همکارى ايران و آژانس در تهران ؛ شور 1+5 در لندن

۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۰۲:۳۴ کد : ۱۸۵۰ اخبار اصلی
امروز دوشنبه دهم ارديبهشت ماه ، اولى هاينونن، معاون محمد البرادعى، مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، وارد تهران شد. وى که هفته گذشته به تهران آمده بود، در اين سفر به بحث ها و بررسى ها ادامه داده و طى ماه جارى سفرهاى وى به تهران ادامه خواهد داشت.
همکارى ايران و آژانس در تهران ؛ شور 1+5 در لندن
امروز دوشنبه دهم ارديبهشت ماه ،" اولى هاينونن" معاون محمد البرادعى مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى وارد تهران شد. وى که هفته گذشته نيز در راس هياتى و براى گفت و گو با مقامات هسته اي پيرامون آنچه مطالعات ادعايى ناميده مى شود، به تهران آمده بود، در اين سفر به ادامه بحث ها و بررسى ها پرداخته و طى ماه جارى سفرهاى وى به تهران ادامه خواهد داشت.
 
على اصغر سلطانيه در خصوص سفر هاينونن معاون البرادعى به تهران، اين جلسه را نيز همانند ديگر جلسات عادى آژانس دانست که به بحث‌هاى تخصصى و فنى در چارچوب اساسنامه آژانس و معاهده NPT مى‌پردازد. نماينده دائم ايران در آژانس بين المللى انرژى اتمى همچنين اين نکته را پيش ازآغاز مذاکرات اين هفته معاون البرادعى مورد تاکيد قرار داد که ايران با آژانس به عنوان تنها سازمان تخصصى مرتبط همکارى‌ مى‌کند و در صورتى که هرگونه سؤال و ابهامى وجود داشته باشد در فضاى تخصصى و به دور از جنجال‌هاى سياسى پاسخ‌هاى لازم را خواهد داد.
اين گفت و گو ها تا روز چهارشنبه ( داوزدهم ارديبهشت ماه) ادامه خواهد داشت.
 
بسته پيشنهادى ايران در آستانه نشست لندن 
از سوى ديگر پس از برگزارى بى نتيجه نشست کشورهاى 1+5 در شانگهاى چين در بيست و نهم فروردين ماه، اين بار اعضاى دائم شوراى امنيت به همراه آلمان دور ديگرى از سلسله نشست هاى خود را براى بررسى برنامه هسته اى ايران و ارائه پيشنهادات خود با هدف حل و فصل اين موضوع ، در لندن برگزار خواهند کرد.
 
خبرگزارى آسوشيتدپرس به نقل از وزارت امور خارجه بریتانیا گزارش داد  که این کشور روز جمعه میزبان نشستنمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 برای بحث و بررسی تحولات مربوط به پرونده هسته‌ایایران خواهد بود و "دیوید میلی بند "وزیر امور خارجه بریتانیا نيز ریاست این جلسه را برعهده خواهد داشت،  به احتمال قوی اين نشست در سطح وزرای امور خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیتو آلمان برگزار مى شود.
اما پيش از آغاز بکار اين نشست، کاندوليزا رایس از تمایل گروه 1+5 برای افزایش مشوق ها در بسته پیشنهادی سخن گفته و اين احتمال را داد کهدر اجلاس لندن برای چگونگی اطلاعرسانی به تهران در خصوص این پیشنهادها تصمیم گیری شود.
اين در حالى است که تهران نه تنها از پذيرش پيشنهادات 1+5 که بر محوريت توقف غنى سازى اورانيوم استوار است؛ همواره سر باز زده است، بلکه خود پيش از برگزارى نشست اعضاى دائم شوراى امنيت و آلمان در شانگهاى چين از تهيه و تدوين بسته پيشنهادى جديدى که "سته صلح"نام گذارى شده است؛ خبر داده بود که به نظر مى رسد اکنون و در آستانه نشست لندن آمده شده است.
گفته مى شود جمهورى اسلامى ايران بمنظور آغاز فصل جديدى از مذاکره و تعامل با کشورهاى جهان بسته جديدى را تهيه و به مسئولان سياسى کشورهاى دست اندرکار تحولات ايران پيشنهاد کرده است. توافق همه جانبه با کشورهاى علاقمند به مسائل امنيت بين المللى از جمله اهداف اين بسته پيشنهادى خواهد بود. بسته ابتکارى ايران به افکار عمومى جهان مى گويد که ايران اسلامى درباره حل مشکلات بين المللى نظير فقر، امنيت و انرژى حرف هاى بسيارى براى براى گفتن دارد. در اين بسته ايران از موضع منطق و استدلال حاضر به مذاکره گسترده خواهد بود. بسته پيشنهادى تاکيد ايران بر نقاط اشتراک با کسانى است که مايل به انجام مذاکرات سازنده براى تفاهم بين المللى هستند.
به اين ترتيب به نظر مى رسد که ايران با ارائه اين بسته جديد ، تلاش دارد در برابر نپذيرفتن توقف غنى سازى اورانيوم، پيشنهاد جايگزينى مطرح کند که از زاويه صلح و مذاکره و تعامل نسبت به مسائل بين المللى مى نگرد، با اين تصور که کشورهاى 1+5 نيز با اين ديد به امور جهان نگاه کنند و در سايه تفاهم طرفين، مذاکرات هسته اى ايران از بن بست خارج شود.
در عين حال سعيد جليلى دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران نيز در خصوص بسته پيشنهادى جديد ايران گفت که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات جدی برای پرداختن به موضوع هسته ای خود در چارچوب این بسته پیشنهادی ارائه می کند. او همچنين تاکید کرد که این بسته می تواند در مذاکرات بین قدرتهای بزرگ در جهان و از جمله 1+5 موثر واقع شود.
وى روز يکشنبه نهم ارديبهشت ماه مذاکراتى با "والنتین سوبولوف" کفیل دبیر شورای امنیت ملی روسیه و هیئت همراه وی داشت که به نظر مى رسد عمده محور اين مذاکرات به مشورت گذاشتن محتواى بسته جديد با روسيه و در آستانه برگزارى نشست 1‍+5 در لندن بود.
جليلى پس از خاتمه اين مذاکرات به خبرنگاران گفت که "یکی از بحث های خوبی که جزو نقاط اشتراک ما با دوستان روسی بود این بود که جهان دیگر نمی تواند تک قطبی باشد". و اين دقيقا نکته اى است که براى روسيه بعنوان قدرتى در منطقه بسيار حائز اهميت است. به واقع ايران با تمرکز بر خواست روسيه مبنى بر خارج شدن اداره جهان از دست ايالات متحده، تا حدودى سعى در کسب منافع هسته اى خود در قالب مذاکرات با مقامات اين کشور را داشته و به همين دليل است که اغلب پيش از برگزارى نشست هاى چند جانبه و تصميم ساز در بعد بين المللى پيرامون موضوع هسته اى ايران، گفت گو و ديدارهاى تهران و مسکو را شاهديم.
نکته قابل توجه ديگر اين است که "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز پیش تر تمایل خود را برای حضور در نشست5‍+1 در لندن اعلام کرده بود.
اما غلام رضا آقازاده رئيس سازمان انرژى اتمى ايران نيزدر مذاکراتش با "والنتین سوبولوف" در خصوص بسته پيشنهادى ايران، آنرا  مختص يک کشور ندانست . وى گفت که اين بسته در ابعاد مختلف پيشنهادات جامعى را ارائه مى‌کند و روح حاکم براين  پيشنهادات اين است که جمهورى اسلامى ايران با تمام ظرفيت مى‌تواند در کنار ديگر کشورها براى حل مسائل موجود همکارى کند و شريک حل موضوعات تلقى شود.
 نيروگاه اتمى بوشهر در گفت و گوهاى ايران و روسيه 
اما به گفته آقازاده اولين محور مذاکرات مقامات ايرانى و هيات روسى در تهران، موضوع نيروگاه اتمى بوشهر بود. بر اساس اعلام رئيس سازمان انرژى اتمى در اين مذاکرات بر اراه اندازى نیروگاه بوشهر در موعد مقرر و تعیین شده تاکيد شده است.
 
سوبولوف نيز در اين گفت و گو ها به طرف ايرانى اين اطمينان را داد که نيروگاه بوشهر در موعد مقرر راه‌اندازى شود . وي همچنين راه اندازى نيروگاه اتمى بوشهر را شروع اولين مرحله از گسترش روابط صلح‌آميز هسته‌اى بين ايران و روسيه ارزيابى کرد.
 
اين در حالى است که کامیون های حامل تجهیزات هسته ای در روز10 فروردین در مرز آستارا و هنگام ورود به خاک ایران متوقف شده اند. به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این کامیون ها حامل عایق های حرارتی بوده اند که ارزش محموله از سوی منابع جمهوری آذربایجان بیش از 170 هزار دلار اعلام شده است.
آیدین علی ‌اف، رئیس کمیسیون گمرک جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که این محموله مشمول قوانین "نظارت گمرکی" می شود و صدور مجوز برای عبور آن به اجازه ویژه دولت این کشور نیاز دارد. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز پیشتر گفته بود که "در مورد محتویات این محموله به جزئیات بیشتری نیاز است" و کشور او باید بداند که آیا محموله ارسالی "مشمول تحریم های سازمان ملل متحد می شود یا خیر."
با اين وجود" والنتین سوبولوف "در خصوص  توقیف  محموله سوخت اتمی روسیه در آذربایجان اين نويد را به طرف ايرانى داد که  این موضوع به زودی حل شود . وى گفت که وزرات خانه امور خارجه و گمرکات روسيه و آذربايجان در حال بررسى اين مساله هستند و هیچ گونه تخلفی نیز در این زمینه صورت نگرفته است. 
 
به هر حال موضوع نيروگاه اتمى بوشهر نيز به فاکتورى ثابت در مذاکرات تهران و مسکو تبديل شده و براى امتياز گيرى يا امتيازدهى عرصه مناسبى را براى طرفين فراهم کرده است.

نظر شما :