تایمز لندن فاش کرد:

طرح غرب برای کنترل سلاح‌های شیمیایی سوریه

۳۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۱ کد : ۱۹۰۳۰۱۷ اخبار اصلی
نیروهای غربی از جمله بریتانیا در حال بررسی و ایجاد طرحی فوق‌العاده برای به کنترل در آوردن سلاح‌های شیمیایی موجود در سوریه از راه‌ها نظامی در وقت مقتضی هستند.
طرح غرب برای کنترل سلاح‌های شیمیایی سوریه
دیپلماسی ایرانی: روزنامه تایمز لندن گزارش داد که نیروهای غربی از جمله بریتانیا در حال بررسی و ایجاد طرحی فوق‌العاده برای به کنترل در آوردن سلاح‌های شیمیایی موجود در سوریه از راه‌ها نظامی در وقت مقتضی هستند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این روزنامه انگلیسی همچنین گزارش داد که کشورهای بریتانیا، ایالات متحده امریکا، ترکیه، فرانسه و اردن با همکاری رژیم صهیونیستی در حال طراحی طرحی فوق‌العاده هستند تا در صورت لزوم از طریق نظامی وارد خاک سوریه شده و تسلیحات شیمیایی این کشور را به کنترل خود در آورند.

اسرائیلی‌ها و انگلیسی‌ها نگرانی شدید خود را از احتمال ناتوانی دولت سوریه از تسلط بر انبارهای سلاح‌های شیمیایی‌اش ابراز داشته‌اند و گفته‌اند که انبارهای سلاح‌های شیمیایی این کشور در نوع خود بزرگ‌ترین انبار در خاورمیانه محسوب می‌شود.

سوریه پیمان‌نامه منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را امضا نکرده است، به همین دلیل کشورهای غربی بر این اعتقادند که این کشور مقادیر بسیار زیادی گاز خردل و گاز اعصاب در انبارهای خود نگهداری می‌کند.

سرهنگ مایکل هرتزوگ، یکی از کارکنان مرکز سیاست‌های خاور نزدیک در بیت‌المقدس که مقر آن در ایالات متحده است در این باره می‌گوید: «در حال حاضر بحث بر سر انجام یک حرکت نظامی علیه حکومت سوریه در پایتخت‌های غربی جریان دارد. از این رو بحث نگهداری از سلاح‌های شیمیایی انبار شده در سوریه نیز مطرح است که بیش از همه باعث نگرانی غربی‌ها شده است.»

یک منبع آگاه انگلیسی نیز گفت که لندن در جریان مذاکره با واشنگتن بر سر سلاح‌های شیمیایی انبار شده در سوریه است اما تاکید کرد که هیچ طرحی برای مشارکت نیروهای نظامی بریتانیایی در انجام عملیات نظامی علیه سوریه برای به کنترل در آوردن این ذخایر وجود ندارد.

تایمز می‌گوید، سناریویی که بیش از همه بحث بر سر آن جریان دارد این است که نیروهای ویژه اردنی با حمایت نظامی غرب وارد خاک سوریه شده و این انبارها را به کنترل خود در آورند.

یک منبع آگاه انگلیسی دیگر نیز گفته است، مراکز نگهداری مواد شیمیایی در حال حاضر تحت کنترل شدید چند تیم بین‌المللی است و حکومت سوریه نیز تا کنون توانسته است که با تمام مسئولیت از این سلاح‌ها حمایت کرده و آنها را کنترل شده نگه دارد.

این در حالی است که این نگرانی وجود دارد که با افزایش تنش‌ها در سوریه کنترل این مواد از دست دولت مرکزی خارج شده و به دست نیروهای شبه نظامی به خصوص جریان‌های تندرو بیفتد.

اسرائیلی‌ها و غربی‌ها بیش از همه نگران از کنترل خارج شدن انبارهای سلاح‌های شیمیایی سوریه هستند چرا که به گفته آنها در صورت وقوع چنین اتفاقی و افتادن این مواد به دست نیروهای افراطی از جمله القاعده که در حال حاضر به اذعان سازمان ملل به شدت در سوریه نفوذ کرده‌اند، ممکن است از این مواد در خارج از مرزهای سوریه از جمله در اروپا و اسرائیل استفاده شود.  

اخیرا نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در پی افزایش خشونت‌ها در سوریه اعلام کرده‌اند که می‌خواهند فعالیت خود را در این کشور به حالت تعلیق در آورند. البته سازمان ملل تاکید کرده است که این افراد به رغم تعلیق فعالیتشان فعلا خاک سوریه را ترک نخواهند کرد. برخی کارشناسان معتقدند در صورتی که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل تصمیم به خروج از سوریه را بگیرند احتمال دخالت نظامی غرب علیه حکومت سوریه بیش از پیش افزایش خواهد یافت.  

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :