یک روز پس از آزمایش موشکی ایران مطرح شد

ادعای ارتقاء سیستم موشکی از سوی تل آویو

۱۵ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۲ کد : ۱۹۰۵۱۳۷ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
اما به موازات آزمایش موشکی ایران یک مقام عالی در وزارت دفاع اسرائیل مدعی شد، اسرائیل سپر موشک بالستیکی خود را با کمک آمریکا ارتقاء داده تا از آن علیه ایران، سوریه و دیگر دشمنان منطقه ای استفاده کند.
ادعای ارتقاء سیستم موشکی از سوی تل آویو

دیپلماسی ایرانی: روز شنبه نسل چهارم موشک های کوتاه برد فاتح 110 در ایران آزمایش شد. سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران در مورد آزمایش این موشک ها اظهار داشت: این نسل از موشک ها به نیرو های مسلح امکان می دهد اهداف زمینی و دریایی را منهدم کرده و پایگاه های دشمن را ویران کند. برد این موشک ها 330 کیلومتر است و گفته می شود که دقت آنها نیز به مراتب بیشتر از انواع دیگر موشک هایی است که تا کنون آزمایش شده است. مقامات تهران پیش از این تهدید کرده بودند در صورت لزوم، منافع دشمنان خود در منطقه و اسرئیل را هدف قرار می دهند.

اما به موازات آزمایش موشکی ایران یک مقام عالی در وزارت دفاع اسرائیل مدعی شد، اسرائیل سپر موشک بالستیکی خود را با کمک آمریکا ارتقاء داده تا از آن علیه ایران، سوریه و دیگر دشمنان منطقه ای استفاده کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام آگاه مدعی شد، نسل بلوک 4 از رامت ها، رادار ها و تکنولوژی ها برای هماهنگی سیستم آرو با سیستم های آمریکایی آماده شده است. این در حالی است که توان دسترسی و دقت موشک ها نیز افزایش می یابد. گفتنی است سیستم آرو از سال 2000 در اسرائیل فعالیت می کند و هدف آن مقابله به موشک هایی است که به مقصد اسرائیل شلیک شده اند.

به گزارش رویترز، اسرائیل که از مدت ها پیش در مورد فعالیت های هسته ایران و برخود با آن نگران بود اکنون نگرانی دیگری دارد و آن بحران در سوریه و احتمال استفاده از تسلیحات شیمیایی است. به همین بهانه، تل آویو تهدید اقدام نظامی پیشگیرانه علیه ایران و سوریه را مطرح کرده اما آمریکا می کوشد بحران را به روش دیپلماتیک حل کرده و از اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل جلوگیری کند.

باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا امیدوار است همکاری پنتاگون و شرکت بوینگ با سیستم آرو در اسرائیل ، به دور نگاهداشتن تل آویو از گزینه نظامی کمک کند. لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا که اخیرا به اسرائیل سفر کرده بود نیز در اظهاراتی مدعی شد سیستم آرو به منظور جلوگیری از وقوع جنگ طراحی شده است.

این در حالی است که علاوه بر آزمایش موشکی اخیر در ایران، سوریه نیز تهدید استفاده از تسلیحات شیمیایی را مطرح کرده است. از سوی دیگر مقامات اسرائیلی می گویند، در صورت درگیری نظامی احتمالی ایران می تواند از گروه هایی مانند حماس و حزب الله برای هدف قرار دادن اسرائیل استفاده کند. نیرو هایی که می توانند با راکت های خود هدف های مورد نظر در اسرائیل را مورد اصابت قرار دهند.

اما آمریکا در عین کمک های تجهیزاتی به اسرائیل، درماه سپتامبر مانور مین روبی نیز در منطقه برگزار خواهد کرد. مانوری که با همکاری 20 کشور متحد آمریکا در منطقه انجام می شود و هدف آن پاکسازی بستر آب های منطقه از مین است. مقامات جمهوری اسلامی تاکید دارند که مین روبی برای آمریکا و متحدانش به هیچ وجه آسان نخواهد بود.

کمک های نظامی آمریکا به متحدان عربش در حوزه خلیج فارس و افزایش نیرو های نظامی و لجستیکی ایالات متحده در منطقه نیز از دیگر اقداماتی است که گفته می شود هدف از آن مقابله با تهدید ایران است.

البته جمهوری اسلامی نیز در ماه های اخیر مانور های نظامی متعددی برگزار کرده و توان نظامی و دفاعی خود را نمایش داده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا موشک سوریه سیستم آرو ایران


نظر شما :