مجله هفته/ حمایت ایران از گذار به دموکراسی در سوریه

۲۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۸۹۷۹۹۴ اخبار اصلی
پس از ماه ها کشمکش در سوریه که با دخالت های غرب و کشورهای عربی و میانجی گری دولت هایی چون ترکیه و روسیه به فرجامی مسالمت آمیز منتهی نشد و گره های بحران این کشور را کورتر از قبل کرد، ایران از آمادگی خود برای مشارکت سازنده در بحران سوریه خبر داد.
مجله هفته/ حمایت ایران از گذار به دموکراسی در سوریه

دیپلماسی ایرانی: پیش از محمد خزاعی، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه نیز اعلام کرده بود که تهران از راه حل های مسالمت آمیز و صلح جویانه در حل و فصل ماجرای سوریه و شروع اصلاحات سیاسی در این کشور حمایت می کند و حاضر است گام های لازم را برای انجام گفتگو میان دمشق و مخالفان بردارد.

نظر ایران در قبال بحران سوریه بیش از هر کس به نظر روسیه نزدیک است و طرح و توطئه های غربی و عربی را در مورد این کشور براندازانه می داند و معتقد است، مخالفان عرب و غربی بشار اسد، خیال ضربه زدن به محور مقاومت را در سر می پرورانند و شعار دفاع از حقوق بشر و دلسوزی برای مردم سوریه نیز نوعی ظاهرسازی و عوام فریبی است.

تازه ترین نقطه نظر ایران درباره مشارکت در حل بحران سوریه را محمد خزاعی نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل عنوان کرده است. او در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر اینکه بحران سوریه تنها توسط مردم آن کشور قابل حل است، آمادگی ایران را برای مشارکت سازنده به منظور حل بحران موجود اعلام کرد.

خزاعی در این باره گفت: بحران سیاسی و اجتماعی در سوریه بر کل منطقه اثر می گذارد و تنها راه برون رفت، پروسه سیاسی به رهبری و مشارکت خود سوری ها است.

وی در جلسه مجمع عمومی این سازمان که برای بررسی گزارش شورای حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر سوریه تشکیل شده بود و به متهم کردن دولت سوریه به ارتکاب جنایت علیه بشریت انجامید، طی سخنانی اعتراض خود را به نحوه طرح این موضوع در سازمان ملل بیان داشت. او گفت که طرح چنین موضوعی در مجمع عمومی، بدون طی رویه های متعارف این سازمان، نوعی بدعت و گشایش بابی جدید به شمار می آید که کارکرد مجمع عمومی را خدشه دار می کند و بی طرفی و شفافیت آن را زیر سئوال می برد.

نماینده کشورمان در سازمان ملل توجه حاضران را به نقش مهم سوریه در خاورمیانه در طول تاریخ جلب کرد و در این باره گفت: بی ثباتی و ناآرامی درازمدت در این کشور بر کل منطقه اثر خواهد گذاشت. از این رو همه باید به دنبال یک راه حل جامع، موثر و عملی برای کمک به حل و فصل صلح آمیز شرایط کنونی در سوریه بدون هرگونه مداخله خارجی باشند. سوریه در زمان حاضر در سخت ترین شرایط طول تاریخ خود قرار گرفته است چون تمامیت و همبستگی ملی این کشور در معرض خطر قرار دارد و همچنین مطالب مغرضانه و یکسونگرانه ای درخصوص این کشور مطرح شده که با واقعیت ها فاصله دارد.

وی با اشاره به ابتکار ارائه شده از جانب روسیه برای برقراری گفتگو در این کشور افزود: این فراخوان می تواند مورد توجه همه گروه های سوریه قرار گیرد .

محمد خزاعی با اشاره به حمله های تروریستی صورت گرفته در سوریه که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم و از بین رفتن اموال عمومی بویژه در شهر آلپو شد، گفت: ظرف همین چند روز اخیر یکی از رهبران گروه های افراط گرا خواستار خشونت علیه مردم و حکومت سوریه شده است. بنابراین باید هرگونه مداخله خارجی، اقدام به خشونت و تحریک به تروریسم را محکوم کنیم.

وی با حمایت از طرح اصلاحات داخلی و گذار به دموکراسی در سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تحریم های اجباری، فشار و تلاش برای مداخله در امور داخلی سوریه، تنها باعث تعمیق بحران سیاسی و اجتماعی در سوریه که بر کل منطقه تاثیر می گذارد، خواهد شد و تنها راه برون رفت از بحران همان پروسه سیاسی به رهبری و مشارکت خود سوری هاست. هدف از این طرح ایجاد پروسه ای است که منجر به حکومتی دموکراتیک تر با مشارکت سیاسی و اقتصادی وسیع تر، تقویت اتحاد ملی، تضمین نظم عمومی، امنیت ملی و ثبات و موفقیت مردم سوریه شود. ضمن اینکه این امر را باید مد نظر قرار داد که مسئولیت اولیه و نهایی امنیت و ثبات در سوریه با خود مردم و حکومت این کشور است.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حامی هرگونه پروسه سیاسی سازنده، غیرجانبدارانه و صلح آمیز به رهبری و مشارکت خود سوری ها بوده و آمادگی ایفای نقشی سازنده در این مسیر را دارد.


نظر شما :