سرکوب معترضین در یمن آغاز می‌شود

انتخابات پاسخ دروغین به مطالبات مردمی

۱۲ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۸۹۸۳۹۴ گفتگو
سید جعفر قنادباشی، تحلیل گر مسائل افریقا در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است احتمال دارد شرایط در یمن مانند شرایط الجزایر بعد از کودتا شود.
انتخابات پاسخ دروغین به مطالبات مردمی
 دیپلماسی ایرانی: سرانجام پس از چندین ماه کشمکش سیاسی و دخالت های غرب انتخابات در یمن برگزار شد. عبدالله صالح ظاهرا رفت و قدرت را به چهره های نو واگذار کرد. اما حقیقت این است که معاون عبدالله صالح در انتخاباتی بدون رقیب دست خود را به عنوان برنده بالا برد و امروز هم مراسم تحلیف وی با حضور شخص صالح برگزار شد. 24 ساعت پس از برگزاری انتخابات و تحلیف  منصور هادی  بود که انفجارایی در یمن این کشور را متوجه ناامنی موجود کرد. دیپلماسی ایرانی فردای یمن  را در گفت و گو با سید جعفر قنادباشی، تحلیل گر مسائل افریقا مورد بررسی قرار داد که متن آن را در زیر می خوانید:

 

با توجه به این که انتخابات یمن برگزار شده و نتیجه انتخابات هم مشخص شده،‌تا چه حد خواسته های مردم برآورده شده و تا چه حد امید می رود که بحران فروکش کند؟

واقعیت این است که انتخاباتی که برگزار شد، یک پاسخ ناقص و دروغین به مطالبات اصلی مردم بود. خواسته اصلی مردم اسقاط نظام بوده و این در شعارهای آن ها به وضوح دیده می شود. اما دیدیم که هم نظام حفظ شد و هم مهره های جنایتکاری که مرتکب کشتار مردم شده بودند با این انتخابات فریبکارانه تثبیت شدند. این انتخابات حاصل اقدامات سلاطین منطقه ای و سیاست های مداخله جویانه غربی ها بود. البته این به معنی ورود انقلاب یمن به مرحله دیگری است. بنابر اطلاعاتی که در دست است، مردم به این دلیل در انتخابات شرکت کردند که این انتخابات پایان بخش حکومت علی عبدالله صالح باشد و نه ادامه نظام سیاسی. لذا حضور مردم به این معنا بوده است و طبیعتا هر نوع اقدامی که نشان دهنده ادامه حکومت علی عبدالله صالح و شیوه های حکومتی او باشد، محکوم خواهد بود.

نکته بسیار مهم این جا موضع غربی ها است. غربی هایی که طرفدار دموکراسی هستند، چطور یک انتخابات تک نامزدی را مورد تایید قرار دادند؟ شخص هیلاری کلینتون از این انتخابات حمایت کرد و به مردم یمن تبریک گفت. این تبریک باید تحلیل شود و دید که چرا در چنین انتخاباتی او چنین موضع گیری ای کرده است.

 

موضع عربستان نسبت به انتخابات چیست؟

اساسا طرح حفظ نظام یمن و روی کار آمدن معاون آقای علی عبدالله صالح ابتکار شورای همکاری خلیج فارس بود. ولیکن بانی اجرایی این طرح، عربستان بود. به نظر من بعد از این انتخابات سعی می کنند بعد از مشکلات اقتصادی بسیار، در یمن فراوانی ایجاد کنند و این مسئله باعث شود به نوعی رضایت عمومی ایجاد شود. طبیعتا عربستان با این انتخابات موافق است و از نتیجه آن رضایت دارد. چرا که یمن را خاکریز اول برای ادامه حکومت خود می دانند. عربستان با انتخابات چند نامزدی بسیار مخالف است. تا کنون عربستان تحمل نکرده است که در کنار مرزهایش انتخابات چندنامزدی برگزار شود. امارات، قطر، بحرین و اردن مثال هایی از این مسئله هستند. هیچ کدام از این کشورها اجازه پیدا نکرده اند یک انتخابات چندنامزدی برگزار کنند به این دلیل که عربستان نگران حاکمیت خانواده سعودی است.

اما دنیای غرب هم در این مسئله نقش دارد. اگر به پایه های حکومت در عبستان توجه کنیم خواهیم دید که پایه های قدرت در عربستان به هیچ وجه داخلی نیست و برای حفظ این حکومت، آل سعود متکی به کمک های غربی است. لذا آن در مورد عربستان گفته می شود همان سیاست های غرب است. مردم یمن ثابت کردند که برای رسیدن به دموکراسی ایستاده اند.

 

بعد از برگزاری مراسم سوگند رئیس جمهور جدید، انفجارهایی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری صورت گرفته است. با توجه به این که انتخابات خواسته های مردم را برآورده نکرده است، تا چه حد احتمال می دهید که بحران به سمت خشونت برود؟

این اقداماتی که به صورت مسلحانه و در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری انجام شده است، یا توسط دوستان نادان است و یا دشمنان دانا؛ ظن قوی این است که طرفداران منصور هادی این اقدام را انجام داده اند تا راه را برای سرکوب مخالفین باز کنند. در حال حاضر آقای منصور هادی نیاز به دستاویزی دارد که کنترل اوضاع را به دست گیرد. قبل از این اگر آقای منصور هادی و نظامیان و دستگاه های امنیتی فرمان سرکوب می دادند این به نمیاندگی از نظام بود اما الان به نام مردم است و این بسیار خطرناک است. بنابراین باید منتظر روزهای خونینی در یمن باشیم؛ به مانند آن چه در الجزایر بعد از کودتای نظامیان اتفاق افتاد.

بنابراین به نظر می رسد همان طور که در حال حاضر لبه تطمیع را قوی کردند و به احتمال قریب به یقین سعی خواهد شد که بازارها پر از کالا شود و مواد غذایی و سوخت به یمن برسد، لبه تهدید هم به همین اندازه قوی می شود و آن ها به شدت برخورد می کنند و هر گونه تحرکی را به نام ارتباط با القاعده و تروریسم سرکوب می کنند. برخی از کارشناسان بر این باورند که حتی این نیز بخشی از طرح عربستان بوده است.

 

پیش بینی شما از وضعیت سیاسی در یمن در میان مدت چگونه است؟ آیا خشونت ها ادامه پیدا خواهد کرد یا روند سیاسی طی می شود؟

الگوی یمن الگویی است که در نظر دارند هم در سوریه و هم در مصر پیاده کنند تا با حفظ حکومت ها و جا به جایی افراد، حرکت مردمی را کنترل کنند. الان حرکت های مردمی وارد دوره خاصی شده اند که هم کشورها بر یکدیگر اثر می گذارند و هم افزایی رخ می دهد و هم از درون دچار نوزایی می شوند که از چارچوب مداخله دولت ها بیرون است. الان بستری در یمن فراهم شده که ناگزیر هستند برخی آزادی ها را بپذیرند و امتیازاتی به مردم بدهند. توده های مردم از این امتیازات استفاده می کنند و حرکت ضد استعماری و ضد استبدادی خود را در یک مرحله دیگر دنبال می کنند. لذا این پایان راه نیست. الان غربی ها برای ادامه تسلط بر خاورمیانه مشکلات زیادی دارند. به خصوص این که احتمال دارد در خود عربستان نیز این تحرکات آغاز شود، کما این که آغاز شده است.

لذا به نظر می رسد این پایان کار نیست، بلکه آغاز یک مرحله پیچیده تر و دشوار تر است. توانایی های انقلاب هم به تبع این مرحله جدید افزایش پیدا کرده است و در شرایط نوزایی قرار دارد که بسیار امیدوار کننده است.

 

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی/12


نظر شما :