پیام پیونگ یانگ به داخل و خارج

۱۰ دی ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۱ کد : ۱۸۹۶۶۵۷ آسیا و آفریقا
کره‌شمالی در بیانیه ای که نوعی پاسخ دندان شکن به مخالفان خارجی اش محسوب می شد، کیم جونگ اون را رهبر کبیر و مخالفان پیونگ یانگ را احمق خواند.
پیام پیونگ یانگ به داخل و خارج

دیپلماسی ایرانی: رمان های "قلعه حیوانات" و "1984" زنده اند تا زمانی که کیم جونگ ها زنده اند. پیونگ یانگ اعلام کرده که اون با ایل فرقی ندارد و پسر راه پدر را خواهد رفت. این مفهوم زمانی به صورت مکرر و موکد از تلویزیون دولتی کره شمالی منتشر شد که همسایه جنوبی کره شمالی و غربی ها گمانه ها و تردیدهایی را درباره سرنوشت کره شمالی پس از مرگ کیم جونگ ایل و احتمال تغییر در سیاست های این کشور مطرح کردند.

پس از چندبار تکذیب اخبار مربوط به مرگ کیم جونگ ایل طی سال های گذشته، سرانجام خبری با این مفهوم توسط رسانه های دولتی پیونگ یانگ اعلام و جهان را در شوکی تازه وارد کرد. در شرایطی که عمده اخبار جهان سیاست در خاورمیانه متمرکز شده و همه ناظران چشم انتظار دعواهای ایران و اعراب، ایران و امریکا و تحولات داخلی برخی کشورهای عربی و آفریقایی بودند، یکباره خبر درگذشت آقای ایل توجهات را به جانب شرق کشاند و انتظار تغییرات داغ را از کشور همیشه بحران ساز کره شمالی بیشتر و بیشتر کرد.

یک هفته باید می گذشت تا جنازه مانده در اتاق شیشه ای آقای ایل در مراسمی با حضور میلیونی ارتش و طرفدارانش به خاک بدل شود و رهبری جوان پا در راه پدر بگذارد. کیم جونگ اون با سر نیمه تراشیده و غبغب پر و پیمان و چهره درهم و به ظاهر خواب آلودش فرمانده کل قوای کره شمالی لقب گرفته و احتمالا طی روزها و هفته های آتی اختیارات پدر را یک به یک در اختیار می گیرد و لب به سخن باز می کند.

درباره او گفته می شود که تحصیل کرده سوئیس است و شیفته تکنولوژی روز. بطور حتم از معدود ساکنان کره شمالی است که هم می داند سوئیس کجاست و چه رنگ و شکلی دارد و هم چرا می توان شیفته تکنولوژی بود؟ اما این دو سه خصیصه، دلایل کافی برای ورود پیونگ یانگ به دوره ای تازه و متفاوت نیستند.

کره ‌شمالی در اولین پیام مستقیم خود به جهان خارج پس از مرگ کیم جونگ ایل، اعلام کرده که پیونگ یانگ رویکرد سابق خود را حفظ می کند و کره‌جنوبی و غرب نباید انتظار اعمال تغییر در سیاست های کره شمالی را داشته باشند.

پشتوانه رهبر و فرمانده کل قوای کره شمالی ارتش میلیونی و قدرت تسلیحاتی کشورش است. رهبر پیشین نیز با وجود دارا بودن چنین پشتوانه و قدرتی، نیازی به تغییرات نمی دید و همین عوامل را برای حفظ و نمایش قدرت خود کافی می دانست. اما بیانیه کمیسیون دفاع ملی کره شمالی، که خطابی مستقیم به غرب دارد، روی دیگرش با مردم کره شمالی است. درواقع زمانی که اعلام می شود پیونگ یانگ وارد به مرحله تغییر نشده و اون با ایل فرقی ندارد و کره شمالی همان کره شمالی سابق خواهد بود، معنی اش این است که وضعیت کلی کشور نیز از هر حیث تغییری نخواهد کرد و بهبود شرایط اقتصادی، اصلاح ساختار سیاسی، تلطیف سیاست خارجی و تعریف حقی به نام شهروندی و حتی حق حیات و حفاظت از مادران و نوزادان، فعلا در دستور کار نخواهد بود.

انتصاب رسمی کیم جونگ اون رهبر جدید کره شمالی به عنوان فرمانده کل قوا در نشست دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب حاکم کارگر در روز جمعه صورت گرفت. اون پیش از این سمت معاونت کمیسیون مرکزی نظامی حزب حاکم را برعهده داشت.

در بیانیه کمیسیون دفاع ملی کره شمالی که مهم‌ترین نهاد دولتی در این کشور محسوب می‌شود، اعلام شده است: ما هرگز با دولت "لی میونگ باک" (کره جنوبی) تعامل نمی‌کنیم.

حالا رهبر کبیر کره شمالی، آن پسر سوم کیم جونگ ایل و جوان 27 ساله ای است که قدرت را در کشورش به ارث برده و به نظر می رسد مردم کره شمالی نیز که زندگی در این شرایط را پذیرفته و اطلاع چندانی از روند زندگی در دنیای امروز ندارند، محافظه کاری و عدم تغییر را به تحولاتی که احیانا موجب خوشنودی همسایه جنوبی شود، ترجیح می دهند.

همسایگان کره شمالی باضافه امریکا سال ها این نگرانی را با خود داشته اند که دستیابی پیونگ یانگ به سلاح اتمی، آتش جنگی خانمان سوز و جهانی را منجر شود و بار دیگر شبه جزیره کره را دستخوش توفان کند. مذاکرات موسوم به شش جانبه هم که سال ها ادامه داشته، هیچ گاه به نتیجه نرسیده و پیونگ یانگ بر مواضع اصولگرایانه اش محکم ایستاده و تحریم را به جان خریده است؛ البته به جان سرزمین و مردمش.

بعد از مرگ کیم جونگ ایل، ناشناخته بودن مشی رهبری آینده و فضای سیاسی این کشور موجب شد تا همه منتظر اخبار رسمی کره شمالی بمانند و درباره احتمال تغییر در سیاست های این کشور و تاثیر آن بر جامعه جهانی گمانه زنی کنند.

با این وجود هنوز بویی از تغییر به مشام نرسیده و آسمان پیونگ یانگ همچنان سرد و ابری و مات به نظر می رسد. تصاویری که از کره شمالی مخابره می شود، به قدری تیره و غیرشفاف است که همه چیز را سوگوار و ماتم زده نشان می دهد. شرایط راکد و بی حرکت به نظر می آید و گویی طی روزهای آینده بازهم این خاورمیانه است که در مرکز اخبار قرار خو اهد گرفت.  

نظر شما :