از خشم اربیل تا احضار کاردار در بغداد

عملیات در ساعت صفر

۲۷ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۱۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
در واپسین دقایق روز دوشنبه و بامداد دیروز سه‌شنبه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیاتی موشکی را در خاک سوریه و اقلیم کردستان عراق انجام داد.
عملیات در ساعت صفر

دیپلماسی ایرانی: در واپسین دقایق روز دوشنبه و بامداد دیروز سه‌شنبه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیاتی موشکی را در خاک سوریه و اقلیم کردستان عراق انجام داد. به گزارش شرق و به دنبال این عملیات، سپاه در ۲۴ ساعت گذشته چهار بیانیه رسمی صادر کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ نخست از انهدام مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی در بخش‌هایی از منطقه با موشک‌های بالستیک خبر داد.

متن اطلاعیه شماره ۱ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

به آگاهی ملت شریف و قهرمان ایران اسلامی می‌رساند با توکل به خداوند متعال و عنایات حضرت ولی‌عصر‌(عج) در پاسخ به جنایات اخیر تروریستی دشمنان ایران اسلامی مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی در بخش‌هایی از منطقه در نیمه‌شب امشب با موشک‌های بالستیک سپاه مورد هدف قرار گرفت و منهدم شد.

دقایقی بعد، اطلاعیه شماره ۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم منتشر شد که به این شرح است:

أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا* وَ إِنَّ اللَّهَ عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ

ملت عزیز و شریف ایران اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به جنایات اخیر گروهک‌های تروریستی در به شهادت رساندن مظلومانه جمعی از هم‌وطنان عزیزمان در کرمان و راسک، محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر، به‌ویژه داعش، در سرزمین‌های اشغالی سوریه را شناسایی و آنها را با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ملت بزرگ ایران اطمینان می‌دهد گروهک‌های تروریستی بدخواه ملت ایران را هرکجا که باشند، خواهد یافت و آنها را به سزای اعمال ننگین‌شان خواهد رساند. سایر اهداف منهدم‌شده اعلام خواهد شد.

وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

سپاه پاسداران در اطلاعیه شماره سوم خود از عملیات موشکی در خاک اقلیم کردستان عراق خبر داد. در این بیانیه آمده است:

إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ

ملت عزیز و شریف ایران اسلامی، امت بزرگ اسلام

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به شرارت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت، با اشراف و تسلط اطلاعاتی بر مقرها و تحرکات این رژیم در منطقه، با شلیک موشک‌های بالستیک، یکی از مقرهای اصلی جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق را مورد هدف قرار داده و آن را منهدم کرد. این مقر مرکز توسعه عملیات جاسوسی و طراحی اقدامات تروریستی در منطقه و خصوصا کشور عزیزمان بوده است. به ملت عزیزمان اطمینان می‌دهیم عملیات‌های تهاجمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا گرفتن انتقام آخرین قطره‌های خون شهیدان ادامه

 خواهد یافت.

در بیانیه چهارم، جزئیات عملیات موشکی به اقلیم کردستان عراق و سوریه تشریح شد که به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ملت شریف و قهرمان ایران اسلامی به فضل الهی و با استمداد از ارواح طیبه شهدای گران‌قدر و مظلوم جنایات اخیر تروریستی در میهن اسلامی به‌ویژه در کرمان دیار کریمان و زادگاه شهید قدس سردار سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی، با اشراف همه‌جانبه اطلاعاتی سازمان اطلاعات سپاه بر مراکز جاسوسی دشمن و تحرکات و محل استقرار و اجتماع تروریست‌های جنایتکار، فرزندان مؤمن، انقلابی و غیرتمند ایران عزیز در نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیمه‌شب گذشته (سه‌شنبه) عملیات موشکی علیه مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق و محل تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با اقدامات تروریستی در کشور به‌ویژه گروهک تروریستی داعش را با موفقیت کامل انجام دادند.

در این عملیات، اهداف مدنظر با ۲۴ فروند انواع موشک بالستیک به شرح زیر مورد اصابت دقیق و انهدام قرار گرفت:

۱. تعداد چهار فروند موشک خیبرشکن از خوزستان به مقر گروهک تکفیری داعش در منطقه ادلب سوریه

۲. تعداد چهار فروند موشک از غرب و نیز تعداد هفت فروند موشک دیگر از شمال غرب کشور به مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق

۳. تعداد ۹ فروند انواع موشک به محل‌های استقرار سایر گروهک‌های تروریستی در دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی سوریه.

به ملت مقتدر و سربلند ایران اسلامی بار دیگر اطمینان می‌دهیم عملیات‌های تهاجمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا انتقام آخرین قطره‌های خون شهیدان میهن عزیزمان ادامه خواهد داشت.

‌و ما النصر الا من عند الله العزیز الحکیم‌.

به‌جز چهار بیانیه سپاه، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز جزئیاتی را از حمله موشکی به گروه‌های تروریستی در منطقه ارائه داد. سردار جاجی‌زاده درباره عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: «با دعای ملت ایران، دست انتقام الهی گریبان جنایتکاران را گرفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک عملیات ترکیبی در پاسخ به جنایات گروه‌های 

داعشی-تکفیری که عده کثیری از هم‌وطنان ما را در کرمان به خاک و خون کشیدند، توانست از جنوبی‌ترین نقطه کشور و از فاصله هزارو 300 کیلومتری یکی از مقرهای مهم گروه‌های تکفیری را در منطقه تحت اشغال گروه‌های تکفیری در ادلب مورد اصابت قرار دهد». او افزود: «سپاه پاسداران به صورت هم‌زمان توانست گروه دیگری را در منطقه شرق فرات که مرکز داعش است، مورد اصابت قرار دهد و تعدادی از داعشی‌ها را به درک واصل کند. به صورت هم‌زمان در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در سوریه به لطف الهی موفق شدیم با ۱۱ فروند موشک بالستیک مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار دهیم».

از خشم اربیل تا احضار کاردار در بغداد

عملیات موشکی سپاه در اقلیم کردستان عراق واکنش‌های اربیل و همچنین بغداد را به دنبال داشت. دراین‌باره نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق با مطرح‌کردن ادعاهایی به حملات سپاه علیه مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی در عراق واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، «مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، با وجود عملی‌نشدن تعهدات امنیتی عراق در توافق با ایران به حملات موشکی سپاه پاسداران ایران در اربیل واکنش نشان داد و از دولت عراق خواست قاطعانه علیه حملات سپاه پاسداران ایران اقدام کند. شبکه روداو با بیان این مطلب گزارش داد که بارزانی مدعی شد این حمله «نقض آشکار استقلال عراق و اقلیم کردستان» بود. او در بیانیه‌ای گفت: از دولت فدرال در بغداد می‌خواهم موضعی اصولی در قبال نقض آشکار استقلال عراق و اقلیم کردستان اتخاد کند. بارزانی همچنین گفت: از جامعه جهانی هم می‌خواهم در مواجهه با این حملات مکرر علیه مردم اقلیم کردستان سکوت نکنند. او بیان کرد در چند روز آتی، با شرکایشان در جامعه بین‌المللی برای متوقف‌کردن این حملات همکاری خواهند کرد. وزارت خارجه عراق نیز در پی حمله موشکی ایران به اربیل، کاردار سفارت ایران در بغداد را احضار کرد و یادداشت اعتراضی دولت عراق را به او داد. وزارت خارجه عراق ضمن محکوم‌کردن حمله موشکی ایران به مقر تروریست‌ها در اربیل، اعلام کرد بغداد کمیته تحقیقات درباره این حمله تشکیل می‌دهد.

‌وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای حملات موشکی ایران به مقر تروریست‌ها در اربیل را محکوم کرد و مدعی شد این اقدام تجاوز به حاکمیت عراق و امنیت ملت آن، اهانت به حسن هم‌جواری و آسیب به امنیت منطقه است. در این بیانیه آمده است: تمام اقدامات لازم در مورد حمله موشکی ایران به اربیل از‌جمله شکایت علیه آن در شورای امنیت را اتخاذ خواهیم کرد. در این بیانیه همچنین خبر کشته‌شدن پیشرو دزایی، تاجر کُرد و زخمی‌شدن اعضای خانواده‌اش تأیید شده است. البته به گزارش شبکه روداو، در این حمله علاوه بر «پیشرو دزایی»، همکار وی به نام «کرم میخائیل» تاجر مسیحی عراقی نیز کشته شده است. کرم میخائیل در زمان حمله در منزل دزایی حضور داشته است. وی شهروند مسیحی عراقی اهل بغداد و متولد سال ۱۹۸۱ است. میخائیل رئیس شرکت واردکننده تجهیزات برق «الریان» بوده و در شرکت سامسونگ نیز سهم داشته است.

وزارت خارجه عراق همچنین اعلام کرد که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور تصمیم گرفته است کمیته تحقیقات در مورد حمله ایران تشکیل دهد تا اطلاعاتی در این زمینه جمع‌آوری کند. قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق هم دیروز (سه‌شنبه) برای بررسی و تحقیق در مورد حمله موشکی ایران در رأس هیئتی امنیتی به اربیل رفت. عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق نیز در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حمله به اربیل را محکوم می‌کنیم و این اقدام نقض حاکمیت عراق است و در کشور بی‌ثباتی و ناامنی ایجاد می‌کند». وی گفت که مسائل باید از طریق گفت‌وگوهای سازنده حل شود نه از طریق حملات نظامی که امنیت عراق را تهدید می‌کند.

نخست‌وزیر قطر هم به حملات موشکی ایران واکنش نشان داد. به گزارش الجزیره، محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه و نخست‌وزیر قطر دیروز (سه‌شنبه) در اظهاراتی گفت که نسبت به افزایش تنش و گسترش دایره جنگ که در غزه متوقف نشده است، هشدار می‌دهیم. وی تأکید کرد: نسبت به افزایش تنش در دریای سرخ نگران هستیم و راه‌حل نظامی بحران دریای سرخ را حل نخواهد کرد. آل‌ثانی گفت: آمریکا و انگلیس با این اقدام می‌خواهند ‌موانعی برای تجارت بین‌المللی در دریای سرخ ایجاد نشود، اما در واقع این اقدامات تنش‌ها را افزایش می‌دهد. بر اساس گزارش شبکه الجزیره، وی افزود: مسیرهای جایگزین به سمت دریای سرخ کارایی کمتری دارند و هر راه‌حلی که به جنگ غزه نپردازد، موقت است و اگر بخواهیم به وضعیت دریای سرخ بپردازیم، باید ابتدا مشکل غزه حل شود.

نخست‌وزیر قطر ادامه داد: «دریای سرخ در خطرناک‌ترین وضعیت است؛ چراکه علاوه بر منطقه، بر جهان نیز تأثیر می‌گذارد. وضعیت جهان در حال دشوارتر‌شدن است. وضعیت فلسطین حساس است و ما از ابتدا انتظار داشتیم که تنش تشدید شود. ما همچنین در منطقه یک دستور‌العمل آماده برای تشدید تنش داریم». وزیر خارجه قطر در پاسخ به سؤالی در مورد حملات موشکی ایران به مقر تروریست‌ها در منطقه گفت: «رویدادهای منطقه را نمی‌توانیم جدای از هم بدانیم».

واکنش تهران

در پی عملیات موشکی سپاه در اقلیم کردستان عراق و سوریه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، واکنش نشان داد و در ادلب گفت: «اقدام صورت‌گرفته در راستای دفاع مقتدرانه از حاکمیت و امنیت کشور، مقابله با تروریسم و بخشی از مجازات عادلانه جمهوری اسلامی علیه متجاوزان به امنیت کشور بود». به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی افزود: «جمهوری اسلامی ایران همواره حامی صلح، ثبات و امنیت منطقه است و به رعایت حاکمیت و تمامیت سرزمینی کشورها پایبند است؛ در عین حال در استفاده از حق مشروع و قانونی خود برای برخورد بازدارنده با منابع تهدیدکننده امنیت ملی و نیز دفاع از امنیت شهروندان خود و تنبیه جنایتکاران تردید نخواهد کرد».

وی سخنانش را این‌گونه ادامه داد: «در حالی که دشمن با محاسبات غلط خود، دست به جنایت علیه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران زد، جمهوری اسلامی با توان بالای اطلاعاتی خود، در یک عملیات دقیق و هدفمند، مقرهای جنایتکاران را شناسایی و با استفاده از پرتابه‌های دقیق و نقطه‌زن، آنها را هدف قرار داده است و این بخشی از پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اقدام‌کنندگان علیه امنیت ملی ایران و امنیت شهروندان ایرانی بود».

کنعانی، تروریسم را یک تهدید فراگیر جهانی دانست و تأکید کرد که ایران در عزم خود برای مبارزه با تروریسم در چارچوب همکاری‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی مصمم است. ابراهیم عزیزی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز از جلسه هفته آتی کمیسیون متبوعش با دستور کار بررسی ابعاد این عملیات خبر داد. جوکار،‌ رئیس کمیسیون امور داخلی کشور نیز گفت که اقدام‌ سپاه پاسداران علیه جریانات متجاوز و تروریستی نشان داد که امنیت در مرزهای ایران مهم‌ترین دغدغه و اولویت نیروهای مسلح ماست. هشداری به دشمنان داده شد و به نوعی انتقام خون شهدا بود. البته این به منزله اتمام کار نیست، بلکه تازه نقطه شروع کار است.

واشنگتن: هیچ پایگاه یا نیروی آمریکایی هدف حمله ایران قرار نگرفت

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در واکنش به حمله سپاه پاسداران ایران به اربیل، با بیان اینکه گزارش‌های مربوط به حملات موشکی به شمال عراق و سوریه را دریافت کرده‌ و در حال بررسی آن است، عنوان کرد «هیچ تلفات یا خسارتی گزارش نشده و هیچ پرسنل یا تأسیسات آمریکایی هدف قرار نگرفته است». واتسون همچنین اظهار کرد: «ایران می‌گوید  این اقدام در پاسخ به حملات تروریستی در شهرهای کرمان و راسک ایران با تمرکز بر داعش بوده است. ما به ارزیابی وضعیت ادامه خواهیم داد». این مقام آمریکایی این را هم گفته که «نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که این یک اقدام بی‌ملاحظه و مجموعه‌ای ضربات نادقیق بوده است». وزارت امور خارجه آمریکا هم با انتشار بیانیه‌ای با مطرح‌کردن ادعاهایی به حملات موشکی ایران به اقلیم کردستان عراق واکنش نشان داد. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه‌ به طرح اظهاراتی مداخله‌جویانه پرداخت و اقدام سپاه پاسداران را محکوم کرد.

خبرگزاری رویترز با انتشار خبر عملیات موشکی سپاه افزود: «این حملات ایران در حالی انجام شده که نگرانی‌ها نسبت به گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه پس از آغاز حملات اسرائیل به غزه با توجه به اینکه گروه‌های مورد حمایت ایران از لبنان، عراق، سوریه و یمن وارد آن شده‌اند، بیشتر شده است». سه منبع امنیتی به این خبرگزاری (رویترز) گفتند که ترافیک هوایی فرودگاه اربیل، پایتخت منطقه کردستان عراق نیز متوقف شده است. شبکه الجزیره هم گزارش داد: شورای امنیت اقلیم کردستان مدعی شد در این حمله چهار نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند که پیشرو دزایی، رئیس شرکت «فالکون»، یکی از کشته‌شدگان است. بنا بر ادعای شبکه ای‌بی‌سی نیز نیروهای ائتلاف سه پهپاد را در نزدیکی فرودگاه اربیل در عراق سرنگون کردند.

فارغ از همه این نکات، به نظر می‌رسد دفاع در مقابل حملات تروریست‌ها‌ یا آتش‌افروزی‌هایی که اسرائیل در مبدأ آن قرار دارد، آن‌هم پس از واقعه تلخ کرمان، بدون شک یک حق مسلم است. حملات فوق و توانایی نظامی ایران به رغم آنکه می‌تواند از منظر ملی قابل تحسین باشد، باید از سوی اهداف مورد نظر مورد تحلیل نیز قرار بگیرد. پاسخ به ترور آن‌هم قاطعانه، امکان‌پذیر است. این یک هشدار تاریخی خواهد بود.

کلید واژه ها: ایران عراق سوریه آمریکا اسرائیل اقلیم کردستان عراق سپاه حمله موشکی سپاه


( ۹ )

نظر شما :

فرهاد ۲۷ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۶
وقتی مصالح پانترکها در اقدامات تاثیرگذار می‌شوند دقیقا همین حالت پیش می آید. اگر داعش را که مسئولیت حمله کرمان را بر عهده گرفت در نظر بگیریم هیچ کشوری به اندازه ترکیه به شکل گیری آن کمک نکرد. و اگر اسرائیل و موساد را مقصر بدانیم در اطراف ما هیچ منطقه ای مثل باکو وجود ندارد که نه تنها از اسرائیل اسلحه می‌خرند بلکه نفت و گاز اسرائیل را حتی در همین چند ماه درگیری با غزه تامین میکنند، مانور نظامی مشترک برگزار می‌کنند و حتی موساد انقدر در. آنجا فعال است که  اسناد هسته ای را در باکو می‌دزدند و بار هواپیما می‌کنند و به اسرائیل می‌برند! ولی کسی کاری به اینها ندارد!!!!!
فرزاد ۲۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۲
قبل از عملیات نظامی باید دروحله ی اول حکومت مرکزی عراق و حکومت اقلیم به خاطر صدور تروریسم به ایران و خدشه به امنیت ملی ما و شراکت در جنایت عملیات تروریستی داعش در کرمان ونقض فاحش توافقنامه ی امنیتی که اخیرا با کشور ما امضا کرده بودند بازخواست وپاسخگو می شدند.
Bs ۲۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۳
شیر برق و گازو روزی عراق ببندین ببینیم دولت سودانی سقوط میکنه یا نه...
فرزاد ۲۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۴
باید بدون هرگونه ملاحظه و مصلحت اندیشی سیاسی هزینه ی به خطر انداختن امنیت ملی کشور مان توسط همسایه ها رو بالا برد و اونها رو پاسخگو کرد..قطعا اگر غرامت جنگ هشت ساله از عراق گرفته شده بود ؛امروز عراق و وزارت خارجه اش ما رو تهدید به شکایت و پرونده سازی در شورای امنیت نمی کرد.
ابزاهیم قدیمی ۲۷ دی ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۹
دیگر کشورها هر روز به عراق وسوریه وپاکستان با موشک وهواپیما و تروریست ۔۔۔۔حمله میکنند۔ اینگونه رفتار از انها نسبت به این حملات ندیده ایم۔ به شورای امنیت وقطع رابطه نرفته اند۔عراق وپاکستان بیش از اندازه در مورد عملیات ضد تروریستی ایران که چندان هم مکرر وشدید هم نبوده ونیست واز واجبات امنیت ملی ایران بعلت عدم توجه انها به امنیت منطقه بوده است از خود واکنش نشان میدهندعلت این همه گریه وزاری انها دستور از بالا ودر تعلل ایران در اینگونه حملات باز دارنده وکمک به مردم ایران و عراق وپاکستان جهت رها شدن از عملیات تروریستی انها است۔ واقعیت این است که اقلیم کردستان شتر مرغ شده است وپاکستان مشکلات داخلی سیاسی امنیتی قابل ملاحظه دارد۔ باید به با پاکستان وعراق در رفع مسائل امنیتی منطقه همکاری وکمک نمود۔رفع مشکلات با همکاری امکان پذیر است۔۔دیگران مراقب خود با توجه به توانهای ایران باشند۔
ایرانی ۲۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۹
تبعات آدرس غلط دادن در سیاست خارجی همین می‌شود که دو کشور همسایه عراق و پاکستان سفیرشان را فرامی‌خوانند و تهدید به قطع رابطه میکنند ولی باکو که نزدیکترین رابطه با موساد و ارتش اسرائیل را دارد و ترکیه که داعشیها را در همین چند ماهه اخیر در سایر گروه های جهادی مثل تحریرالشام و ترکستان و ... ادغام کرد در یک گوشه با این وضعیت پوزخند میزنند و کار خودشان را پیش می‌برند. آیا در منطقه کشوری مثل باکو در اطراف ما وجود دارد که نفت به اسرائیل صادر کند، اسلحه از اسرائیل بخرد، فعالیت جاسوسی مشترک علیه ایران داشته باشند، ایران را تهدید ضمنی کند، مانور نظامی با اسرائیل برگزار کند، خاکش را برای بلند شدن پهبادهای اسرائیلی در اختیار این کشور بگذارد، ...؟ آیا کشوری مانند ترکیه وجود دارد که به داعشیها خانه و غذا بدهد، خانواده البغدادی را میزبانی کند، خود البغدادی را در قسمی از خاک سوریه که تحت اشغال ترکیه است پنهان کند و ...؟ چرا کسی به اینها اعتراض نمی‌کند اگر بحث انتقام از اسرائیل و داعش مطرح است؟