ادعای روزنامه وال استریت ‍ژورنال

جنگ با ایران در برنامه تل‌آویو نیست

۲۹ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۷ کد : ۱۸۹۷۲۳۴ اخبار اصلی
ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل که در ماه های اخیر بارها بر لزوم به کارگیری گزینه نظامی علیه ایران تاکید کرده بود، روز چهارشنبه اعلام کرد که تصمیم گیری در مورد اقدام نظامی پیشگیرانه علیه فعالیت های هسته ای ایران به زودی نخواهد بود.
جنگ با ایران  در برنامه تل‌آویو نیست
دیپلماسی ایرانی : در شرایطی که مقامات آمریکایی یکی پس از دیگری بار و بنه سفر به اسرائیل را می بندند تا از اینکه اسرائیل به دنبال اقدام نظامی خودسرانه علیه ایران نیست، اطمینان حاصل کنند، اسرائیل در روز های اخیر تلاش آشکاری در جهت آرام کردن اوضاع و هماهنگی با سیاست های آمریکا انجام داده است.
ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل که در ماه های اخیر بارها بر لزوم به کارگیری گزینه نظامی علیه ایران تاکید کرده بود، روز چهارشنبه اعلام کرد که تصمیم گیری در مورد اقدام نظامی پیشگیرانه علیه فعالیت های هسته ای ایران به زودی نخواهد بود.

این در حالی است که برخی گزارش ها از هشدار های مکرر و محرمانه کاخ سفید به اسرائیل در خصوص پیامد های اقدام نظامی علیه ایران حکایت دارد. از سوی دیگر آمریکا نهایت تلاش خود در افزایش تحریم ها علیه ایران را به کار گرفته است تا آنگونه که اسرائیل خواسته بود، این تحریم ها علیه ایران کارساز باشند و مانع استفاده از گزینه نظامی شوند.
اظهارات اخیر باراک دست کم سومین نشانه از تغییر رویکرد مقامات اسرائیلی در هفته اخیر است که می کوشند به جامعه بین المللی و به خصوص آمریکا اطمینان دهند که در شرایط کنونی به دنبال حمله به ایران نیستند. چند روز قبل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز تحریم ها علیه ایران را موثر ارزیابی کرده و خاطرنشان کرده بود در صورتی که این تحریم ها به تهدید اقدام نظامی از سوی مقامات آمریکایی ترکیب شوند، موفق تر خواهند بود. همچنین روزنامه هاآرتص، چاپ اسرائیل نیز در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرد بر خلاف موضع گیری های پیشین اعلام کرد که جمهوری اسلامی هنوز در خصوص ساخت بمب هسته ای تصمیم گیری نکرده است.

اما تحولات اخیر در شرایطی انجام شده است که ایران برای چندمین بار در هفته های اخیر نسبت به ازسرگیری مذاکرات هسته ای با غرب اعلام آمادگی کرده است. تهران اعلام کرده که در مورد زمان مذاکرات با دیگر کشور ها در تماس است. اما برخی تحلیلگران بر این باورند که تهران پیشنهاد از سرگیری مذاکرات را به منظور وقت کشی مطرح می کند. با این حال اتحادیه اروپا همچنان موضوع تصمیم گیری در مورد تحریم واردات نفت از ایران را در دستور کار دارد. علاوه بر این اسرائیل و آمریکا که بنا بود در هفته جاری مانور نظامی مشترک را در خاورمیانه اجرا کنند ، اعلام کرده اند که این مانور را به تعویق انداخته اند. علاوه بر این با وجود اینکه آمریکا در غالب نامه ای به ایران در مورد بستن تنگه هرمز هشدار داده است، برخی کانال های دیپلماتیک اعلام کرده اند که واشینگتن در محافل خصوصی نسبت به از سرگیری مذاکرات دیپلماتیک ابراز تمایل کرده است. هرچند که یک مقام دولتی عالی رتبه در آمریکا این ادعا را که باراک اوباما برای رهبر ایران نامه فرستاده و پیشنهاد مذاکره مستقیم بر سر مساله هسته ای در آن مطرح شده را تکذیب کرده است.
تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این زمینه اظهار داشت: ما راه های زیادی برای در میان گذاشتن دیدگاه های خود با دولت ایران دارم و اغلب از این مکانیسم ها برای موضوعات مختلف در سال های اخیر استفاده کرده ایم. البته وی به جزئیات بیشتر در این مورد اشاره نکرد.

این در حالی است که لئون پانه تا ، وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرده است که آمریکا نیروی نظامی خود را در خلیج فارس افزایش نداده ، چرا که به اندازه کافی نیروی آمریکایی در منطقه وجود دارد.
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، اسرائیل که ایران را مهم ترین دشمن خود توصیف می کند بارها به اقدام نظامی علیه ایران اشاره کرده و دستیابی ایران به سلاح هسته ای را قریب الوقوع توصیف کرده است اما باراک در گفت و گو با رادیو ارتش اسرائیل تاکید کرده است که تل آویو در این مورد تصمیم گیری نکرده است.
اظهارات باراک در حالی مطرح می شود که فرمانده نیروی ستاد مشترک ایالات متحده نیز به اسرائیل سفر کرده تا در مورد اقدام نظامی علیه ایران به مقامات این کشور هشدار دهد.
گفتنی است در تغییر موضعی آشکار باراک برآورد هایی که در روزنامه هاآرتص در مورد عدم تصمیم گیری ایران برای ساخت بمب منتشر شده است را تایید کرده و خاطرنشان کرده است که جمهوری اسلامی هنوز به نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته ای اش پایان نداده است. بنا بر تعبیر وزیر دفاع اسرائیل، ایران این اقدام را انجام نداده چرا که می داند در این صورت ماهیت نظامی فعالیت های هسته ای اش اثبات خواهد شد و جامع بین المللی موضع قاطع تری علیه ایران اتخاذ خواهد کرد.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

نظر شما :