پکن به تهران در دور زدن تحریم ها کمک می کند

آغاز تحقیق از بانک های چینی به اتهام همکاری با ایران

۱۲ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۲ کد : ۱۹۰۶۳۱۳ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
برخی مقامات قضایی اعلام کرده اند که بانک های چین با انتقال پول به ایران، تحریم های مالی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی را دور زده اند.
آغاز تحقیق از بانک های چینی به اتهام همکاری با ایران

دیپلماسی ایرانی:برخی مقامات قضایی اعلام کرده اند که بانک های چین با انتقال پول به ایران، تحریم های مالی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی را دور زده اند.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، این مقامات می گویند بانک های چینی از طریق شعبه های خود در آمریکا میلیاردها دلار به ایران و دیگر کشور های تحریم شده انتقال داده اند. مقاماتی که از نزدیک این پرونده را دنبال می کنند، تاکید دارند به دست آوردن اطلاعات در خصوص اینکه بانک های چینی چگونه با دور زدن تحریم ها منابع مالی را به ایران انتقال داده اند اهمیت زیادی دارد چرا که از طریق این اطلاعات آمریکا می تواند راه های گریز موجود در تحریم ها را مسدود کند.  
این روزنامه آمریکایی در ادامه می نویسد، هرچند در مواردی مانند نقض تحریم ها از سوی بانک اچ اس بی سی و استاندارد چارتر در انگلیس شواهد مستدلی در دست بود اما هنوز در مورد بانک های چینی مدارک موجود به اندازه ای نیست که به طور رسمی پرونده ای تشکیل شود. گفتنی است سفارت چین در واشینگتن نیز هنوز به این ادعا ها واکنش نشان نداده است.

گزارش ها حاکی از آن است که مراحل مقدماتی تحقیق در خصوص تعدادی از بانک های چینی که شعبه های فعال در نیویورک دارند، آغاز شده است. برخی بازرسان ادعا می کنند این بانک ها به مشتریان خود اجازه داده اند برای تامین مالی پروژه هایی مانند توسعه تسلیحاتی  در چین حساب افتتاح کنند و سپس از طریق زیرمجموعه های شعبه های آمریکا نقل و انتقال پول را تسهیل کرده اند.
این در حالی است که گفته می شود چین در سال های 1985 تا 1997 به طور علنی برای تامین مواد هسته ای مورد نیاز جمهوری اسلامی اقدام کرده است و این زمانی بوده که دولت کلینتون اعمال تحریم ها علیه ایران را آغاز کرده بود.
با وجود اینکه تحقیق در مورد بانک های چینی در مراحل اولیه قرار دارد اما کاخ سفید ماه گذشته اعلام کرد یکی از بانک های تحت پوشش شرکت ملی نفت چین تحت تحریم آمریکا قرار گرفته چرا که به انتقال میلیاردها دلار پول از جانب بانک های ایرانی کمک کرده است. این در شرایطی است که از سال 2009 خزانه داری و دادگستری آمریکا علیه 5 بانک اروپایی که از طریق زیر مجموعه های آمریکایی خود به انتقال پول از جانب ایران کمک می کردند، نیز اقامه دعوی کرده است.
اما به گفته مقامات بخشی از مشکل در مورد بانک های چینی از این نکته ناشی می شود که آنها بر خلاف همتایان اروپایی خود، درخواست مقامات آمریکایی برای انجام بازرسی ها و دریافت اطلاعات را نادیده می گیرند. از سوی دیگر با توجه به روابط چین با ایران در زمینه هسته ای و موشکی، برخی نگرانند نقل و انتقال های مالی که با واسط گری بانک های چینی نیز در همین زمینه انجام شده باشد.
تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحريم ايران


نظر شما :