نامزدهای انتخابات در رابطه با تلاویو چه فکر می‌کنند؟

صهیونیست‌ها نگران از به قدرت رسیدن مرسی

۲۸ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۹۰۲۷۱۶ ترجمه برگزیده
برای مرسی مرزهای مصر خط قرمز است، ما اجازه نمی‌دهیم که غزه همچنان در محاصره باقی بماند و برای تامین نیازهای آن همه کاری خواهیم کرد.
صهیونیست‌ها نگران از به قدرت رسیدن مرسی
دیپلماسی ایرانی: کارشناسان و ناظران بر این اعتقادند که نگرش محمد مرسی و احمد شفیق درباره بازنگری در رابطه به اسرائیل مغایر با یکدیگر است اگر چه هر دو بر لزوم احترام به توافق‌نامه کمپ دیوید تاکید دارند. هر دوی آنها بر این نکته تاکید دارند که اختلاف حقیقی‌شان در این مساله در نوع چگونگی تعامل با اسرائیل در صورت رسیدن به پست ریاست جمهوری است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، مشاوران تبلیغاتی مرسی در این باره می‌گویند: «او تلاش خواهد کرد که روابط مصر و اسرائیل به پایین‌ترین سطح ممکن برسد، همچنین همکاری‌های امنیتی و نظامی دو جانبه را متوقف خواهد کرد.»

نزدیکان شفیق نیز می‌گویند: «شفیق معتقد است اگر نیاز باشد اصلاح معاهده کمپ دیوید وارد است ولی بعید است که در صورتی که او رئیس جمهور شود دست به چنین کاری بزند.»

در این میان اسرائیلی‌ها از اوضاع جاری در مصر به شدت نگرانند. برای همین مطبوعات اسرائیلی به دقت هر آن‌چه در مصر می‌گذرد را دنبال می‌کنند. مطبوعات این رژیم گزارش می‌دهند که روابط دیپلماتیک با مصر برای مقام‌های تلاویو بسیار مهم است، برای همین هیچ کدام از سیاستمداران اسرائیلی از ترس این که مبادا اظهارات و مواضعشان بر رابطه با مصر اثر بگذارد، چیزی بر زبان نمی‌آورند یا موضعی را اتخاذ نمی‌کنند.

در این میان روزنامه امریکایی نیویورک تایمز گزارش داده است که در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری مصر که قرار است در روزهای 16 و 17 ماه جاری میلادی برگزار شود، هر دو نامزد تعهد داده‌اند که به معاهده صلح احترام بگذارند اما هر دو در راه و روششان برای تعامل با این موضوع اختلاف‌های بسیاری با یکدیگر دارند.

اسرائیلی‌ها پنهان نمی‌کنند که به شفیق بیش از مرسی تمایل دارند. روزنامه‌های عبری می‌نویسند که تحلیلگران اسرائیلی بر این اعتقادند که شفیق فردی است که در مقایسه با نامزد دیگر اعتدال بیشتری دارد و احتمالا عملا تعهد بیشتری به حفظ معاهده صلح میان دو طرف خواهد داشت. آنها درباره مرسی می‌گویند که از او شناخت کافی ندارند و این نگرانی وجود دارد که در صورتی که وی رئیس جمهور شود خطری برای روابط دو طرف ایجاد کند. آنها در تایید اظهار نظر خود به اظهار نظرهای مرسی که بارها از تعامل اسرائیل با فلسطینی‌ها و نبود کشور مستقل فلسطینی انتقاد کرده است، استناد می‌کنند.

خانم هبه عبدالرزاق، تنظیم‌کننده تیم تبلیغاتی احمد شفیق در این باره می‌گوید: «برنامه سیاست خارجی وی بر توازن در روابط خارجی استوار است. وی می‌گوید باید به همه کشورها که خواهان رابطه با مصر هستند بر اساس احترام متقابل و با یک فاصله مساوی تعامل کرد.»

وی همچنین می‌گوید: «احمد شفیق بر این نکته تاکید دارد که نباید به هیچ وجه با هیچ کشوری وارد جنگ شود. اگر چه هم‌زمان معتقد است که تا آخرین نفس از کشورش دفاع خواهد کرد چرا که خود را بیش از هر چیز جنگجو می‌داند و می‌گوید که هر کشوری که به فکر جنگ‌افروزی با مصر افتاد باید بداند که با واکنش صریح مصر روبه‌رو خواهد شد و باید در مبارزه با آن از هر وسیله‌ای استفاده کرد.» هبه همچنین شفیق را مردی بسیار منطقی توصیف می‌کند.

در مقابل محمد جوده، سخنگوی اطلاع‌رسانی حزب آزادی و عدالت، وابسته به جریان اخوان المسلمین در این باره گفت: «پروژه اصلی مرسی تمرکز بر ساخت مصری جدید و قدرتمند است که بتواند در منطقه صاحب قدرت باشد و در بعد خارجی نیز در درگیری‌های مصری – اسرائیلی توازن ایجاد کند. استراتژی دفاع و ایجاد رعب، استراتژی اصلی او در سیاست خارجی است.»

وی در ادامه همچنین گفت: «ما به همه توافقات از جمله کمپ دیوید و اسناد و معاهده‌های بین‌المللی احترام می‌گذاریم ولی این باعث نمی‌شود که از طریق قواعد قانونی بین‌المللی در توافقاتمان تجدید نظر نکنیم. آن هم برای رسیدن به این هدف که بتوانیم به عناصر قدرتمندی که برای مصر مفید باشند، برسیم.»

انتظار می‌رود که با رسیدن محمد مرسی به پست ریاست جمهوری مصر روابط قاهره – تلاویو بیش از پیش به سردی گراید، به‌ویژه در روابط اقتصادی روابط دو کشور به پایین‌ترین سطح ممکن برسد. توافق‌نامه‌هایی مثل توافق‌نامه کویز لغو خواهد شد و همکاری‌های امنیتی و نظامی نیز به طور کامل متوقف خواهند شد. به اعتقاد مرسی و طرفدارانش در چنین حالتی اسرائیلی‌ها مجبور خواهند شد که بر اساس واقعیت‌های جدید و با احترام به قدرت مصر به تعامل با آن بیندیشند.

جوده همچنین می‌گوید: «برای مرسی مرزهای مصر خط قرمز است، ما اجازه نمی‌دهیم که غزه همچنان در محاصره باقی بماند و برای تامین نیازهای آن همه کاری خواهیم کرد.»

دکتر احمد ابو الوفا، رئیس بخش حقوق بین‌الملل دانشکده حقوق دانشگاه قاهره در این باره می‌گوید: «هر دو نامزد انتخاباتی در رابطه با اسرائیل در یک رابطه اتفاق نظر دارند. آنها دو نوع رابطه حقوقی را در نظر می‌گیرند، یکی قواعد عام و دیگری معاهده‌های خاص.»

وی تاکید می‌کند، معاهده کمپ‌ دیوید به قوت خود باقی خواهد ماند و هر کدام از دو طرف که به قدرت برسند آن را به طور کامل از بین نخواهند برد. به رغم این که این معاهده متعلق به نظام سابق است ولی  با این حال بر حفظ آن تلاش خواهند کرد. هر دو طرف تاکید دارند که نباید مصر را وارد اموری که برایش قابل تحمل نیست وارد کنند. اگر چه هر دو طرف در نوع تعامل با این معاهده اختلاف‌ نظرهایی دارند.  

 

نظر شما :