدیل شدند.
 
ویتالی چورگین سفیر روسیه درسازمان ملل گفت که در جریان ریاست کشورش به شورای امنیت شانزده جلسه رسمی و سیزده نشست مشورتی در این شورا برگزار شد و اعضای شورای امنیت چنج قطعنامه را تصویب کردند. این دیپلمات همچنین از شکست شورای امنیت در تصویب قطعنامه علیه افزایش تدریخی خشونت ها در خاورمیانه، خصوصا خشونت های ویرانگر در نوار غزه که بیش زا 120 کشته برجای گذاشت ابراز ناامیدی کرد. آقای چورکین همچنین از تصمیم اخیر دولت آمریکا برای انتقال سلاح به کوزوو انتقاد کرد و آن را اقدامی اشتباه خواند که بی توجهی به قوانین بین المللی را نشان می دهد. وی همچنین تصمیم آمریکا را اقدامی تحریک برانگیز سیاسی در این اوضاع حساس خواند.
 
شورای امنیت سازمان ملل بازوی اجرایی این نهاد بین المللی است. اعضای این شورا را 15 کشور تشکیل می دهند که 5 عضور دائم دارد و 10 کشور دیگر به تناوب هر دو سال یکبار بر اساس حروف الفبا به شورای امنیت می پیوندند. 5 عضو دائم این شورا در تصمیم ها و رای گیری های شورا حق وتو دارند. ریاست شورای امنیت نوبتی است و طول مدت آن یک ماه است. اعضای اصلی که 5 کشور اتمی دنیا به حساب می آیند شامل آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه است. 10 عضوی که هم اکنون در شورا همکاری دارند عبارتند از آفریقای جنوبی، اندونزی، ایتالیا، بلژیک، بورکینافاسو، پاناما، کاستاریکا، کرواسی، لیبی و ویتنام.
 
بر اساس منشور سازمان ملل متحد، حیطه قدرت شورای امنیت شامل اعزام نیروهای پاسدار صلح، تصویب تحریم های بین المللی و اعطای اجازه استفاده از نیروهای نظامی بر علیه کشورهای منخاصم است. تصمیم های این شورا به صورت قطعنامه های شورای امنیت اعلام می شود.
 
ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل یکماه است و پس از آفریقای جنوبی ریاست این سازمان را بریتانیا که عضو دائم سازمان است عهده دار خواهد بود. عضویت آفریقای جنوبی در شورای امنیت سازمان ملل در 31 دسامبر سال 2008 به پایان می رسد.

نظر شما :