دردسری که تحریم ها ایجاد کرده است

پریشانی بر سر نحوه کمک خارجی به ایرانیان زلزله زده

۲۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۰۳:۱۳ کد : ۱۹۰۵۴۷۶ ترجمه برگزیده
زلزله مرگبار آذربایجان شرقی که نخستین فاجعه طبیعی در ایران از زمان اعمال تحریم های مالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی به شمار می رود، این نگرانی را در بین ایرانی -آمریکایی ها به وجود آورده که چگونه می توانند کمک های خود را ارسال کنند و آیا این کمک ها قانونی خواهد بود یا خیر.
پریشانی بر سر نحوه کمک خارجی به ایرانیان زلزله زده

دیپلماسی ایرانی: زلزله مرگبار آذربایجان شرقی که نخستین فاجعه طبیعی در ایران از زمان اعمال تحریم های مالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی به شمار می رود، این نگرانی را در بین ایرانی آمریکایی ها به وجود آورده که چگونه می توانند کمک های خود را ارسال کنند و آیاد این کمک ها قانونی خواهد بود یا خیر.

مقامات آمریکایی روز دوشنبه اعلام کردند کمک های انسان دوستانه به زلزله زدگان ایران معاف از تحریم ها ست. اما شورای ملی ایرانی آمریکایی در واشینگتن می گوید با توجه به سختگیرانه بودن و گستردگی تحریم ها نگرانی های جدی در مورد معافیت کمک های انسان دوستان از این تحریم ها وجود دارد.

این شورا در بیانیه ای که در وب سایت خود منتشر کرده آورده است: دولت اوباما باید اقدامات ضروری را به عمل آورد تا تضمین کند کمک های بشر دوستانه برای زلزله زدگان آذربایجان شامل تحریم ها نمی شود.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از تیترا پارسی، رئیس این شورا گزارش داد: تحریم های مالی آمریکا که علیه بیش از 20 بانک ایرانی شامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعمال می شود، بانک های آمریکایی را بر آن داشته تا از هر گونه نقل و انتقال مالی با ایران اجتناب کنند. به گفته وی حتی در صورتی که بانک های آمریکایی مجوز این نقل و انتقال های مالی را داشته باشند نیز از انجام آن خودداری می کنند و به طور کلی معامله با ایران را کنار گذاشته اند. به گفته پارسی، تنها راه عملی برای ایرانی آمریکایی ها به منظور ارسال کمک های خود این است که کمک ها را از طریق خانواده هایشان در ایران به دست زلزله زدگان برسانند.

این درحالی است که انجمن های ایرانی آمریکایی دیگری نیز در خصوص تاثیر تحریم ها بر ارسال کمک های بشر دوستانه ابراز نگرانی کرده اند. آنها از دولت می خواهند به موسسه های مالی اطمینان دهد که می توانند وجوه نقدی برای کمک به زلزله زدگان را ارسال کنند.

گفتنی است آمریکایی ها هیچ راه آسانی برای کمک به زلزله زدگان ایرانی پیش رو ندارند. چرا که صلیب سرخ نیز اعلام کرده است از پذیرش کمک ها خودداری می کند زیرا مقامات ایرانی درخواست کمک نکرده اند.

در همین حال دولت ایران نیز در خصوص پذیرش کمک ها و اینکه چه کشور هایی مجاز به ارسال کمک هستند، پیام های پیچیده ای را ارسال می کند. بسیاری از کشور ها از جمله آمریکا تا کنون پیشنهاد ارسال کمک به ایران را مطرح کرده اند. اما پویا حاجیان، سخنگوی هلال احمر ایران می گوید کشورش کمک های کشور های خارجی را نمی پذیرد. در مقابل خبرگزاری ایسنا به نقل از محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده است که در شرایط کنونی ایران برای پذیرش کمک ها از کشور های دیگر آمادگی دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه : سه شنبه 24 مرداد 1391 / بازانتشار:جمعه 27 مرداد 1391

 

 

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :