رئیس مرکز تجارت جهانی ایران:

زمان کاهش روابط با انگلیس مناسب نبود

۲۲ آذر ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۸ کد : ۱۸۸۰۶ نگاه ایرانی
محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفتگو با دیپلماسی ایرانی معتقد است زمان تصمیم گیری در خصوص کاهش سطح روابط با انگلیس درست و مناسب انتخاب نشده بود.
زمان کاهش روابط با انگلیس مناسب نبود
دیپلماسی ایرانی: باتوجه به سخنان چندی قبل مقامات رده اول سیاسی و اقتصادی کشور علی الخصوص ریاست مجلس شورای اسلامی مبنی بر بی اهمیت بودن تحریمهای دولت بریتانیا برعلیه ایران، زمان تصمیم گیری در خصوص کاهش سطح روابط با انگلیس درست و مناسب انتخاب نشده بود.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفتگو با دیپلماسی ایرانی گفت: هفته گذشته دولت بریتانیا تحریمهای جدیدی را برعلیه ایران اعمال نمود که مهمترین آن تحریم یکجانبه بانک مرکزی ایران بود لکن پس از تحریم بانک مرکزی، برخی از مقامات کشورمان بویژه آقای لاریجانی رئیس محترم مجلس به این عمل دولت انگلیس واکنش نشان داده و اعلام نمودند که تحریم یکجانبه بانک مرکزی ایران اصلاً مهم نبوده و هیچ تأثیری بر فعالیتهای اقتصادی ما در عرصه جهانی نخواهد داشت ضمناً مراودات اقتصادی ایران با کشور انگلیس نیز در پایین ترین سطح خود قرار دارد پس تحریم یکجانبه بانک مرکزی حتی ارزش فکر کردن هم ندارد.

وی افزود: بی اهمیت دانستن تحریمها و موضع گیریهای منطقی مقامات کشورمان در این ارتباط جای بحث ندارد اما درست دو روز پس از تحریم بانک مرکزی و بی اهمیت دانستن موضوع از جانب ریاست محترم مجلس، ناگهان سر و صداها از جانب برخی مقامات آغاز گردید و از همه جالبتر واکنش مجلس به این تحریمها شروع شد که سریعاً و ظرف چند ساعت کاهش سطح روابط با دولت انگلیس و اخراج سفیر تازه وارد آن کشور مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت. لکن پس از این تصمیم مجلس، جناب آقای لاریجانی در کنفرانس مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران اعلام نمودند که ما سطح روابط را کاهش دادیم اما چنانچه دولت انگلیس در رفتار خود تجدید نظر کرده و تحریم بانک مرکزی را از دستور کار خود خارج کند باز هم امکان ارتقاء سطح روابط را مورد بررسی قرار خواهیم داد!

علیپور در ادامه تصریح نمود: بحث اصلی اینجاست که اگر موضوع تحریمها علی الخصوص تحریم یکجانبه بانک مرکزی اینقدر مهم نبود پس چرا همزمان به اعمال آن تحریمها از خود واکنش نشان داده و یا بدنبال آن اعلام میکنیم که اگر دولت انگلیس در رفتار خود تجدید نظر کرده و تحریم بانک مرکزی را از دستور کار خود خارج کند باز هم امکان ارتقاء سطح روابط وجود خواهد داشت. واکنش سریع و همزمان ما به اعمال تحریمها از جانب دولت انگلیس این شائبه را در نزد جهانیان بوجود آورد که ما از عمل دولت بریتانیا لطمه خورده و حتماً متضرر شده ایم و وقتیکه ریاست محترم مجلس بحث تجدید نظر در تحریم بانک مرکزی را بزبان میاورند دیگر هیچ شکی را باقی نمیگذارد که حرفهای اول ما احتمالاً بدون کارشناسی بر زبان جاری شده و تحریم بانک مرکزی بر فعالیتهای اقتصادی ما تأثیر منفی گذارده است.

وی با اشاره به حمله دانشجویان به سفارتخانه و سایر اماکن دولت انگلیس در تهران اظهار داشت: این که اقدامات خصمانه دولت بریتانیا علیه کشورمان طی سالیان متمادی را تقبیح می‌کنیم شکی نیست اما این دلیل نمی‌شود که از چارچوب و عرف دیپلماتیک خارج شویم. برخوردهای خارج از قانون برای کشور و مردم ما هزینه های بالایی را بهمراه خواهد داشت. طبق گفته برخی از مقامات کشورمان بویژه آقای لاریجانی رئیس محترم مجلس تحریم یکجانبه بانک مرکزی ایران اصلاً مهم نبوده و هیچ تأثیری بر فعالیتهای اقتصادی ما در عرصه جهانی نخواهد داشت پس چرا ما را اینچنین برآشفته و عصبانی کرد.؟ که حتی از رفتارهای دیپلماتیک و قانونی نیز خارج شدیم. حال پس از حمله به سفارتخانه انگلیس به چشم خود میبینیم که مقامات کشورمان در این خصوص نیز با یکدیگر اتفاق نظر نداشته و هر یک مواضع خاص خـود را میگیرند، بطوریکه دولت و سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار تأسف میکند ولیکن برخی دیگر از مقامات ارشد سیاسی حمایت خود را از حمله به سفارت انگلیس اعلام مینمایند که این عدم هماهنگی نیز جای سوال دارد. ضمناً لازم بذکر است که در روز حمله به سفارت انگلیس مدارک سفر تعدادی از هموطنانمان که جهت صدور ویزا در اختیار سفارت انگلیس بوده مفقود و یا از بین رفته که نمیدانم تقصیر آنها چیست که باید ماهها بدنبال اخذ مدارک المثنی دوندگی کنند و یا کسانی که از این به بعد برای دریافت ویزای انگلیس میبایست مقدار زیادی ارز از ایران خارج و در کشورهای امارات و یا ترکیه خرج کنند تا کارهای اداری خود را جهت دریافت ویزا دنبال نمایند که در اصل آن کشورها در کنار توریستهایی که دارند تعدادی مسافر را هم به این شکل جذب خود کرده اند. 

علیپور با بیان اینکه کاهش سطح روابط خیلی بهتر از قطع رابطه کامل با انگلیس میباشد گفت: کاهش رابطه با انگلیس بهتر از قطع رابطه است زیرا قطع رابطه کامل مشکلاتی را برای هموطنان ما ایجاد خواهد ‌کرد. عده زیادی از هموطنان ما در آن کشور زندگی می کنند و برخی دیگری از جوانان ما نیز مشغول تحصیل در آن کشور هستند. در ضمن همه میدانیم که تعداد اتباع ایرانی مقیم در انگلیس خیلی بیشتر از اتباع مقیم آن کشور در ایران میباشند پس بیشترین لطمه را از قطع رابطه با انگلیس هموطنان ما خواهند دید، مع الوصف بهتر بود تا گام به گام رابطه خود را کاهش میدادیم.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان با اشاره به اینکه هرچند بمنظور پیوستن به سازمان تجارت جهانی WTO نیازمند روابط سیاسی و اقتصادی قابل قبول با غالب کشورهای جهان از جمله انگلیس خواهیم بود اظهار داشت: وقتیکه دوست داریم تا همه جهانیان به پرچم، سفارتخانه و دیپلماتهای ما احترام بگذارند پس متقابلاً باید همین برخورد را با دیگران داشته باشیم و پاسخ دعواهای سیاسی و اقتصادی را با زبان دیپلماسی بدهیم لکن استنباط اینجانب از وقایع و اظهار نظرهای انجام شده طی چند روز گذشته این است که باتوجه به سخنان اولیه مقامات رده اول سیاسی و اقتصادی کشورمان علی الخصوص ریاست مجلس شورای اسلامی مبنی بر بی اهمیت بودن تحریمهای دولت بریتانیا برعلیه ایران، نه تنها زمان تصمیم گیری جهت کاهش سطح روابط با انگلیس درست و مناسب انتخاب نشد بلکه با واکنش سریع و همزمانمان با اعمال تحریمها از جانب دولت انگلیس این شائبه را در نزد جهانیان بوجود آوردیم که ما از تحریم دولت بریتانیا لطمه خورده و حتماً ضرر کرده ایم و بهمین دلیل فوراً عصبانی شدیم اما اگر چند مدتی صبر میکردیم و سپس اقدامات قانونی را آغاز مینمودیم آنموقع کسی این موضوعات را اینچنین بهم ربط نمیداد، لذا امیدوارم موضوع پیش آمده هرچه سریعتر توسط وزارت امورخارجه کشورمان بنحو مطلوب مدیریت شده تا بار منفی جهانی آن به واکنش مثبت کشورها مبدل و از اعمال تحریمهای بیشتر که به همین بهانه از طرف برخی از کشورهای غربی در دست تدوین میباشد جلوگیری شود. هرچند که مرکز تجارت جهانی ایران با مذاکره و همفکری سایر مسئولین مراکز تجارت جهانی برنامه هایی را جهت کاهش تحریهای کشورمان تدوین نموده است که اخبار آن بزودی اعلام خواهد شد.

نظر شما :