چرا غرب اعراب را هسته ای می کند؟

برقراری توازن قدرت یا جبران بحران اقتصادی

۱۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۸۹۸۵۵۹ گفتگو
مسعود ادریسی، سفیر پیشین ایران در لبنان در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است که تمایل اعراب برای هسته ای شدن با حمایت کشورهای غربی برای در اختیار گرفتن مازاد درآمد نفتی اعراب همراه است.
برقراری توازن قدرت یا جبران بحران اقتصادی
 دیپلماسی ایرانی: باز هم استانداردهای دوگانه در دستگاه دیپلماسی ایالات متحده و متحدان اروپایی اش. انرژی هسته ای بر رژیم اسرائیل و اعراب حاشیه خلیج فارس که پیمان مودت با امریکا دارند حلال است و بر ایران و دیگر کشورهایی که ساز مخالف با سیاست های واشنگتن در منطقه را می زنند،حرام. حوادث بهار عربی و خیزش های عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، اعراب عضو شورای همکاری خلیج فارس را که کینه دیرینه با ایران دارند به امریکا نزدیک تر کرده است. اخیرا کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در جلسه ای مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی، راه های استفاده از انرژی هسته ای را بررسی کرده اند.این در حالیست که ایران به واسطه پرونده هسته ای خود که بارها صلح آمیز بودن آن را به طرق مختلف اثبات کرده متحمل شدید ترین تحریم ها شده است.  دیپلماسی ایرانی این مسئله را در گفت و گو با مسعود ادریسی، سفیر پیشین ایران در لبنان بررسی کرده است:

 کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در جلسه ای مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی، راه های استفاده این کشورها از انرژی هسته ای را مورد بررسی قرار داده اند. انگیزه این کشورها از حرکت به سمت هسته ای شدن چیست؟

به نظر من این کشورها با توجه به تبلیغات وسیعی که غرب و علی الخصوص امریکایی ها علیه هسته ای شدن ایران راه انداخته اند، با توجه به این که از طرفی همسایه ایران هستند و از طرف دیگر روابط ایران با این کشورها در سال های گذشته، سرد تر شده است، علاوه بر این فضا سازی غربی ها و امریکایی ها علیه ایران، به دنبال به دست آوردن انرژی هسته ای هستند. این مسئله دلیل اصلی تلاش این کشورها در دستیابی به انرژی هسته ای است.

البته دلایل دیگری نیز وجود دارد. در طی سال های گذشته قیمت نفت به شدت بالا رفته و کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهایی هستند که درآمد نفتی دارند، به دنبال خرج کردن این درآمده ها هستند.

 

چه قدر هسته ای شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد حمایت و تشویق غرب است؟

به نظر من اصلی ترین مسئله این است که خود غربی ها به دنبال شارژ کردن کشورهای خلیج فارس در جهت سرمایه گذاری در بخش هسته ای هستند. هسته ای کردن این کشور ها می تواند در آمدهای بسیار خوبی نصیب کشورهای غربی می کند که این توانایی را دارند و می خواهند در این قسمت فعال باشند. البته این کشورها هیچ گاه دانش هسته ای را به کشورهای عربی منتقل نمی کنند. به نظر من در وهله اول دلیل حمایت کشورهای غربی از هسته ای شدن کشورهای عربی، انگیزه های اقتصادی و درآمد است. علاوه بر آن ممکن است به توازن قدرت این کشورها در مقابل ایران نیز نیم نگاهی داشته باشند.

شما بر صرفه اقتصادی این کار برای کشورهای غربی تاکید داشتید اما آیا این احتمال وجود دارد که در راستای تقویت این کشورها علیه ایران و تهدیدزایی، این کشورها را با تسلیحات هسته ای تجهیز کنند؟

خیر؛ به نظر من این مسئله چندان جایگاهی ندارد. چون این کشورها خط قرمز غربی ها و امریکایی ها است. به این دلیل که اسرائیلی ها اساسا موافق نیستند که هیچ کشوری در منطقه، خصوصا کشورهای مسلمان به چنین توانایی هایی دست پیدا کنند.حتی عربستان. عربستان شاید نسبت به کشورهای دیکر اهمیت بیشتری هم داشته باشد. عربستان با توجه به این که میزبان گروه های تندرو است و حتی القاعده هم از همین کشور ریشه گرفته است، می تواند خطرناک تر نیز باشد. لذا به نظر من این خط قرمز امریکایی ها است که کشورهای مسلمان به سلاح هسته ای دست پیدا کنند.لذا اساسا این بحث منتفی است. به دلیل این که اسرائیل مخالف آن است. کشورهای غربی به این دلیل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به سمت هسته ای شدن سوق داده اند که این کار برای آن ها صرفه اقتصادی داشته است.

 

چرا خود این کشورهای عضو شورای همکاری به این که این کار بیشتر برای غرب صرفه اقتصادی دارد، توجه نمی کنند؟ چون احتمالا صرفه اقتصادی این کار برای سازنده نیروگاه های هسته بیشتر است.

بله. اما وقتی که کشورها در رقابت های نا سالم با یکدیگر می افتند، این غربی ها هستند که از این رقابت های ناسالم بهره برداری می کنند. تصور کشورهای عربی این است که غربی ها طوری آن ها تقویت می کنند که این کشورها بتوانند در آینده در مقابل ایران که به زعم آن ها خطر منطقه ای است، بایستند. اما این تفکر کشورهای عربی ها است. من مطمئنم که آن چه کشورهای عربی می خواهند به دست نخواهند آورد. چرا که غربی ها به دلیل وجود اسرائیل آن ها را به طور واقعیت تقویت نمی کنند. در حالی که ذهنیت کشورهای عربی این است که غربی ها به گونه ای در فعالیت های هسته ای آن ها سرمایه گذاری می کنند و آن ها را تقویت می کنند که آن ها توانایی مقابله با ایران را پیدا کنند.

 

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی/12

 

نظر شما :