چگونگی تعامل با تهران محور اختلاف‌های تلاویو و واشنگتن

امکان حمله به ایران وجود ندارد

۰۵ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۹۰۳۲۰۶ اخبار اصلی
رژیم صهیونیستی توان لازم برای توقف برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار ندارد و همان طور که در جنگ 1991 نتوانست از شلیک موشک‌های عراقی به خاک خود جلوگیری کند این بار نیز نمی‌تواند خود را از پس موشک‌های ایرانی نجات دهد.
امکان حمله به ایران وجود ندارد
دیپلماسی ایرانی: پرونده هسته‌ای ایران روابط امریکا و اسرائیل را به طور بی‌سابقه‌ای تیره کرده است چرا که دو طرف در شیوه تعامل با پرونده هسته‌ای ایران با هیچ وجه با یکدیگر اتفاق نظر ندارند. تلاویو بر حمله نظامی قبل از ناامید شدن از راه حل‌های دیپلماتیک تاکید دارد در حالی که واشنگتن همچنان مصر است که باید یافتن راه حل در بحث پرونده هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک پیگیری شود.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، تنها 24 ساعت پس از پایان مذاکرات مسکو ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل گفت که کاخ سفید مصمم است که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ممانعت به عمل آورد و این‌جا است که احساس نیاز می‌شود که باید تحریم‌ها تشدید شوند و فشارها به ایران افزایش یابند و دستگاه سیاسی اوباما از لحاظ فنی و زیربنایی خود را برای حمل نظامی به ایران آماده کند.

باراک همچنین گفت: «ایرانی‌ها دنیا را فریب داده‌اند، کیست که نداند آنها حتی زیر فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک برنامه هسته‌ای خود را دنبال خواهند کرد.»

کمتر از یک روز قبل از آن، روز جمعه گذشته روزنامه عبری یدیعوت احرونوت در این باره نوشت، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا دو روز پیش با شائول موفاز، معاون نخست‌وزیر دیدار کرد و با او درباره همه پرونده‌های خاورمیانه و در راس آنها از سرگیری مذاکرات اسرائیل با حکومت خودگردان فلسطینی به بحث و تبادل نظر نشست.

بنا به گزارش این روزنامه موفاز در این دیدار خواستار برگزاری نشست کاری با تام دانی، مشاور امنیت ملی امریکا شد که در آن اوباما از انضمام حزب کادیما به دولت نتانیاهو استقبال کرد.

به گفته این روزنامه عبری باراک اوباما موفاز را چهره‌ای مهم برای پیشبرد روند مذکرات صلح میان اسرائیل با حکومت خودگردان فلسطینی می‌داند و برای همین در این دیدار از موفاز خواست که پس از بازگشت به اسرائیل با محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی دیدار کند. اما درباره ایران، موفاز که ژنرال بازنشسته ارتش اسرائیل است در گفت‌وگو با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت که کاخ سفید مصمم است که اجازه ندهد ایران به سلاح هسته‌ای برسد برای همین نیاز شدیدی احساس می‌شود که فشارها به ایران افزایش یافته و این کشور در معرض تحریم‌های جدید قرار بگیرد.

در همین رابطه روزنامه هاآرتص گزارش داد که به استناد اظهارات باراک رافید، یکی از سناتورهای سابق امریکایی تلاویو ابزارهای لازم برای این که بتواند از قدرت نظامی‌اش برای حمله نظامی به ایران پشتیبانی کند، در اختیار ندارد و به اعتقاد او تلاویو باید توان هوایی خود را تقویت کند از جمله این که 200 بمب سنگین وزن از طراز نوع بمب‌های خلاء امریکایی در اختیار بگیرد.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: چارلز روب، سناتور سابق امریکایی در قرائت گزارش هفته گذشته خود در برابر کنگره امریکا گفت که ارتش اسرائیل به طور شگفت‌آوری در حال توسعه توان نظامی‌اش است که نشان می‌دهد قصد دارد توانایی‌های خود را به میزان مطلوب برای حمله نظامی به ایران آماده کند. هم‌زمان کاخ سفید دستور داده است که به اسرائیل سه جنگنده جدید از طراز KC1354 که قابلیت تامین سوخت هواپیماهای در حال پرواز را دارد، صادر شود و علاوه بر آن بمب‌های سنگین وزن زیر زمینی که در حال حاضر 100 عدد آن در اختیار اسرائیل است را به 300 عدد افزایش دهد. روب پس از ایراد این اظهارات هشدار داد که هر گونه حمله نظامی به ایران مخاطرات خطرناکی در بر خواهد داشت و ما را از رسیدن به اهدافمان در برابر ایران ناکام خواهد گذاشت. چرا که باعث خواهد شد ایران به سرعت به فکر جبران خسارت‌هایش به خصوص در تاسیسات هسته‌ای‌اش بر آید که این موضوع سبب می‌شود تا توان منطقه‌ای ایران بیش از پیش افزایش یابد. جدای از این که اسرائیل می‌تواند با این حمله به اهداف خود برسد یا خیر، جریان‌های وابسته به ایران در راس آنها حزب الله حملات ویرانگر خود را به اسرائیل آغاز خواهند کرد. علاوه بر آن حمله به ایران می‌توان زمینه‌های انجام فعالیت‌های تروریستی در سراسر جهان را به شدت افزایش دهد، قیمت نفت را به شدت بالا ببرد و ایران به طور جدی به سراغ بمب هسته‌ای رود که در آن صورت مخاطرات آن بسیار شدیدتر خواهد بود.

روب بر این اعتقاد است که در این راستا باید امریکا توانایی‌های اسرائیل را تقویت کند چرا که این مساله باعث افزایش اثرگذاری فشارها و تحریم‌ها به ایران خواهد شد.

وی تاکید می‌کند، تقویت توان نظامی اسرائیل با جنگنده و بمب باعث می‌شود تا اندازه‌ای از نگرانی‌های اسرائیل کاسته شده و زمان حمله به ایران به تاخیر بیفتد. تلاویو از سال 2006 تا کنون یک‌صد بمب سنگین وزن خلا از امریکا خریداری کرده و نیاز دارد تا 200 بمب دیگر نیز خریداری کند و سه بمب دیگر نیز از نوع GBU که در جنگنده‌های اف 15 و اف 16 مورد استفاده قرار می‌گیرد، در اختیار داشته باشد.  

در همین رابطه جیمز بیکر، وزیر امور خارجه اسبق امریکا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: دولت اسرائیل توان لازم برای توقف برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار ندارد و همان طور که در جنگ 1991 نتوانست از شلیک موشک‌های عراقی به خاک خود جلوگیری کند این بار نیز نمی‌تواند خود را از پس موشک‌های ایرانی نجات دهد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :