فشار سیاسی افزون بر تحریم ها عمل می کند

مشکل رده بندی تانکر های حامل نفت ایران

۰۶ تیر ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۹۰۳۲۷۱ اخبار اصلی
برخی شرکت های متخصص در تامین گواهینامه های امنیتی مورد نیاز برای کشتی هایی که در بنادر خارجی پهلو می گیرند، تحت تاثیر فشار فزاینده گرو های تبلیغ علیه برنامه هسته ای ایران، روابط خود با جمهوری اسلامی را متوقف کرده اند. تانکر ها از ایران و دیگر نقاط جهان نمی توانند بدون مهر مجوز این انجمن های رده بندی حرکت کنند.
مشکل رده بندی تانکر های حامل نفت ایران

دیپلماسی ایرانی: درحالی که تحریم های بانکی و نفتی آمریکا و متحدان اروپایی اش تا کمتر از یک هفته دیگر علیه جمهوری اسلامی اعمال می شوند، چالش دیگری نیز در راه صادرات نفت ایران خودنمایی می کند که می تواند فروش نفت را بیش از سطح مورد انتظار کاهش دهد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، برخی شرکت های متخصص در تامین گواهینامه های امنیتی مورد نیاز برای کشتی هایی که در بنادر خارجی پهلو می گیرند، تحت تاثیر فشار فزاینده گرو های تبلیغ علیه برنامه هسته ای ایران، روابط خود با جمهوری اسلامی را متوقف کرده اند.  تانکر ها از ایران و دیگر نقاط جهان نمی توانند بدون مهر مجوز این انجمن های رده بندی حرکت کنند. این شرکت ها وظیفه بررسی تانکر ها به منظور اطمینان یافتن از ایمنی آنها را بر عهده دارند. به این ترتیب تعداد تانکرهای خارجی که نفت ایران را در ترمینال ها بارگیری می کنند کاهش یافته و در نتیجه صادرات نفت جمهوری اسلامی محدودتر می شود.

در ماه های اخیر انجمن های رده بندی اروپایی یکی پس از دیگری قرارداد های خود را با ایران لغو کرده اند. شرکت نورسک وریتاس از نروژ، شرکت لیود از انگلیس و شرکتی در فرانسه دیگر به تانکر های ایرانی شامل تانکر های متعلق به شرکت ملی نفت ایران خدماتی ارائه نمی کنند. پیتر سند، تحلیلگر امور کشتیرانی بین المللی تاکید دارد که بدون رده بندی صحیح، دسترسی به بنادر بین المللی برای تانکر ها تقریبا غیر ممکن است. 

این در حالی است که هر گونه ممنوعیت برای حرکت تانکر های ایرانی می تواند شریان اقتصادی ایران که از راه فروش نفت جریان دارد را به شدت محدود کند. این در شرایطی است که هم اکنون نیز مساله بیمه تانکر های حامل نفت ایران در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قرار دارد. تحریم های نفتی اتحادیه اروپا از 11 تیرماه علیه ایران اعمال می شوند و نه تنها خرید نفت اروپا از ایران را ممنوع می کنند بلکه استفاده از بیمه مجدد اروپایی برای تانکر ها نیز ممنوع می شود. گفتنی است اروپا حدود 90 درصد تانکر های موجود در جهان را با بیمه مجدد خود پوشش می دهد.

کارشناسان معتقدند حتی بدون در نظر گرفتن فاکتور رده بندی نیز صادرات نفتی ایران پس از اعمال تحریم های آمریکا و اروپا به یک میلیون بشکه در روز می رسد.

البته موضوع رده بندی برای تانکر های ایرانی اندکی آسان تر است چرا که انجمن های رده بندی آسیایی برای این امر ابراز آمادگی کرده اند. سخنگوی یک شرکت کره ای در این زمینه اعلام کرده است که به برخی کشتی های ایرانی مجوز رده بندی ارائه کرده است. همچنین گفته می شود انجمن رده بندی چین نیز برخی از تانکر های شرکت ملی نفت ایران را به منظور رده بندی، بازرسی کرده است. از سوی دیگر مقامات شرکت ملی نفت ایران نیز با وجود تحریم های نفتی اتحادیه اروپا تصریح کرده اند ایران به صادرات نفتی خود ادامه خواهد داد و مشکلی در راه رده بندی وجود ندارد.

این در حالی است که یک سخنگوی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرده تحریم های نفتی اتحادیه اروپا شامل رده بندی تانکر های حامل نفت ایران نمی شود اما فشار سیاسی این دستاورد را نیز به دستاورد های ناشی از این تحریم ها افزوده است. برخی شرکت های رده بندی نیز یادآور شده اند که فشار سیاسی گرو های مخالف برنامه های هسته ای ایران در آمریکا در پس پرده تصمیم گیری آنها برای قطع روابط با جمهوری اسلامی قرار داشته است.

برای مثال یک شرکت آلمانی رده بندی در نامه ای خطاب به اتحاد علیه ایران هسته ای ضمن اعلام قطع روابط خود با ایران مدعی شده از این راه اعتبار خود را حفظ می کند.

ترجمه:  تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

نظر شما :