به دنبال تهدید بستن تنگه هرمز رخ داد

ترک‌ها به دنبال جایگزینی برای نفت ایران

۳۰ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۸۹۷۲۵۰ اخبار اصلی
برخی تحلیلگران بر این باورند که تهدید مقامات جمهوری اسلامی در خصوص بستن تنگه هرمز در صورت اعمال تحریم های مضاعف، به اتخاذ تصمیم آنکارا در مورد کاهش واردات نفت از ایران کمک کرده است.
ترک‌ها به دنبال جایگزینی برای نفت ایران
دیپلماسی ایرانی: مقامات توپراس، پالایشگاه مشهور ترکیه قصد دارند به منظور کاهش وابستگی خود به واردات نفت از ایران با مقامات عربستان سعودی ملاقات کنند. این در حالی است که آنکارا اخیرا تلاش آشکاری در جهت کمک به حل بن بست هسته ای ایران با غرب انجام داده و مقامات تهران امیدوارند دور جدید این مذاکرات در ترکیه برگزار شود.
خبرگزاری رویترز نقل از مقامات فعال در صنایع ترکیه گزارش داد که این کشور روزانه 30 درصد از منابع نفتی مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند اما تا کنون در مورد اینکه با سیاست اتحادیه اروپا در جهت تحریم نفت جمهوری اسلامی همراه خواهد شد یا خیر، موضع گیری انجام نداده بود.
این در شرایطی است که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در تاریخ 23 ژانویه گرد هم می آیند تا در مورد تحریم واردات نفت از ایران تصمیم گیری کنند. همچنین ایالات متحده نیز با تصویب قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی در صدد کاهش درآمد نفتی دولت تهران است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که تهدید مقامات جمهوری اسلامی در خصوص بستن تنگه هرمز در صورت اعمال تحریم های مضاعف، به اتخاذ تصمیم آنکارا در مورد کاهش واردات نفت از ایران کمک کرده است.
برخی منابع آگاه خبری فاش کرده اند که مقامات توپراس قصد دارند در گفت و گو با مقامات نفتی عربستان سعودی که در ماه جاری میلادی انجام می شود، دیدگاه دسترسی به منابع جایگزین نفت ایران تا تابستان سال جاری را بررسی کنند.
هرچند توپراس در این مورد اظهار نظر نکرده است اما روند مشابهی در مورد پالایشگاه های دیگر مشتریان نفت ایران در ماه های اخیر به چشم می خورد. گزارش ها حاکی از آن است که پالایشگاه های هند، ژاپن، کره جنوبی و حتی چین در صدد لابی با تولید کنندگان نفت حوزه خلیج فارس از جمله عربستان، کویت و امارات هستند تا در صورت کاهش یا قطع واردات نفت از ایران، بتوانند منابع مورد نیاز خود را از این کشور ها تامین کنند.
از سوی دیگر تلاش ترکیه برای کاهش وابستگی خود به نفت ایران در حالی انجام می شود که مقامات ایرانی بارها ابراز امیدواری کرده اند مذاکرات هسته ای تهران با گروه 1+5 در ترکیه از سرگرفته شود. گفته می شود که احمد داود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سفر اخیر خود به ایران و ملاقات با همتای ایرانی خود علی اکبر صالحی موضوع میزبانی این مذاکرات را مطرح کرده بود. تلاشی مشابه آنچه آنکارا در سال 2010 انجام داد و البته نتیجه آن شکست سنگین مذاکرات در استانبول بود. از ژانویه گذشته که مذاکرات هسته ای ایران با غرب در استانبول به شکست انجامید تا کنون اتحادیه اروپا و آمریکا به ابراز آمادگی های مکرر تهران برای از سرگیری مذاکره اعتماد نکرده اند و تا کنون نیز تاریخی برای مذاکرات جدید تعیین نشده است.

علاوه بر این حمایت ترکیه از جهت گیری آمریکا و متحدانش در خصوص تحریم واردات نفت از ایران در حالی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی اخیرا تهدید کرده بود در صورتی که خاک ایران توسط دشمنان تهدید شود، ایران نیز پایگاه های ناتو در ترکیه را هدف قرار خواهد داد. تهدیدی که دلسردی عمیق مقامات آنکارا را به دنبال داشت و اکنون نیز مشخص نیست اقدام ترکیه در جهت کاهش وابستگی نفتی از ایران چه واکنشی از سوی مقامات تهران به همراه داشته باشد.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که به نظر می رسد نشست آتی مقامات نفتی ترکیه و عربستان به منظور بررسی ظرفیت منابع مشتریان شرکت آرامکو برگزار شود. چرا که دیگر مشتریان شرکت ملی نفت عربستان نیز در این زمینه با مقامات نفتی عربستان ملاقات خواهند داشت. به عقیده این مقام آگاه، عربستان قادر نخواهد بود که تمامی نیاز ها برای واردات را تامین کند، چرا که جدا از ترکیه، کشور های چین، کره، هند و همچنین ژاپن نیز برای افزایش واردات از عربستان تلاش می کنند. این منبع خبری بر این باور است که عربستان می تواند نیمی از میزان وارداتی نفت ترکیه از ایران را جایگزین کند.

این در حالی است که مقامات سعودی اعلام کرده اند که این کشور با درخواست فزاینده مشتریان نفتی مواجه است که می خواهند با افزایش واردات از عربستان، میزان واردات از ایران را کاهش داده یا آن را به طور کلی با نفت عربستان جایگزین کنند.
گفتنی است وزیر نفت عربستان در هفته گذشته به طور رسمی اعلام کرده بود که کشورش برای افزایش تولید و تامین نیاز بازار آماده است. هرچند وی این اقدام را بی ارتباط با تحریم نفت ایران توصیف کرد اما کارشناسان تاکید دارند که موضع اخیر عربستان به دنبال لابی آمریکا و اروپا با مقامات سعودی حاصل شده است که این کشور را ترغیب کرده اند با افزایش تولید، به تحریم نفت ایران کمک کند. البته جمهوری اسلامی نیز اخیرا به همسایگان عرب خود در مورد پیامد های همراهی با سیاست های تحریمی غرب علیه ایران هشدار داده است.

اما تلاش های ترکیه به جایگزین کردن نفت ایران تنها به عربستان محدود نمی شود و برخی گزارش ها حاکی از آن است که آنکارا موضوع تامین منابع از روسیه، آذربایجان و همچنین غرب آفریقا را نیز در دست بررسی دارد و قصد دارد با مقامات نفتی این کشور ها نیز مذاکره کند.
یک مقام آگاه در این زمینه اعلام کرده است که توپراس اخیرا خرید نفت از روسیه را افزایش داده و در حال حاضر اغلب مشتریان نفتی ایران می کوشند نفت وارداتی از ایران را با منابع دیگر جایگزین کنند.
این در حالی است که اخیرا مقامات عالی رتبه چین و کره جنوبی نیز به منظور ایجاد تنوع در منابع نفتی به عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی سفر کرده اند. همچنین مقامات آمریکایی نیز در هفته گذشته ملاقات های فشرده ای با مقامات چین؛ کره جنوبی ، هند و ژاپن داشته اند تا آنها را به کاهش روابط نفتی با ایران ترغیب کنند.
 

نظر شما :