تقابل ایران و عربستان به نفع کیست؟

۲۱ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۷۰۰۵ سرخط اخبار
روزنامه تهران امروز نوشت:

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از جمله مهمترین کشورهای منطقه هستند که طی سه دهه اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، روابط پر فراز و نشیبی را سپری کرده اند.

دو کشوری که با توجه به ویژگیها و پتانسیلهای داخلی و منطقه ای خود دارای توان تاثیرگذاری قابل توجهی چه در سطح خرد آن در خلیج فارس و چه در سطوح کلان تر آن در خاورمیانه و جهان اسلام بوده و هستند.

به واقع هرگاه روابط این دو کشور برادر و مسلمان گرم و حسنه بوده است شاهد سرایت این گرمی در قالبهای متفاوت همکاریهای اقتصادی (اوپک)، فرهنگی (تقریب مذاهب)، امنیتی و سیاسی به سایر نقاط منطقه بوده ایم روابطی که به خودی خود در ایجاد اتحاد و همگرایی بیشتر میان کشورهای مختلف اسلامی و تقویت سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان نماد بین المللی آن تاثیر به سزایی داشته است.

 لذا طبیعی است در این وضعیت جهان اسلام از یکپارچگی بیشتر و هویت منسجم تری در برابر رقبا و دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای خود برخوردار بوده است و این شرایط به مذاق کشورها و قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای که اسلام را به عنوان عنصری تهدیدزا و اتحاد کشورهای اسلامی را به مثابه خطری غیرقابل کنترل قلمداد می کنند، خوش نیاید.

لذا از همان پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز شاهد انجام تلاشها و اقدامات تحریک آمیز بسیاری برای ایجاد کدورت و تنش بین این دو کشور محوری منطقه بوده ایم تلاشهایی که گاه نیز ثمر داده و حوادث تلخی همچون جمعه خونین حجاج در دهه 1980 را رقم زده است. حال به نظر می رسد هجمه تبلیغاتی رسانه های بین المللی و بخصوص غربی در مورد متهم کردن ایران در جهت تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی که از دیشب آغاز و به تیتر نخست بسیاری از رسانه های دیداری و شنیداری تبدیل شده است، را باید تلاشی جدید برای بازتولید سناریوی قدیمی تفرقه اندازی میان این دو کشور بزرگ اسلامی ارزیابی نمود.

پر واضح است در دوره ای که نه تنها خاورمیانه بلکه خود کشورهای غربی هم شاهد وقوع تحولات شگرفی با محوریت اعتراضات حق طلبانه مردمی هستند اتحاد کشورهای کلیدی جهان اسلام با یکدیگر می تواند به مانند اهرم فشار قدرتمندتری منافع این کشورها در منطقه را به خطراندازد.

پس در شرایطی که تقابل و اختلاف میان ایران و عربستان هرگز به نفع دو کشور نبوده و رهبران دو کشور نیز بارها بر لزوم حفظ، تثبیت و تعمیق روابط حسنه موجود تاکید داشته اند، سناریوی ترور سفیر عربستان در آمریکا، تنها می تواند زائیده اذهانی باشد که خواهان دیدن روی آرامش و ترقی در منطقه نبوده و سود آنها در تقابل استهلاک آمیز دو کشور است. امری که مطمئناً با هوشیاری مقامات دو کشور به سرانجامی نخواهد رسید.



نظر شما :