تازه ترین ادعای روزنامه اسرائیلی هاآرتص

ایران مردد است

۲۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۸۹۷۲۰۱ اخبار اصلی
بنا بر این گزارش، ایده رژیم اسرائیل بر این است که ایران برای ارتقا سطح توانمندی های هسته ای خود تلاش می کند اما هنوز در مورد اینکه این توانایی ها را در جهت تولید بمب به کار گیرد، به تصمیم نهایی دست نیافته است و مشخص نیست چه زمانی این تصمیم را اتخاذ خواهد کرد.
ایران مردد است
دیپلماسی ایرانی : در شرایطی که برخی مقامات اسرائیلی ادعا می کنند که دستیابی ایران یه سلاح هسته ای قریب الوقوع است، روزنامه هاآرتص به نقل از برآورد های جاسوسی مقامات اسرائیلی مدعی شده است که ایران هنوز در مورد تولید بمب هسته ای تصمیم گیری نکرده است. این در حالی است که انتظار می رود این برآورد ها در اواخر هفته جاری در اختیار مارتین دمسی، فرمانده ستاد مشترک آمریکا قرار گیرد. این مقام آمریکایی برای نخستین بار پس از انتخاب به عنوان فرمانده ستاد مشترک آمریکا به اسرائیل سفر می کند و با شماری از مقامات دفاعی این کشور شامل ایهود باراک، وزیر دفاع ملاقات خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، ایده اسرائیل بر این است که جمهوری اسلامی برای ارتقا سطح توانمندی های هسته ای خود تلاش می کند اما هنوز در مورد اینکه این توانایی ها را در جهت تولید بمب به کار گیرد، به تصمیم نهایی دست نیافته است و مشخص نیست چه زمانی این تصمیم را اتخاذ خواهد کرد. این در حالی است که تهران همواره تاکید دارد در برنامه های هسته ای خود اهداف صلح آمیز را دنبال می کند.
همچنین اسرائیل بر این باور است که دولت تهران با تهدید بی ثباتی مواجه است که برای نخستین بار با فشار های خارجی و داخلی ترکیب شده است. فشار تحریم ها و اقدام نظامی از خارج و موقعیت دشوار اقتصادی در ایران از جمله این فشار ها در آستان انتخابات مجلس شوری اسلامی در ماه مارس به شمار می روند.

یکی از مقامات وزارت دفاع اسرائیل در گفت و گو با هاآرتص با اشاره به اوضاع نابسامان بشار اسد در سوریه مدعی شده است که ترکیب فشار های داخلی و خارجی موجب شد که سال 2011 سال بسیار بدی برای ایران باشد و سال 2012 نیز همین روند را طی خواهد کرد.
البته واکنش ایران به فشار های اخیر نیز چندان قابل پیش بینی نیست. برای مثال جمهوری اسلامی در واکنش به تهدید افزایش تحریم ها اعلام کرد که در این صورت تنگه هرمز را می بندد. با توجه به این نکته این احتمال نیز وجود خواهد داشت که تهران تحت شرایط خاص برای تولید بمب هسته ای تصمیم گیری کند.

گزارش ها حاکی از آن است که موضوع ایران در صدر دستور کار دمسی در سفر به اسرائیل قرار دارد و این در حالی است که به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی نیز به طور محرمانه در خصوص اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران به مقامات این کشور هشدار داده اند. به نظر می رسد که فرمانده ستاد مشترک آمریکا نیز در این سفر قصد داشته باشد از عدم اقدام نظامی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی اطمینان حاصل کند.
این در شرایطی است که اخیرا مقامات اسرائیلی نیز به ثمربخشی تحریم ها علیه ایران اشاره کرده اند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در گفت و گوی اخیر خود با روزنامه استرالیایی به کارآمدی تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و تاکید داشت در صورتی که تحریم ها با تهدید حمله نظامی از سوی مقامات آمریکایی همراه شوند، موفق تر خواهند بود.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

نظر شما :