آمار ربوده شدگان به 35 نفر رسید

ایرانی‌ربایی در سوریه و وظیفه صداو سیما

۱۵ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۶ کد : ۱۸۹۷۵۶۵ اخبار اصلی
سوریه قریب یک سال است که دستخوش تنش و آشوب است. این درگیری ها در هفته های گذشته به سمتی رفته است که مخالفان بشار اسد تنها به آتش زدن پرچم ایران بسنده نمی کنند و ایرانیان حاضر در سوریه را نیز مورد تعرض و ربایش قرار می دهند.
ایرانی‌ربایی در سوریه و وظیفه صداو سیما

دیپلماسی ایرانی: تلویزیون العربیه نزدیک ترین رسانه به مخالفان دولت سوریه است و گزارش های لحظه به لحظه و مستندی که منتشر می کند، سیما و موضع عربستان سعودی را نیز در قبال حوادث سوریه بازمی تاباند.

این شبکه که رقابتی نزدیک با تلویزیون الجزیره در حمایت از مخالفان و معترضان سوری دارد، به تازگی در گزارشی اعلام کرده است که شش تن دیگر به جمع ربوده شدگان ایرانی در سوریه افزوده شده اند. خبرنگاران این شبکه که گویا ارتباط و تماس نزدیکی با شبکه های نظامی و لجستیکی مخالفان دارند، این خبر را درست چند دقیقه پس از ربایش شش نفر مخابره کرده اند.

هنوز هویت افرادی که در شهر ادلب ربوده شده اند مشخص نیست. این شهر در کنار حما، حمص و حلب از جمله شهرهایی است که ماه ها بوی آرامش به خود ندیده و ابتدا صحنه اعتراضات مردمی و سپس عرصه درگیری های مسلحانه بین دولت و مخالفان بوده است.

اگر اخبار رسمی را ملاک قرار دهیم و ربایش این شش نفر را قطعی و تاییده شده فرض کنیم، می توانیم بگوییم حالا 35 ایرانی در بند گروه های منتسب به مخالفان بشار اسد در سوریه قرار دارند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. هفت نفری که جزو اولین گروه ایرانیان ربوده شده در حمص بودند، مهندسانی بودند که قریب دو ماه پیش ربوده شدند و وزارت خارجه کشورمان تلاش می کند برای آزادی آنها راه حلی پیدا کند. این گروه هفت نفره بیش از سایر ربوده شدگان معروف شده اند چرا که گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه هفته پیش فیلمی را از آنها روی سایت یوتیوب قرار داد که حاوی اعترافات بحث برانگیزی از ایشان بود. این اعترافات نشان دهنده شدت فشار بر بازداشت شدگان بود و علائم متعددی مبنی بر کذب بودن ادعای ارتش آزاد سوریه همراه داشت. این گروه ادعا کرده است که این هفت نفر جزو نیروهای مسلح ایران هستند که با هدف سرکوب مردم معترض وارد سوریه شده اند.

جدا از این افراد یک گروه یازده نفره از زائران ایرانی نیز که با اتوبوس در سوریه تردد می کردند، توسط گروه های ناشناس ربوده شده و اطلاعی از محل و نحوه نگهداری آنان در دست نیست. این اتفاقات توسط وزارت خارجه ایران پیگیری می شود ولی خانواده ها و نزدیکان آنها هنوز پاسخی دریافت نکرده و نگران وضعیت ربوده شدگان هستند. متعاقب پخش خبر دیروز العربیه بود که نیروی انتظامی ایران اعلام کرد تا اطلاع ثانوی سفر زمینی به سوریه ممنوع شده و زائران می بایست سفرهای سیاحتی و زیارتی خود را به این کشور به تعویق بیندازند.

اما بستگان ربوده شدگان ایرانی اخیر در سوریه گلایه و انتقادی هم از صداوسیما دارند. وقایع سوریه از حدود یک سال پیش شروع شد. اعتراضات داخلی در این کشور از شهرهای حما و حمص و حلب آغاز شد و این شهرها همچنان آبستن حوادث خشونت بار است. اما صداوسیما که تنها دارنده شبکه های رسمی در ایران بوده و وظیفه اطلاع رسانی و سرگرم سازی مخاطبان را برعهده دارد، کمتر از هر موضوع دیگر به مساله سوریه پرداخته و کوشیده است اتفاقات در این کشور را خفیف و معتدل نشان دهد.

وقایع سوریه از زمان سقوط معمر قذافی در لیبی وارد فاز تازه ای شده و درگیری ها و اعتراضات در این کشور بیش از پیش رنگ خشونت و سویه مسلحانه به خود گرفته است. با وجودی که در توطئه و دسیسه های عربی و غربی در سوریه تردیدی وجود ندارد، اما عدم اطلاع رسانی شفاف و صحیح صداوسیما باعث شده است تا مخاطبان انبوه این رسانه در نقاط مختلف ایران، اطلاعی از شدت و محل وقوع خشونت ها نداشته باشند و درخصوص سفرهای خود به سوریه به این جنبه از مخاطرات سفر بی توجه باشند.

طی سال های گذشته که عراق و شهرهای زیارتی این کشور دستخوش حملات انتحاری و تروریستی بوده است، عموم مردم توسط رسانه های داخلی از این رخدادها اطلاع حاصل کرده و سفرهای خود را با برنامه ریزی و پیش بینی های لازم انجام می دهند. اما به نظر می رسد سیاستگذاران و دست اندرکاران صداوسیما رویکرد خاموش خود را در قبال سوریه ادامه داده و همچنان قصد دارند اطلاع رسانی خفیفی از رخدادهای خشونت بار این کشور داشته باشند. دست کم می توان با توطئه خواندن اتفاقات داخلی این کشور، به خطرات سفر به برخی شهرهای سوریه اشاره کرد و متولیان کاروان های زیارتی و کسانی را که قصد سفر دارند در جریان امور قرار داد.

حالا رویکرد خاموش صداوسیما در قبال سوریه باعث شده است تا همه از مجلس و وزارت خارجه انتظار داشته باشند که وظیفه پیگیری امور شهروندان در بند ارتش آزاد سوریه را برعهده بگیرد و با رایزنی با دولت و حتی مخالفان دمشق، از سلامت ربوده شدگان کسب اطلاع کرده و زمینه بازگرداندن آنها را فراهم کند.

ارتش آزاد سوریه در ازای هفت مهندس ایرانی - که مدعی نظامی بودن ایشان هستند - خواستار آزادی یکی از افسران ارتش آزاد توسط دولت بشار اسد شده و همچنین خواسته اند که ارتش سوریه از شهر حمص خارج شود. از آنجا که بعید به نظر می رسد بشار اسد به شروط این گروه تمکین کند، باید دید سرنوشت این افراد بواسطه پیگیری های دستگاه دیپلماسی به کجا می انجامد.

با این اوضاع انتظار می رود که صداوسیما به عنوان تنها دارنده امتیاز شبکه های رسمی تلویزیونی و رادیویی در کشور، تجدیدنظری در سیاست های خود درباره حوادث منطقه و به خصوص وقایع سوریه داشته باشد و دست کم در مورد مسائلی که به شهروندان ایرانی مقیم و یا سفر کرده به این کشورها مربوط می شود، تذکرها و نکات لازم را گوشزد کند.

نظر شما :