روزنامه زمان خبر داد

مشاوره وزارت خارجه آمریکا با ترکیه بر سر ایران

۱۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۸۹۶۸۸۲ اخبار اصلی
روزنامه زمان چاپ ترکیه به نقل از ویکتوریا نولاند، ‌سخنگوی کاخ سفید گزارش داد که واشینگتن در مورد نتایج سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران و پیام تهران با آنکارا در تماس است.
مشاوره وزارت خارجه آمریکا با ترکیه بر سر ایران
دیپلماسی ایرانی : وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، روند مشاوره‌ها با ترکیه بر سر پیام تهران در جریان سفری که اخیرا احمد داود اغلو به تهران داشته را آغاز کرده است.روزنامه زمان چاپ ترکیه به نقل از ویکتوریا نولاند، ‌سخنگوی کاخ سفید گزارش داد که واشینگتن در مورد نتایج سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران و پیام تهران با آنکارا در تماس است. وی در ادامه خاطرنشان کرد که سفیر آمریکا در ترکیه روز جمعه با داود اغلو ملاقات کرده و یکی از موارد مطرح در این نشست مساله سفر اخیر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران بوده است.
این در حالی است که گفته می‌شود ایران از طریق ترکیه نیز بار دیگر برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 اعلام آمادگی کرده است. از سوی دیگر سفر داود اغلو به تهران در شرایطی انجام شد که تنش‌های تهران به غرب بر سر تهدید مقامات جمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز و همچنین اعمال تحریم‌های مضاعف علیه ایران به اوج خود رسیده است.

همچنین اوباما اخیر قانون تحریم بانک مرکزی ایران را امضاء کرده و به این ترتیب هرگونه مبادله با این بانک که بیشترین حجم تبادل دلارهای نفتی ایران را بر عهده دارد برای کشور‌های خارجی ممنوع می‌شود. به بیان بهتر در صورتی که بانک‌ها و موسسه‌های مالی خارجی با بانک مرکزی ایران ارتباط برقرار کنند منافع خود را در آمریکا از دست خواهند داد و این در شرایطی است که ترکیه به عنوان متحد نزدیک آمریکا 30 درصد از منابع نفتی خود را از ایران وارد می‌کند.
برخی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که دیپلمات‌های ترکیه اخیرا تلاش خود را برای لابی با آمریکا آغاز کرده‌اند تا در قانون تحریم‌های ایران شامل برخی معافیت‌ها شوند.
نولاند با اشاره به روابط نزدیک آنکارا و واشینگتن در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت که آنکارا و واشینگتن یک هدف را دنبال می‌کنند و آن بازگرداندن تهران پای میز مذاکره و ترغیب جمهوری اسلامی برای عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش است.

وی یادآور شد که شاید همواره تاکتیک‌های آمریکا و ترکیه مشابه نباشد اما استراتژی یکی است و به همین دلیل برآورد سفر اخیر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران و آینده‌ای که وی در مورد نحوه برخورد با جمهوری اسلامی تصویر می‌کند، اهمیت دارد.
با این وجود سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این اظهارات ایران که ترکیه را دروازه‌ای برای دور بعدی مذاکرات هسته‌ای توصیف کرده بود،‌تاکید کرد که جمهوری اسلامی هنوز به طور رسمی به ما اعلام نکرده که برای مذاکره آماده است.
به گفته نولاند، آمریکا به ایران اعلام کرده است که برای دور بعدی مذاکرات تنها در شرایطی آماده است که عزم تهران جدی باشد و پیش شرط تعیین نکند.
این در حالی است که گزارش‌ها حاکی از آن است که در هفته گذشته سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نامه‌ای خطاب به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از آمادگی تهران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای خبر داده است.

با این حالی برخی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که اتحادیه اروپا در مورد تمایل تهران برای مذاکرات کارساز تردید دارد و این امر می‌تواند بخشی از استراتژی ایران برای بازی با زمان باشد.گفتنی است اتحادیه اروپا اخیرا اعلام کرده است که در مورد تحریم واردات نفت از ایران به توافق ابتدایی دست یافته و انتظار می‌رود در نشست پایان ژانویه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در این مورد تصمیم نهایی اتخاذ شود.
تهیه کننده:تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

نظر شما :