ماموریت چین، هند و ترکیه در قبال ایران

۲۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۸۹۷۸۷۴ اخبار اصلی
پس از اعمال شدیدترین تحریم ها و فشارها بر تهران که حتی در آغاز انقلاب و زمان جنگ تحمیلی نیز سابقه نداشت، برخی دولت ها قصد دارند در تکمیل پروژه چماق و هویج غرب، تهران را متقاعد به پذیرش مذاکره و شروط و مشوق های پیش بینی شده کنند.
ماموریت چین، هند و ترکیه در قبال ایران

دیپلماسی ایرانی : پس از آنکه تحریم های نفتی و بانکی اروپایی ها علیه تهران به مرحله اجرا درآمد و حتی برخی همسایگان ایران با آن همسویی کردند و فشارها را از هر حیث افزودند، حالا نوبت سیاست های تشویقی و ترغیبی موسوم به "ارائه هویج" رسیده است تا تهران را متقاعد کنند که دست از یکسری برنامه ها و پروژه های هسته ای بردارد و پای میز مذاکره با غرب بنشیند.

استراتژی غربی ها برای منصرف کردن تهران از غنی سازی اورانیوم به شیوه گام به گام بوده است. شاید بتوان گفت از این مرحله به بعد، این شیوه گام به گام روسی است که درحال پیاده شدن است و به بیان دیگر قصد دارند با ارائه مشوق هایی به تهران، رشد هسته ای آن را مرحله به مرحله به عقب برانند. اما مقام های ایران در هر مناسبت و پای هر تریبونی اعلام کرده اند که فریب سیاست چماق و هویج را نمی خورند و آماده هر نوع فشار و تحریمی هستند و خود را برای چنین زمانه دشواری آماده کرده اند. حتی گفته می شود به اجرا درآوردن قانون هدفمندی یارانه ها، سپردن بسیاری از پروژه های نفتی به سپاه پاسداران و حتی واگذاری وزارت نفت به یک فرمانده باسابقه در امور عمرانی و پالایشگاهی، جزو همین پیش بینی ها بوده و تهران برای این روزهای بدون سرمایه گذار و مشتریان مفت‌بر برنامه ریزی داشته است.

درواقع پیش بینی ها و پیشدستی های انجام شده نشان می دهد که ایران تسلیم فشارها و هجمه های هماهنگ و همه جانبه اروپا، امریکا و حتی بخش هایی از آسیا و خاورمیانه نمی شود و حاضر نیست راه آمده را به عقب بازگردد.

با این وجود اروپا و امریکا نیز اسب خود را در میدانی که فراخ می بینند، به تاخت می رانند و به زعم خودشان هر روز حلقه محاصره را بر ایران تنگ تر می کنند تا این کشور سرانجام به میانجی هایی که اینک درحال مذاکره و ارسال پیغام به تهران هستند چراغ سبز نشان دهد و در موقعیتی نیازمندانه و پایین دستانه حاضر به مذاکره شود.

در خبرها آمده که امروز یکی از مقام های وزارت خارجه چین به تهران سفر می‌کند تا ایران را به حضور در گفتگوهای چندجانبه درباره برنامه هسته‌ای تشویق کند. تهران هنوز پاسخ نامه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را نداده و گفته شده است که به زودی پاسخ او را خواهد داد و زمان و مکان مطلوب ایران را برای پیگیری مذاکره با 1+5 ارائه خواهد کرد. 

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، "ژائوکسو" دستیار وزیر خارجه این کشور برای تبادل نظر با طرف ایرانی درباره موضوع هسته‌ای به تهران سفر کرده و خواهان از سرگیری فوری گفتگوها میان ایران و 1+5 شده است. چین از جمله کشورهایی است که اگرچه در مقاطع گذشته با طرح های ضد ایرانی شورای امنیت و آنچه جامعه جهانی خوانده می شود، همراهی کرده است ولی همچنان به مبادلات خود با ایران پایبند است و مایل نیست این گره به دندان باز شود. چینی ها قائل به ارتقای همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند چون می دانند که خارج از این چارچوب، معادله ای به نفع آنها ریخته نخواهد شد و از طرف دیگر، این مسئله دو طرف را به سویه های رادیکال و تهاجمی سوق خواهد داد.

در روزهای اخیر و در راستای سیاست "اول تنبیه و بعد ترغیب" غرب علیه ایران، مقام هایی از اتحادیه اروپا که به دهلی نو سفر کرده بودند، از نخست وزیر این کشور نیز خواستند تا ضمن همراهی با سیاست های تنبیهی و تحریمی علیه ایران، تهران را تشویق به مذاکره درباره برنامه هسته ای‌اش کنند. هند هم مانند چین از خریداران بزرگ نفتی ایران است و این مسئله امتیازی محسوب می شود تا در کنار پکن بتواند بر ایران تاثیر بگذارد و مرحله دوم سیاست های موردنظر علیه تهران را که همانا تشویق و ارائه هویج است، پیش ببرند. می توان گفت غرب در این مرحله روی شرکا و خریداران نفتی که تهران اعتماد و اتکای بیشتر به آنها دارد، حساب کرده اند تا پروسه چماق و هویج خود را تکمیل کرده و آن را به اجرا درآورند.

از سوی دیگر، ترکیه همچنان درصدد است تا میانجی گری های لازم را برای ازسرگیری مذاکرات تهران و 1+5 در استانبول انجام دهد و از رادیکال تر شدن فضای میان ایران و غرب جلوگیری کند. مجادلات ایران و غرب در هفته های گذشته بارها دچار نوسان های شدید شده و گاه تا مرز تهدیدهای نظامی پیش رفته است.

وزیر خارجه ترکیه که هفته گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ، از تلاش های کشورش برای آغاز مجدد مذاکرات تهران و اروپا خبر داد، قصد دارد در سفرش به واشنگتن نیز با مقام های امریکا درباره تحولات سوریه و برنامه هسته ای ایران گفتگو کند و فضا را برای برداشتن گام های باصطلاح ترغیبی - پس از تنبیهات اعمال شده - مهیا کند.


نظر شما :