هشدار نظامیان بریتانیا به دولت

از بسته شدن تنگه هرمز بترسید

۲۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۸۹۷۱۹۳ اخبار اصلی
وزار و مقامات عالی‌رتبه بارز نظامی بریتانیا هشدار دادند در صورتی که ایران تصمیم بگیرد که تنگه هرمز را ببندد لندن نیمی از واردات کلی گاز و 84 درصد از وادرات گاز مایع خود را از دست خواهد داد.
از بسته شدن تنگه هرمز بترسید

دیپلماسی ایرانی: عبداللطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس تهدید ایران به بستن تنگه هرمز را غیر قابل قبول خواند و مدعی شد چنین کاری بی‌حکمتی است.

الزیانی در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی الوطن عربستان گفت: «آزادی حرکت در تنگه هرمز بر اساس قوانین بین‌المللی حق همگان است و هیچ کشوری نمی‌تواند تهدید به بستن آن کند و اجازه ندهد که دیگران استفاده کنند.»

ایران روز یک‌شنبه به کشورهای عرب خلیج فارس هشدار داده بود که در صورت اعمال تحریم‌های غرب به فکر پر کردن سهم ایران نباشند.

الزیانی همچنین گفت: «تهدیدها به بستن تنگه هرمز از سوی جامعه جهانی به طور کلی مردود است و اتخاذ چنین تصمیمی از سوی هر کشوری مصالح حیاتی کشورهای جهان به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را نقض می‌کند.»

کشورهای حاشیه خلیج فارس نزدیک به 90 درصد تولیدات نفتی خود را از طریق تنگه هرمز صادر می‌کنند و بیشتر واردات‌ آْنها به ویژه از کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی از این تنگه عبور می‌کند.  

این در حالی است که علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی روز دوشنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود، بعید است در صورت بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران، این اقدام بتواند برای مدت طولانی دوام بیاورد اما افزایش تنش‌ها میان ایران و غرب باعث نگرانی است و قطعا تاثیرات سلبی بر بازار نفت می‌گذارد.

وی همچنین گفت: «عربستان قادر است تولید نفت خود را به بیش از 12 میلیون بشکه در روز برساند ولی این به آن معنا نیست که عربستان قصد دارد بازار ایران را تصاحب کند. ما تنها در صورتی تولید نفت خود را افزایش می‌دهیم که بازار جهانی به تولیدات نفتی ما نیاز داشته باشد.»

النعیمی تاکید کرد، ترجیح ما بر این است که تنش‌های موجود میان ایران و غرب کاهش یابد تا باعث بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار نفت نشود.

در پی افزایش تنش‌های تهران و غرب در ماه‌های اخیر تهران تهدید کرده است در صورتی که اروپا بخواهد خرید نفت از آن را تحریم کند، ناگزید خواهد شد که در واکنش به این اقدام تنگه هرمز را ببندد.   

از سوی دیگر به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، وزار و مقامات عالی‌رتبه بارز نظامی بریتانیا هشدار دادند در صورتی که ایران تصمیم بگیرد که تنگه هرمز را ببندد لندن نیمی از واردات کلی گاز و 84 درصد از وادرات گاز مایع خود را از دست خواهد داد.

لورد وست، فرمانده سابق نیروی دریایی بریتانیا و مشاور سابق امنیت ملی این کشور در زمان نخست‌وزیری گوردون براون به این روزنامه گفته است، در صورتی که تنگه هرمز بسته شود هزینه‌های بسیاری متحمل بریتانیا خواهد شد که یکی از آنها کاهش واردات گاز طبیعی است که می‌تواند کشور را به یک بحران جدی وارد کند.

وی همچنین گفته است، چنین مساله‌ای بی‌شک تاثیری شگرف بر اقتصاد بریتانیا خواهد گذاشت و قیمت جهانی نفت و گاز را نیز به طور بی‌سابقه‌ای افزایش خواهد داد.  

فایننشال تایمز همچنین نوشت: در صورت بسته شدن تنگه هرمز واردات گاز بریتانیا از قطر که با عبور از این تنگه حاصل می‌شود و نسبت به سال 2010 در حدود 67 درصد افزایش یافته است با چالش جدی مواجه خواهد شد و ضربات سهمگینی به اقتصاد بیمار بریتانیا وارد خواهد آورد.

  

نظر شما :