کارشناسان نقش ایران در توطئه ترور سفیر عربستان را زیر سوال برده‌اند

۲۲ مهر ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۴ کد : ۱۷۰۱۹ سرخط اخبار
نیویورک تایمز درباره اتهام جدید آمریکا علیه ایران، برقراری ارتباط مستقیم بین شوراهای امنیت ملی ایران و آمریکا را امری الزامی خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در این گزارش نوشت: تنها 24 ساعت پس از این‌که مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک توطئه ایرانی را که بیش تر شبیه یکی از فیلم‌های رد شده کوئنتین تارانتینو بود خنثی کردند، توطئه‌ای که مطابق آن یک ایرانی ـ آمریکایی سعی کرد یک کارتل مواد مخدر مکزیکی را برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن استخدام کند، تعدادی از کارشناسان ارشد آمریکایی در زمینه ایران اعلام کردند که دولت ایران احتمالاً به هیچ وجه پشت این توطئه قرار نداشته است.

حتی قبل از این‌که کارشناسان به حرف بیایند شواهد نشان می‌داد که این توطئه آن‌قدر خوب یا آن‌قدر بد بود که نمی‌توانست حقیقت داشته باشد. دیوید سانگر ـ یک کارشناس آمریکایی ـ در یک مصاحبه رادیویی در روز چهارشنبه اعلام کرد که این توطئه کمی ناپخته به نظر می‌رسد. یک روز قبل از آن رابرت اس‌ مولر ـ رییس اف بی‌آی ـ در عین این‌که این توطئه را واقعی و خطرناک خواند اذعان کرد که شکایت دولت آمریکا شبیه متن یک فیلم هالیوودی است.
گری سیک ـ یک پژوهشگر موسسه خاورمیانه در دانشگاه کلمبیا ـ که سه دهه پیش در طول انقلاب ایران وظیفه نظارت بر امور ایران را در شورای امنیت ملی آمریکا بر عهده داشت روز چهارشنبه در وبلاگ شخصی‌اش نوشت "به عقیده من باور کردن آن خیلی سخت است".
نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: در واقع این توطئه اگر حقیقت داشته باشد هیچ گونه هم‌خوانی با سیاست‌ها و عملکردهای شناخته شده ایران ندارد. درست است که ایران دلایل زیادی برای عصبانی بودن هم از دست آمریکا و هم از دست عربستان دارد (ایران موج اخیر ترور استادان و دانش‌آموزان فیزیک‌اش و نیز حمله ویروس استاکس‌نت را به آمریکا و اسراییل نسبت داد و طبق گزارشات پادشاه عربستان از آمریکا خواسته است به ایران حمله کند) مشکل بتوان باورد کرد که ایران به یک گروه خلاف‌کار غیراسلامی برای انجام چنین ماموریت حساسی اعتماد کند. ایران هر چه قدر اشتباه کند امکان ندارد اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین اصول اطلاعاتی را زیر پا بگذارد و مثلاً درباره یک عملیات فوق سری از طریق یک خط تلفن بین‌المللی بین ایران و آمریکا صحبت کند.
کنت کاتزمن ـ یک تحلیل‌گر خاورمیانه در سرویس پژوهش‌های کنگره در واشنگتن ـ نیز روز چهارشنبه گفت که به عقیده وی قبول این نظریه که سپاه پاسداران ایران ممکن است به یک کارتل مواد مخدر مکزیکی برای این‌گونه عملیات‌ها متوسل شود بسیار دشوار است.
وی در یک سایت اینترنتی که توسط گری سیک ترتیب داده شده بود خطاب به سایر کارشناسان خاور میانه نوشت: باید در این مورد شک و تردید خود را اعلام کنم. هیچ گونه استدلال منطقی برای این‌که ایران از طریق یک واسطه غیرمسلمان مانند گروه‌های مکزیکی روی دسیسه‌ای کار کند وجود ندارد.
حمید سری یک محقق ایرانی ـ آمریکایی در دانشگاه فلوریدا اینترنشنال که در سایت سیک شرکت داشت نیز توضیح دیگری را ارائه کرد: این عملیات کار یک آژانس اطلاعات جاسوسی غیرایرانی یا حتی یک سازمان تروریستی بود که قصد ایجاد درگیری بین ایران، آمریکا و عربستان را داشته است.
او با اشاره به 100 هزار دلاری که ظاهراً قبل از فاش شدن این توطئه دست به دست شد نوشت که این مقدار "هزینه کمی برای یک دشمن ایران است که برای اتهامات و انگشت‌های محکوم کننده‌ای که به سمت ایران نشانه رفت بپردازند.
وی تاکید کرد که با توجه به نبود روابط دیپلماتیک بین آمریکا و ایران هر کسی که به ایجاد دردسر بین دو کشور علاقه‌مند است به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد.
روزنامه نیویورک تایمز در ادامه این گزارش نوشت: ‌ این بحران بار دیگر خطر نبود ارتباط مستقیم ایران و آمریکا را نشان می‌دهد، تا جایی که یک نفر با خط تلفنی در ایران و 100 هزار دلار پول نقد در جیبش می‌تواند به راحتی دو کشور را به مرز درگیری برساند. این نشان می‌دهد که برقراری ارتباط مستقیم بین شوراهای امنیت ملی ایران و آمریکا امری الزامی است.
به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش جداگانه‌ای نوشت که مقامات آمریکایی هیچ گونه شواهد مشخصی که این توطئه را به سران عالی‌رتبه ایران ربط دهد ارائه نکرده‌اند.
یک مقام آمریکایی گفت که خشم و عصبانیتی که مقامات ایرانی نسبت به ترور دانشمندان هسته‌یی‌شان ابراز کردند می‌توانست بخشی از محاسبات آن‌ها باشد، اما وی اذعان کرد که دولت آمریکا هیچ شواهد مشخصی برای اثبات این تئوری ندارد.
خوان زارات ـ معاون یکی از مشاوران ارشد سازمان امنیت ملی آمریکا ـ گفت که طرح ترور سفیر عربستان ویژگی‌های عملیات‌های گروه‌های قدس ایران را نداشت.

وی در این‌باره گفت: این عملیات بسیار افراطی و بسیار عجیب و در عین حال بسیار ناپخته بود. روزنامه نیویورک تایمز در ادامه این گزارش نوشت: یکی از مشکلاتی که باراک اوباما و دولت‌اش با آن رو به رو است این است که از وقتی که ادعاهای منابع اطلاعات جاسوسی آمریکا درباره وجود تسهیلات غیرقانونی در عراق نادرست از کار درآمد، اظهارات آمریکا درباره دشمنانش با بدبینی سایر کشورها رو به رو شده است.

وولکر پرتس ـ یک کارشناس امور ایران و مدیر موسسه امور امنیتی و بین‌المللی در برلین ـ در این‌باره گفت: این امر در ذهن مردم نقش بسته است و همه نسبت به افشاگری‌های منابع اطلاعات جاسوسی آمریکا شک و تردید دارند.


نظر شما :