ادعای وزیر خارجه عربستان در مورد مساله هسته ای ایران

این مذاکرات اتلاف وقت است

۰۶ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۳ کد : ۱۹۰۳۲۸۷ اخبار اصلی
ما در مورد اهمیت مذاکره با تهران برای دستیابی به راهکاری سیاسی توافق داریم. اما تجربه گذشته ما نشان می دهد که مذاکره با ایران می تواند به جای دستیابی به نتیجه، راهی برای خرید زمان باشد. فیصل ادامه داد: به عقیده من باید بازه زمانی را برای مذاکرات با ایران تعیین کرد تا سیاست واقعی خود را نشان دهد.
این مذاکرات اتلاف وقت است

دیپلماسی ایرانی: سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی که به بلندگوی خاندان سعودی و انعکاس افکار آنها مشهور است در تازه ترین موضع گیری خود در قبال پرونده هسته ای ایران اعلام کرده است که مذاکره با ایران بر سر برنامه های هست ای اش اتلاف زمان است. وی که به عنوان نخستین مقام سعودی در سال گذشته تهدید کرد عربستان از سلاح نفت علیه ایران استفاده می کند اکنون پیشنهاد می دهد محدودیت زمانی برای مذاکرات در نظر گرفته شود.

سعود الفیصل این اظهارات را روز دوشنبه در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ مطرح کرد.

العربیه به نقل از وزیر امور خارجه عربستان که پیش تر در سمت سفیر عربستان در آمریکا مشغول به کار بوده گزارش داد: ما در مورد اهمیت مذاکره با تهران برای دستیابی به راهکاری سیاسی توافق داریم. اما تجربه گذشته ما نشان می دهد که مذاکره با ایران می تواند به جای دستیابی به نتیجه، راهی برای خرید زمان باشد. وی ادامه داد: به عقیده من باید بازه زمانی را برای مذاکرات با ایران تعیین کرد تا سیاست واقعی خود را نشان دهد. از سوی دیگر مذاکره در خصوص پتانسیل های هسته ای مهم نیست و آنچه عملی می شود اهمیت بیشتری دارد.

این در حالی است که روابط تهران و ریاض در یک سال گذشته بسیار متشنج بوده است. ادعای آمریکا در خصوص دست داشتن آمریکا در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن، درگیری عربستان و ایران بر سر بحران در بحرین و همچنین اختلاف نظر عمیق دو کشور در کارتل نفتی اوپک بر سر سطح تولید نفت از جمله مواردی است که سیر نزولی روابط تهران – ریاض را تشدید کرده است.

آژانس خبری سعودی گزارش داد، فیصل از تلاش های به عمل آمده از سوی 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان موسوم گروه 1+5 به منظور یافتن راهکاری صلح آمیز برای بحران هسته ای ایران قدردانی کرده و خاطرنشان کرد، کشور های منطقه می توانند به دنبال انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز باشند اما بر مبنای استاندارد های آژانس بین المللی انرژی اتمی.

عربستان و دیگر کشور های عرب حوزه خلیج فارس تا پیش از بهار عربی در خاورمیانه موضع بسیار محتاطانه تری در خصوص برنامه های هسته ای ایران داشتند. هرچند این برنامه ها برای آنها عامل نگرانی به شمار می رفت اما به صورت علنی از آن انتقاد نمی کردند و گفته می شد در محافل خصوصی از دوستان آمریکایی خود می خواستند این نگرانی را حل کنند. اما پس از بهار عربی که یک سال و نیم از عمر آن می گذرد، اعراب موضع روشن تری در قابل فعالیت های هسته ای ایران اتخاذ کرده و حتی تهدید کردند در صورتی که ایران هسته ای شود، آنها نیز وارد چرخه هسته ای می شوند.

سعود الفیصل در بخش دیگری از اظهارات خود از اینکه تهران به تلاش های انجام شده برای حل مساله هسته ای واکنش نشان نداده؛ ابراز تاسف کرد و در ضمن بر اهمیت ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای تاکید کرد.

ادعای وزیر امور خارجه عربستان در خصوص اینکه مذاکرات نوعی اتلاف زمان است در حالی مطرح می شود که مقامات اسرائیلی نیز همواره ادعای مشابهی را مطرح می کنند. اسرائیل تاکید دارد گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران را همچنان روی میز نگه داشته است.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 

نظر شما :