مجله هفته/ دستگیری بدل امام موسی صدر

۱۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۸۹۷۵۱۱ آسیا و آفریقا
برخی منابع لیبیایی اعلام کرده اند که امام موسی صدر تا سال 1994 زنده بوده و پس از آن به شهادت رسیده است. اما این روایت هنوز مورد تایید قرار نگرفته و تلاش ها برای پی بردن به حقیقت ماجرا و سرنوشت امام موسی صدر ادامه دارد.
مجله هفته/ دستگیری بدل امام موسی صدر

دیپلماسی ایرانی: با پایان دوره دیکتاتوری معمر قذافی، دوره جدیدی در لیبی آغاز شده است که هنوز شکل و شمایل دوران انتقال و گذار را دارد و دولت موقت نتوانسته پایه های خود را مستحکم کند. شورش ها و خشونت ها در لیبی و به خصوص در شهرهای طرفدار رهبر سابق این کشور ادامه دارد و از طرفی، انقلابیون تازه به حکومت رسیده نیز نشان داده اند که در دست زدن به اقدام های خشونت بار و تلافی جویانه کم از پیشینیان خود ندارند. 

اما به تازگی پرده از پرده های یک راز درباره امام موسی صدر فرو افتاده است که امید به دستیابی به حقیقت را درباره سرنوشت این رهبر شیعیان خاورمیانه زنده می کند. ماجرا حاکی از آن است که دو تبعه لیبیایی که در زمان "معمر قذافی" دیکتاتور سابق این کشور به عنوان امام موسی صدر و شیخ محمد یعقوب معرفی شده و وانمود کرده بودند که از لیبی به ایتالیا عزیمت کرده اند، هم اکنون در بند دولت جدید لیبی به سر می برند. 

به گفته منابع خبری، شناسایی و بازداشت این دو نفر در لیبی ثابت می کند که امام صدر و همراهانش خاک لیبی را ترک نکرده اند. طی رایزنی های طرف های لیبیایی و لبنانی، مقام های لیبی زمینه را به منظور بازجویی از این دو شخص فراهم خواهند کرد.

 به گزارش ایرنا، دولت لیبی پیش از این مدعی شده بود، موسی صدر و همراهانش با هواپیمای خطوط هوایی ایتالیا ، لیبی را به مقصد رم ترک کرده‌اند و بنابراین موضوع ربایش یا مفقودیت ربطی به آنها ندارد. به همین منظور و با ایجاد صحنه ای ساختگی، دو نفر از وابستگان به خود را با انجام گریم شبیه امام موسی صدر درست کرده و همراه با چمدان وی به هتلی که در رم رزرو شده بود، فرستادند. 

اما در آخرین تحول روی داده در راستای تعیین سرنوشت امام موسی صدر، یک گروه قضایی لیبی به منظور تحقیقات در خصوص پرونده ربایش وی و دو همراهش شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین وارد بیروت شدند. از جمله اعضای این گروه قاضی محمود الیسیر و عبد اللطیف قدور هستند که در بدو ورود خود با عدنان منصور وزیر خارجه لبنان دیدار کردند و درباره پیشرفت های این پرونده به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

منصور این سفر را اولین اقدام مستقیم حکومت لیبی به منظور مشخص کردن سرنوشت صدر و همراهانش دانست و افزود: طرف های لیبیایی تاکید کردند که امام صدر پس از سفر خود در سال 1978 میلادی به لیبی خاک این کشور را ترک نکرده است. 

به گزارش منابع خبری، سیف الاسلام قذافی که هم اکنون در بند انقلابیون این کشور به سر می برد، طی بازجویی هایی که از وی به عمل آمده، اطلاعات فروانی را ارائه کرده است اما از دادن هرگونه اطلاعات درباره موضوع امام صدر طفره می رود. به گفته این منابع هنوز امیدهایی مبنی بر زنده بودن امام صدر و همراهانش وجود دارد چرا که مناطق وسیعی از لیبی وجود دارد که جستجو نشده و تحت سیطره کامل شورای انقلابی این کشور قرار ندارد.

 بنا بر گزارش منابع رسمی لبنان، هیات لیبیایی که هم اکنون در لبنان به سر می برد، از سوی مقام های کشور خود مامور شده اند که با مقام های لبنانی در این باره همکاری کرده و با خانواده ها و مسئولان این پرونده در لبنان ملاقات هایی را انجام دهند.


( ۴ )

نظر شما :