به دنبال افزایش نیروی دفاعی و پوشش وسیع نیروی دریایی امریکا

نگرانی اعراب در مورد تهدید های ایران کاهش یافته است

۲۷ دی ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۸۹۷۱۸۲ اخبار اصلی
افزایش فشار های اقتصادی و دیپلماتیک بر ایران، تنش ها را بین تهران و تولید کنندگان عرب منطقه بیشتر کرده است، چرا که این کشور ها به جبهه غرب در راه اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ملحق شده اند.
نگرانی اعراب در مورد تهدید های ایران کاهش یافته است

دیپلماسی ایرانی: هرچند جمهوری اسلامی در هفته گذشته به اعراب در مورد همراهی با سیاست های غرب در جهت تحریم نفت ایران هشدار داده است اما به نظر می رسد شیخ نشین های عرب حوزه خلیج فارس در مقایسه با گذشته کمتر در مورد تهدید های تهران نگران هستند.

افزایش فشار های اقتصادی و دیپلماتیک بر ایران، تنش ها را بین تهران و تولید کنندگان عرب منطقه بیشتر کرده است، چرا که این کشور ها به جبهه غرب در راه اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ملحق شده اند.

این در حالی است که تلاش برای ایزوله تهران به بی اعتمادی ها بین ایران و کشور هایی نظیر عربستان سعودی و بحرین دامن زده است و مقامات عربستان اعلام کرده اند که برای تامین نیاز بازار نفت، میزان تولید خود را افزایش خواهند داد. هرچند مقامات ریاض این تصمیم را مستقل و بدون ارتباط با موضوع تحریم نفت ایران توصیف می کنند اما در ماه های اخیر مقامات آمریکایی  و اروپایی رایزنی های مکرری با ریاض انجام داده اند تا تولید نفت عربستان به منظور پر کردن جای خالی نفت ایران در بازار، بیشتر شود.

در همین حال محمد علی خطیبی به همسایگان عرب ایران در خلیج فارس هشدار داده است که همراهی آنها با سیاست های تحریمی آمریکا در جهت تحریم نفت ایران به منزله شریک شدن آنها در عواقب این اقدام خواهد بود. نماینده ایران در اوپک این اظهارات را در حالی مطرح کرد که نخست وزیر چین در تور خاورمیانه ای خود به منظور مذاکره با کشور های عرب تولید کننده نفت به سر می برد. هدف از سفر ون جیابائو به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت، گفت و گو در زمینه مسائل مرتبط با امنیت انرژی در چین اعلام شده است.

از سوی دیگر ایران از سوی اتحادیه اروپا نیز در زمینه تحریم نفت تحت فشار قرار دارد و انتظار می رود وزیران خارجه این اتحادیه در نشست 23 ژانویه خود در این مورد تصمیم گیری کنند. همچنین آلن ژوپه ، وزیر امور خارجه فرانسه نیز تصریح کرده است که اتحادیه اروپا به طور نزدیک با کشور های تولید کننده نفت در ارتباط است تا در صورت تحریم نفت ایران، مشکلی برای تامین منابع اروپا ایجاد نشود.

جمهوری اسلامی نیز در واکنش به تهدید تحریم نفت اعلام کرده است که در این صورت تنگه هرمز که شریان حیاتی عبور نفت در جهان به شمار می رود را مسدود خواهد کرد. 20 درصد از منابع نفتی جهان از طریق این تنگه عبور می کند و بسته شدن آن می تواند به درگیری نظامی با ایالات متحده و همچنین ایجاد بی ثباتی در کشور های عرب صادر کننده نفت و تنش در بازار های مالی منجر شود.

به گزارش روزنامه لس آنجلس تایمز، افزایش تحریم ها و عمیق تر شدن تنش ها در خلیج فارس می تواند به جدی تری شدن بحران اقتصادی در ایران در آستان انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماه مارس بیانجامد و این در حالی است که بدون دلار های نفتی، اقتصاد ایران با مشکلات بسیار اساسی مواجه می شود. 

برخی تحلیلگران می گویند ایران به دنبال راهی برای مقابله با جامعه جهانی، کشور های منطقه و به خصوص اقدام جدید در جهت تحریم نفت جمهوری اسلامی است.

اما تهدید ایران علیه کشور های منطقه که با سیاست تحریم نفت جمهوری اسلامی همراهی می کنند تازه ترین تنشی است که در روابط تهران با اعراب ایجاد شده است. پیش از ایران عربستان سعودی و بحرین، جمهوری اسلامی را به دخالت در امور کشور های منطقه و به ویژه تحریک اقلیت شیعه بحرین متهم می کردند. علاوه بر این اعراب منطقه از نفوذ ایران در میان شیعیان عراق پس از خروج نیرو های آمریکایی از این کشور نیز به شدت نگران هستند. از سویی دیگر اعراب منطقه ار جمله قطر، بشار اسد متحد ایران در سوریه را به دلیل اعمال خشونت علیه معترضان در این کشور محکوم می کنند.

شماری از تحلیلگران بر این باورند که اعراب منطقه در مقایسه با گذشته در مورد تهدید های ایران کمتر ضعف نشان می دهند چرا که سرویس های اطلاعاتی آنها تقویت شده و همچنین تحت پوشش وسیع ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین به سر می برند. به گفته آنها کشور های عرب حوزه خلیج فارس نیروی دفاعی خود را تقویت کرده و روابط استراتژیکی با قدرت های غربی برقرار کرده اند. به این ترتیب آنها هم اکنون می توانند شاهد فشار بین المللی جدی برا ایران باشند که همواره برای کاهش نفوذ ایران در منطقه آن را آرزو می کردند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :