سفر قریب الوقوع مالکی به روسیه

۲۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۵ کد : ۱۹۰۵۶۶۵ سرخط اخبار

منابع آگاه از سفر قریب الوقوع نخست وزیر عراق به روسیه به دعوت رسمی مسکو به منظور توسعه روابط دوجانبه خبر دادند.
 
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «عراق القانون»، تعدادی از نمایندگان عراقی سفر قریب الوقوع «نوری المالکی» نخست وزیر این کشور به روسیه را بیانگر افزایش تمایل بین المللی برای تجدید روابط با عراق بدلیل جایگاه منطقه ای آن و نیز تبدیل شدن آن به یک قطب اقتصادی در منطقه می دانند.

«محسن السعدون» نماینده ائتلاف کردستان عراق در این باره گفت که در سفر مالکی به روسیه باید بر تحقق منافع مشترک میان دو کشور تاکید شود.

وی دعوت مسکو از مالکی برای سفر به روسیه را بسیار مهم توصیف کرد و از وجود دعوت مشابه نخست وزیر روسیه از «نیچروان بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان خبر داد.

سعدون تصریح کرد: روسیه امروز می خواهد روابط خود با عراق را که دولتی مهم و قوی از نظر اقتصادی است، تقویت کند. ضمن اینکه منافع میان دو کشور باید بر اساس تبادل تجاری و اقتصادی باشد نه خرید اسلحه.

وی افزود: روابط ما با روسیه باید با روابط رژیم سابق عراق با این کشور متفاوت باشد زیرا رژیم صدام برای سرکوب ملت عراق از روسیه جنگنده و سلاح سنگین خریداری می کرد.

«جواد البزونی» یکی از نمایندگان مستقل در فراکسیون همپیمانی ملی گفت که چنین دعوتهایی از نخست وزیر عراق برای برقراری رابطه با ملت های جهان و تبادل فرهنگی در کنار مبادلات تجاری و اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در ادامه بر ضرورت برقراری روابط با تمام دولت های جهان بدون هیچ تبعیضی تاکید کرد و گفت که سیاست عراق در این زمینه باید متوازن و بر پایه توجه به منافع ملی باشد و همان گونه که عراق با آمریکا رابطه دارد باید روابط مشابهی با آمریکا برقرار کند.

کلید واژه ها: عراق روسیه


نظر شما :