استقبال علمای شیعه عربستان از پیشنهاد ملک عبدالله

آل سعود به دشمنی‌های خود پایان می‌دهد؟

۳۱ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۰۵۷۲۶ اخبار اصلی خاورمیانه
هفت تن از علمای شیعه عربستان با صدور بیانیه ای از طرح ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور برای تاسیس مرکز گفت‌وگوی مذاهب اسلامی استقبال کردند و تاکید کردند که شیعیان به هیچ وجه به دنال خشونت نیستند.
آل سعود به دشمنی‌های خود پایان می‌دهد؟

دیپلماسی ایرانی: هفت تن از علمای شیعه قطیف در شرق عربستان از طرح ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور برای تاسیس مرکز گفت وگوی مذاهب اسلامی استقبال کردند و تاکید کردند که شیعیان به هیچ وجه به دنبال خشونت یا ضربه زدن به منافع ملی یا نهادهای عمومی نیستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، این علما با صدور بیانیه ای مشترک اعلام کردند که دعوت پادشاه عربستان برای تشکیل مرکز گفت وگوهای مذاهب اسلامی را اقدامی صحیح دانستنه و تاکید می کنند که همه تلاش خود را به کار بگیرند تا از تقسیم بندی های طایفه ای و منطقه ای و ایدوئولوژیک دوره شده و وحدت جامعه و پایبندی های آن حفظ شود.

این بیانیه را شیخ عبدالله الخنیزی، علی السید ناصر سلمان، شیخ حسن بن موسی الصفار، شیخ عبدالکریم بن کاظم الحبیل، شیخ علی مدن آل محسن، شیخ یوسف المهدی و شیخ جعفر آل ربح امضا کرده اند.

این علما در بیانیه خود همچنین ابراز امیدواری کرده اند که تلاش های مرکز گفت وگوهای مذاهب اسلامی بتواند به حمایت از بنیان گفت وگوی بین مذاهب و خواسته های جامعه مدنی عربستان منجر شود و احترام شهروندان و کرامت آنان و حقوقشان نیز تامین و حفظ شود.

علمای مذکور همچنین از شهروندان عربستانی خواسته اند که به همه اشکال خشونت در کشور پایان دهند و تمامی تعدی هایی که در طول مدت اعتراض های مردمی شیعیان به نهادهای عمومی وارد آمده است را محکوم کردند. آنها تاکید کردند، اسلام بزرگ ما با هر گونه خشونت و ضربه زدن به اموال عمومی کاملا مخالف است.

عربستان هفته گذشته میزبان نشست اضطراری کشورهای عضو شورای همکاری اسلامی بود که در آن ملک عبدالله، پادشاه این کشور پیشنهاد تاسیس مرکز گفت وگوی مذاهب اسلامی را داد.

در عین حال علمای مذکور هر گونه اعمال خشونت علیه افراد بی گناه را نیز محکوم کردند. در بیانیه آنها آمده است، هر گونه تعدی به مردم بی گناه از سوی هر فرد، جریان یا نهادی که باشد محکوم است و ما از همه افراد می خواهیم حرمت خون مردم بی گناه را حفظ کرده و به حفظ امنیت و ثبات کشور پایبند باشند.

منطقه الشرقیه عربستان نزدیک به دو ماه است که به طور مداوم شاهد ناآرامی های مردمی است. مردم این منطقه که اکثریت آنها را شیعیان تشکیل می دهند به پایمال شدن حقوق حقه شان اعتراض دارند و از حکومت می خواهند که به تبعیض های طایفه ای و مذهبی اش در کشور پایان دهد، زندانیان سیاسی و شیعی را آزاد کند و به طور جدی اصلاحات را پیگیری و پیاده کند تا به هر گونه تبعیض علیه اقلیت ها به ویژه شیعیان پایان داده شود. این اعتراض ها که با سرکوب حکومت آل سعود همراه است در برخی مناطق به خشونت کشیده شده و جان چند تن از شیعیان معترض را گرفته است.

علمای شیعه همچنین هر گونه خشونت علیه شیعیان را به شدت محکوم کردند و ابراز داشتند که این گونه رفتارها به مصالح عام و خاص عموم جامعه لطمه وارد می کند و تاکید کردند که این خشونت ها با توصیه های دین اسلام مغایرت دارد و به مصلحت جامعه و میهن صدمه وارد می کند.

علما همچنین خواستار ادامه اعتراض ها در چارچوب حرکت های اعتراضی صلح آمیز به دور از هر گونه خشونت و جلوگیری از ایجاد شکاف در آحاد جامعه شدند.

افراد ذکر شده همچنین هر گونه تعدی و ترویج شایعه به نقل از شیعیان و رهبران آنان را رد کرده و تاکید کرده اند: "ما اراجیفی را که برخی افراد به دروغ از جانب علما و شیعیان بیان می کنند، قویا رد می کنیم و اعلام می داریم که هدف از این حرکت های موذیانه ایجاد فتنه داخلی و شعله ور ساختن آن است."

در پی اعتراض های به حق شیعیان عربستان به ویژه در منطقه قطیف جان دست کم دو نفر گرفته شد و علاوه بر آن شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعی مخالف عربستانی نیز توسط نیروهای امنیتی عربستان ربوده و زخمی شده و به زندان منتقل شد.

بیش از 10 درصد از جمعیت 19 میلیون نفری عربستان شیعه هستند که عموما در منطقع قطیف و دیگر مناطق شرقی عربستان زندگی می کنند که ارتباطات نزدیکی نیز با شیعیان بحرین دارند. سازمان های حقوق بشری اعلام کرده اند که نهادهای امنیتی عربستان از بهار 2011 تا کنون بیش از 600 تن از شیعیان را بازداشت کرده اند که البته بسیاری از آنها را پس از بازجویی های سخت، طولانی و طاقت فرسا آزاد کرده اند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: شیعیان عربستان


نظر شما :