در صورت تهدید نظامی سوریه

ایران پیمان نظامی مشترک را فعال می کند؟

۱۲ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۰۶۲۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
متحدان سوریه می توانند در صورت حمله آمریکا پیمان نظامی مشترک خود را به اجرا بگذارند. ایران و سوریه در سال 2006 پیمان دفاعی دوجانبه ای را به امضاء رساندند اما اطلاعات اندکی در خصوص جزئیات این پیمان در دست است.
ایران پیمان نظامی مشترک را فعال می کند؟

دیپلماسی ایرانی:  هرچند در بیانیه پایانی اجلاس جنبش غیر متعهد ها در تهران به موضوع سوریه اشاره نشد، اما علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است از این پس محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جنبش غیر متعهد ها با دیگر کشور ها در زمینه مساله سوریه رایزنی می کند. صالحی خاطرنشان کرده رایزنی های رئیس جمهور با کشور های دوست انجام می شود که اشاره ای است به کشور های همفکر ایران در مساله سوریه. جمهوری اسلامی از بشار اسد حمایت کرده و بر این باور است راهکاری مذاکره ای تنها گزینه موجود برای برون رفت از شرایط کنونی سوریه است.

این در حالی است که علاوه بر تاکید صالحی به استفاده ایران از ریاست جنبش غیر متعهدها برای پیش برد مساله سوریه، یکی از مقامات سپاه نیز اعلام کرده است در صورت تهدید سوریه ، ایران وارد عمل خواهد شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از اظهارات مقامات محمد علی آسودی از یکی از وب سایت های وابسته به دولت ایران گزارش داد: اگر ایالات متحده اقدامی احمقانه مرتکب شده و به سوریه حمله کند، ایران اقدام می کند. به گزارش این خبرگزاری انگلیسی اظهارات معاون فرهنگی و تبلیغاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدتی بعد از روی این وب سایت حذف شد.

به گزارش رویترز، باشگاه خبرنگاران جوان برای نخستین بار اظهارات آسودی را انعکاس داده بود و پس از آن سایت خبری روزنامه جام جم نیز این خبر را نمایش داد.

با این حال آسودی اعلام نکرده است که ایران در حمایت از سوریه در صورت مورد تهدید واقع شدن چه اقداماتی را انجام می دهد اما تاکید کرده متحدان سوریه می توانند در صورت حمله آمریکا پیمان نظامی مشترک خود را به اجرا بگذارند. ایران و سوریه در سال 2006 پیمان دفاعی دوجانبه ای را به امضاء رساندند اما اطلاعات اندکی در خصوص جزئیات این پیمان در دست است. همچنین مشخص نیست آیا پیمان های دیگر نیز امضاء شده یا خیر. گفتنی است سوریه تنها کشور عرب منطقه بود که در جریان جنگ ایران و عراق، جانب جمهوری اسلامی را گرفت و از آن حمایت کرد و تهران نیز این صمیمیت دمشق را با ارسال نفت مجانی و ارزان به سوریه جبران کرد و از آن پس به طور همه جانبه از حکومت سوریه حمایت کرد. همچنین جمهوری اسلامی و حکومت بشار اسد در سوریه به همراه حزب الله لبنان محور مقاومت یا هلال شیعه را تشکیل می دهند که در مقابل نفوذ آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه ایستادگی می کند.

برخی تحلیلگران بر این باورند با توجه به حمایت علنی ترکیه و عربستان سعودی از معارضان در سوریه و تامین تجهیزات و تسلیحات برای آنها، به نظر نمی رسد آمریکا به خصوص در سال انتخابات ریاست جمهوری ، انگیزه ای برای مداخله نظامی در سوریه داشته باشد. از سوی دیگر بدون مشارکت آمریکا نیز دیگر متحدان آن به تنهایی علاقمند به اقدام نظامی علیه سوریه نیستند.

با این حال آسودی خاطرنشان کرده است قطر، ترکیه، عربستان سعودی و آمریکا هدف اقدام علیه سوریه و برکناری اسد را دنبال می کنند.

اظهارات این مقام سپاه در حالی مطرح می شود که ماه گذشته، گروهی موسوم به ارتش آزاد سوریه، اتوبوس حامل 48 ایرانی در سوریه را ربودند و تلاش ها برای آزادی آنها همچنان ادامه دارد. فرمانده این گروه ربایندگان مدعی شده است ایرانیان ربوده شده، از اعضای سپاه هستند. اتهامی که تهران آن را تکذیب کرده است و صالحی نیز اعلام کرده برخی از ایرانیان ربوده شده، بازنشستگان سپاه هستند.

مساله وارد عمل شدن ایران در صورت تهدید سوریه به موازات اقدامات دیگری از جانب تهران انجام می شود که هدف فرونشاندن ناآرامی ها در این کشور را دنبال می کند. برخی مقامات در تهران پیشنهاد داده اند گروه تماس به منظور حل بحران سوریه با مشارکت ایران، مصر و ونزوئلا تشکیل شود. پیشنهادی که شبیه پیشنهاد محمد مرسی، رئیس جمهور مصر برای حل مساله سوریه است با این تفاوت که در پیشنهاد مرسی، ترکیه ، ایران، عربستان و مصر گروه تماس را تشکیل می دهند اما از آنجایی که آنکارا و ریاض از معارضان در سوریه حمایت می کنند، تهران ونزوئلا، رئیس بعدی جنبش غیر متعهد ها را برای حضور در گروه تماس پیشنهاد داده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

کلید واژه ها: سوریه آمریکا سپاه آسودی صالحی پیمان دفاعی مشترک ایران حمله


( ۳ )

نظر شما :